Hvilket batteri?

Startet av Trillemarka, april 14, 2016, 12:21:20

Trillemarka

http://www.alternativenergi.no/fuli_agm_600ah-2volt_deep_cycle30x18x37cm_39kg.html

Noen som har erfaringer med disse batteriene og kvalitet kontra vanlige AGM batterier fra f.eks. Sunwind el Sparelys?


OS

Jeg har Fuli men ikke den størrelsen du lenker til. Jeg har ikke hatt mine lenge nok til å si noe om langtidsegenskapene men jeg tror en får det en betaler for. F.eks tror jeg Fullriver eller Rolls er bedre men de er også mye dyrere.
Victron Multiplus 24/3000/70, Venus GX, BMV 702
Morningstar Tristar MPPT 60
12 stk Fuli 6V/200Ah AGM
Midnite Solar MiniDC sikringsskap

Zappa

Jeg har hatt storebroren, 1000Ah @ C10, i 3 år nå. Seks stykk i serie til 12v.  De har i perioden fungert utmerket og jeg har ikke noe å utsette på disse. De overtok etter 2x240Ah Sunwind AGM batterier som fulgte med hytta og som vi hadde i 4 år. De var tydelig på hell og ble gitt bort. Sammenligningsgrunnlaget er derfor urettferdig.

Vi bruker hytta mye og batteriene har derfor fått mange sykler disse årene. Vi bruker store forbrukere som stekeovn og sesongvis også VVB koblet på anlegg, i tillegg til at kjøleskap er koblet kontinuerlig fra påske til høstferie.  Jeg vil derfor si at batteriene har blitt brukt og testet mye i løpet av disse årene.

Hvis jeg ikke har forstått feil, så har Røilern tilsvarende batterier, men dobbelt så mange i 24v konfigurasjon.

Hadde jeg valgt i dag hadde jeg nok også vurdert en løsning basert på Leaf batterier. Hovedargumentet for dette er vel kapasitet, volum og vekt.
Multiplus II 48/5000/70-50
Victron SmartSolar 100/20
4x255w solceller (2p2s)
Honda EU65is aggregat
24kWt lithium Leaf 14p7s, Rec Q BMS, Venus GX
CAMI, El stekeovn, a+++ kjøleskap og fryser

Ludo

De viktigste er vel at man velger rett batteri til den type installasjon man skal ha! Batterier konstrueres for forskjellig type bruk. Det som passer for herr og fru Olsen til solanlegget, der litt LED belysning og en radio eller TV brukes sporadisk, er ikke nødvendigvis det som passer best for Herr Hansen, som er på hytta hver helg og har en 5000w vekselretter. Uttaket av batteriet til førstnevnte er kanskje i høyden 8-10A i snitt over en kveld. For sistnevnte som bruker elektrisk kjøleskap stor tv, mere lys og kanskje stekeovn eller kaffemaskin, pluss en haug av gadget for unga ( og muligens far) kan raskt komme opp i nærmere 1500 w i snitt. Da et trekk på 125A. Det tilsvarer omtrent startmotoren på en bil! Man kan også anta at batteriet skal tåle peak belastninger nærmere 400A. Batterier må ikke bare være konstruert for å levere høy strøm i korte perioder, men over ganske lang tid. Det bunner ut i at man får det man betaler for som OS skriver. Olsen behøver ikke kjøpe det samme som Hansen behøver og sånn sett blir det rimeligere.

Dessverre så kommer man ikke til månen uten en rakett. Raketter er ikke billige. Det finnes billige raketter, nyttårsraketter, de tar av fra bakken men slukker fort, til månen kommer du ikke. Omtrent slik er det med batterier også.

Når batteriene er innkjøpt og tatt i bruk kommer faktor x. Hvordan lades de opp, plasseres, vedlikeholdslades, og tappes og til hvilken spenning? Faktor x avgjør dels hvor lenge de lever etter at rett batteri er valgt for installasjonen, i tillegg til kvaliteten. Det er derfor vanskelig å sammenlikne epler og pærer. Det generelle rådet er vel å snakke med folk som virker fornuftige og gir riktige råd for valg av type. Fornuftige folk spør gjerne først hva du skal bruke det til. Firmaer med litt fartstid pleier å ha mer erfaring med forskjellig type bruk kontra de med kortere fartstid. Å velge kjente merker pleier også å være fornuftig.
Båtfolk kreerer utrolig lange diskusjoner om batterier. Sammenlikning gir først mening hvis bruken er lik. De fleste mennesker kjøper ikke hus etter hva kWt telleren til forrige eier stod på. Man har jo forskjellig forbruk. Batterier med lang levetid og høy kapasitet er ikke billig, sånn er det bare....

kristianh

Et annet viktig moment/tips er at du får med skikkelig data/informasjon på batteriene. Helst fullt datablad med informasjon om riktig lading (spenning, strøm, temperaturkompensering etc.), kapasitet ++

For min del kjøpte jeg en pakke som inneholdt to Sunwind batterier i 2014. Disse har nå atskillig lavere kapasitet, mindre enn to år etterpå. Er ikke 100% sikker, men antar dette er pga. lading, riktig lading er utrolig viktig for å få mest mulig levetid på batteriene. Og for riktig lading, trenger du riktig/nok info. Hos Sunwind fikk jeg ikke med datablad, og de vil/kan ikke levere ut dette når jeg har henvendt meg i ettertid. Så jeg vil anbefale deg å forlange å få med datablad før du kjøper.

Pga dette ser jeg på batterier selv, og har sett på Fuli og Fullriver (ikke konkludert noe ennå). Har tatt en sammenligning på pris (på 10 timer kapasitet, det er det lengste Fuli oppgir), Fullriver er ca. 30% dyrere, se vedlagt.

Begge disse har rimelig god info på sine sider
http://www.fulibattery.net/en/pd_show.asp?7.html
http://www.fullriverbattery.com/product/batteries/DC400-6

Ser du på levetid ved sykluser på 50% utladning av batteriet, oppgir Fuli 800 sykluser, Fullriver 1250. Kan være verdt å ta med i sammenligningen. Jo lengre ned man tapper batteriene jo kortere levetid.

Begge oppgir ca. 85% kapasitet ved 0 grader C (kap. avtar med synkende temperatur).

Altså ingen erfaring med Fuli eller Fullriver, men mitt tips er å få med nok informasjon før/når du kjøper.

Røilern

Det å gi råd om batterier er ikke lett. Det finnes kvalitetsprodusenter og de som leverer mindre gode produkter.

Jeg er generelt skeptisk til rebranded batterier med ukjent produsent og uten teknisk dokumentasjon.

Jeg tror jeg har skrevet dette før, men etter min mening skal man ikke kjøpe batterier som ikke har en utførlig dokumentasjon fra produsent. Det er kun en slik dokumentasjon som kan vise hva slags egenskaper batteriet har. Ta bare en titt på dokumentasjonen fra Rolls, den setter standarden.

Det aller viktigste er å forsikre seg om at batteriet er laget for vårt bruk med relativt lav lading og forbruk.
I tillegg må det takle mange og dype ladesykluser. Dette må fremgå av dokumentasjonen.

AGM batterier har den store fordel at de har lav indre motstand og dermed takler små ladestrømmer, samtidig takler de relativt sett veldig godt de store strømmene som trengs til en stor inverter. Men dette gjør de ikke egnet som startbatterier, det er en helt annen belastning og krav til batteriet. Start batterier og hybridbatterier som forsøker å være begge deler hører ikke hjemme i et solcelleanlegg.  Disse batteriene har tynne plater og ødelegges raskt. De er som hovedregel merket med CCA og et tall f.eks 800. CCA står for Cold Crank Amps.

PS
Kanskje vi skal lage en sticky thread om tema, noen som har lyst til å delta? Send pm


Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

OS

Interessant tema! Enig med flere ovenfor: ligg unna batterier uten dokumentasjon som f.eks Sunwind og Hyttetorget selger.
Victron Multiplus 24/3000/70, Venus GX, BMV 702
Morningstar Tristar MPPT 60
12 stk Fuli 6V/200Ah AGM
Midnite Solar MiniDC sikringsskap

Ludo

Datablad er en fin ting, men det sier kanskje ikke alle her inne så mye om egnethet og bruksområde? Tviler på at forumbrukere generelt klarer å lese seg frem til om batteriet egner seg godt som startbatteri, stasjonært UPS batteri, batteri på hytta eller som godt egnet for anleggsmaskiner.
I et selskap jeg har jobbet handlet vi mye batterier av Sunwind Gylling og Gylling teknikk (samme selskap) til profesjonelt bruk og de regnes vel som å være blant de fremste på batterier i landet, så er litt forundret hvis du ikke får datablad, jeg har ihvertfall alltid fått dette med ved behov. Det er av og til nødvendig også for å utstede samsvarserklæring på større installasjoner. Søkte på AGM på siden deres og det ligger også på nett http://www.sunwind.no/product/show/?id=1955#tab-2

Ladespenning er svært viktig men det som er like viktig er at batteriene, AGM spesielt, lades opp rimelig raskt og ikke blir stående halvfulle etter utladning. Dette ser du feks ikke ut fra et datablad. Tilstrekkelig ladekapasitet er derfor viktig.

Batteridiskusjoner har en tendens til å ta litt av i fagmiljøer også, men når man har gjort alt rett og gått gjennom alle parametre som påvirker batteriet og levetid kan man diskutere kvalitet.  Å klage på et batteri kan i mange tilfeller være som å klage på at en bøtte med vann bare er halvfull. Så lenge det ikke er hull i bøtta har det gjerne noe med andre faktorer å gjøre.

kristianh

Sitat fra: Ludo på april 16, 2016, 08:57:25Søkte på AGM på siden deres og det ligger også på nett http://www.sunwind.no/product/show/?id=1955#tab-2

Se der ja, da har de fått det på plass, bra! Da er det ikke lenger riktig det jeg sa om Sunwind og datablad lenger oppe. Og fikk bekreftet min mistanke om at det er snakk om Haze EV batterier. Legger inn et svar på lading etc. i den tråden i stedet da det hører mest hjemme der.

OS

Ja det er bra at Sunwind har begynt å publisere datablad.
Victron Multiplus 24/3000/70, Venus GX, BMV 702
Morningstar Tristar MPPT 60
12 stk Fuli 6V/200Ah AGM
Midnite Solar MiniDC sikringsskap

Røilern

Jeg er ikke overbevist

Ingen grafer, ingen temperatur kompenserings informasjon osv

Etter mitt syn er dette bare en oversikt, ikke et skikkelig datablad som dokumenterer batteriet.

Vedlagt ligger databladet på mine gamle 290Ah Sunwind Vera batterier. De er produsert av Ritar, og de kaller dem 200!
Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

Trillemarka

To spm:

- Er et batteri fra Rolls S12-290AGM til nesten 10 000,- verdt det? kontra f.eks et 290AGM fra Sparelys til nesten 1/3 av prisen?

- Er det bedre å koble sammen flere små-batterier 2 eller 6V?

Røilern

Godt spørsmål,  det er batteriets syklus kapasitet som teller. Fant ikke noe på Rolls hjemmesider.

Når det gjelder sammenkobling gjelder det å forsøke å unngå paralell kobling.
Trenger du 4800wh, så er det bedre med 2 stk 400Ah 6V batterier i serie enn 2 stk 200Ah 12V i paralell. De inneholder akkurat like mye energi

Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

kristianh

Sitat fra: Røilern på april 16, 2016, 15:52:23
Etter mitt syn er dette bare en oversikt, ikke et skikkelig datablad som dokumenterer batteriet.

Sant, men man får vite hvilken produsent de har re-brandet og kan dermed søke opp hos produsent. Her finner man ganske mye info, også temperaturkompensasjon:
http://www.hazebatteryusa.com/s.nl/sc.15/.f

Se f.eks. Cyclic Charging og 6&12V Install Manual

Ludo

Trillemarka:

Spørsmålet er det du selv som best kan besvare. Noen velger Mercedes andre Kia. De gjør vel omtrent samme nytten men de fleste forventer at Mercedes går noen kilometer lengre. Det samme gjelder batterier så fremt de er designet til samme formål. Er maksimal levetid uavhengig av pris viktig velger du så klart det dyreste/beste. Betyr ikke levetiden like mye men pris er viktigst så velg noe midt på treet. Det billigste er sjelden annet enn billig.

Blir jeg feks spurt om å designe et system for elektronikk til en forskningsstasjon på Svalbard tar jeg det beste som er å få tak innenfor prisrammen. Hvorfor? Fordi feks et helikopterløft med utskiftning gjerne koster mer enn batteriene. Det setter pris-nytte-levetid i perspektiv.

Skal barna ha et batteri til belysning i lekestua i hagen, da blir det noe som virker. Er ikke miljø viktig kan jeg skifte det ut hvert år.

Noen har kjørevei til hytta, andre må ro i båt, og noen frakter ting med snøscooter. Noen kjøper kvalitet for kvalitetens skyld fordi de føler seg bedre, andre bryr seg ikke.

Hvor Sparelys sine batterier kommer fra aner jeg ikke, de bør i alle fall kunne svare om du spør.

Rolls lager sine i Canada, de brander dog også noen batterier som ikke er røde og disse lages i Kina (vanlige i Engeland).



Ludo

Tror Røilern tar feil om batteriet. Kan selvfølgelig sende en mail å høre men jeg stilte de omtrent samme spørsmålet i 2014.
Jeg ble nemlig tilbudt en pall med batterier fra et konkursbo fra en hytteforretning, dette var Ritar batterier.

Jeg spurte om de hadde solgte de og om de hadde produksjons-nøkkel for produksjons år og dato da det er dumt å kjøpe batterier som er gamle. Samtidig spurte jeg om de visste noe om hvordan kvaliteten var.

Svarene jeg fikk har jeg klippet ut deler av og limt inn her:

Hei
Vi kan dessverre ikke hjelpe deg da vi ikke har importert eller omsatt dette merket. Er usikker på hvem som er importør. Noen serienummer er logiske så kanskje du kan se det uten nøkkel hvis det ikke består av bokstaver.
Vet Alexander og Jørgen har testet de på batterilabben. Send en e-post til Alexander (se kopifeltet) så kan han kanskje svare.

Svar 2:

Hei
Som Arne skriver kan vi dessverre ikke hjelpe deg med prod nøkkel. Vil egentlig ikke fraråde eller tilråde kjøp når det ikke er våre batterier. Vi har testet stasjonær batteriene på akselerert aldringstest.

Vi har også testet noen på oppdrag i forbindelse med noen forbrukersaker meldt inn til forbrukerrådet. Det har ikke vært noe galt med batteriene men klagesakene har vært at de har vært feil merket (vesentlig flere ampertimer C100 enn batteriet er stemplet med), så kundene har følt seg lurt. Det kan derfor være greit å sjekke at de ikke har en ekstra merkelapp/etikett utenpå og se evt hva som står under. Utfallet av sakene kjenner jeg ikke til.

Røilern

Sitat fra: Ludo på april 16, 2016, 23:48:02
Tror Røilern tar feil om batteriet.


Korrekt Ludo

Jeg måtte kikke under sengen i gjestebua for å være sikker. Ritar productspesifikasjonen  jeg la ut er til 2 Vera batteri jeg kjøpte hos Hyttetorget for 6 år siden. Av en eller annen merksnodig grunn hadde jeg lagret det under tittelen Sunwin i Evernote.



Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

Jgytterdal@gmail.com

Jeg har som mange andre kjøpt Haze  4x260 ah som selges gjennom Sundwind.

Jeg har vel inntrykk at disse batteriene er av relativt god kvalitet, samt at Sundwind nå endelig har lagt ut datablad (på tide!)på disse.

Mitt inntrykk er at disse batteriene kan vare ganske lenge hvis man tar godt vare på de , og ikke utlader de altfor langt ned.

Jeg kjører heller aggregat litt oftere i de mørke månedene og slipper sjelden mine batterier under 65% kapasitet (ikke utladning)


Synspunkter noen?
Victron Smartsolar 250/100 +150/35<br />MP 24/5000/120/100<br Inmesol 12kw gen set<br />6x350w + 3x270w <br />20kwt lithium 16p7s, Rec Q, Venus GX<br />Wallas 40CC, El stekeovn, <br />a++ kjøleskap,

Trillemarka

Fordeler / ulemper med AGM / GEL batterier?

OS

Victron Multiplus 24/3000/70, Venus GX, BMV 702
Morningstar Tristar MPPT 60
12 stk Fuli 6V/200Ah AGM
Midnite Solar MiniDC sikringsskap


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod