Drivstofftank til parafinkamin (Wallas)

Startet av OS, april 15, 2016, 11:55:43

OS

Skal kjøpe større drivstofftank til Wallas parafinkamin og er ute etter et alternativ som er rimeligere enn den som Sunwind selger. De skal ha kr 4290 for en 175 liters tank og det syns jeg er ganske drøyt.
Victron Multiplus 24/3000/70, Venus GX, BMV 702
Morningstar Tristar MPPT 60
12 stk Fuli 6V/200Ah AGM
Midnite Solar MiniDC sikringsskap

Amatøren

Hvis du har nok høye, kan du kjøpe en kanne/dunk med brensel og så lage nipler i skrukorken for så å ka en slange ned i bunnen og en på utsiden til ovnen?

Har sett folk på YouTube gjøre det med Jerry kanne for å større tank til Honda aggregat.
Man lærer så lenge man lever.

Røilern

Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

OS

Takk Røilern. Ser ut til at de største de har er på 84 liter og en på 91 liter. Jeg ser etter noe som er større. "Literprisen" på de er også litt høyere enn hos Sunwind.

Største jeg har funnet hittil utenom Sunwind er denne:
http://webshop.nettbaat.no/products/bensintank-103-l--can
Victron Multiplus 24/3000/70, Venus GX, BMV 702
Morningstar Tristar MPPT 60
12 stk Fuli 6V/200Ah AGM
Midnite Solar MiniDC sikringsskap


Ludo

Jeg er ikke akkurat noen ekspert på tanker men tror du vil slite med å finne rimelige drivstofftanker. Produksjonsprisen er en ting men tipper de blir dyre mest på grunn av transport og lagerhold. Man lagrer å transporterer jo i hovedsak masse luft. Vet ikke hva slags godkjenninger slike tanker må ha, men vil tro det er regulert og slike ting koster også mye for en produsent. Vet at materialet må være diffusjonstett ( for at de ikke skal svette) og at tanker som skal kunne transporteres må ha dobbelt vegg ( gjelder kanskje ikke denne type tank?) satte en gang inn en 1000l tank i kjelleren på en hytte som bunker tank for en jøtul pottebrenner. Det er mange år siden men den gangen ble jeg fortalt at så store tanker måtte være doble så den jeg kjøpte var av plast innvendig og metall utenpå.

Som gjetning vil jeg tro at en bilopphugger kanskje vil være det billigste. Får du tak i en lastebiltank er jo disse fort mellom 200-400 liter. En del eldre Ford pick up etc med store dieselmaskiner hadde ofte 2x120l tanker sammenkoblet. De har vel ikke noe eget lokk for rengjøring som du bør ha, men er du litt nevenyttig er det ikke store saken å fylle den med vann å skjære ut et 110m hull på toppen og sette inn et på 110mm stake-rør med lokk, eller sveise på en flens med lokk og bolter.

Hod

Kjappe tips:
Mange innsatsfaktorer brukt i industri og landbruk kommer i enten 200l eller 1000liters plasttanker. Typisk for syre i landbruk(vaske vaske vaske).

Ett annet alternativ er jo bilopphuggeri hvor de har lastebiltanker i aluminum, er disse bolket er det dyrt for de å reparere. Bra nok for parafin på ei hytte si! Mener disse er ca 200l.

Med 200liters tynner og 1000liters fat er det ihvertfall tilgjengelig innen landbruk og industri. Ofte til pris tilsvarende pant.
300w solcellepanel
100/30 Victron mppt regulator
12/2000-80 multiplus
Victron batterimonitor
Honda eu20i aggregat

pt 2x 290ah batteri. Sunwind dritt

Jgytterdal@gmail.com

Victron Smartsolar 250/100 +150/35<br />MP 24/5000/120/100<br Inmesol 12kw gen set<br />6x350w + 3x270w <br />20kwt lithium 16p7s, Rec Q, Venus GX<br />Wallas 40CC, El stekeovn, <br />a++ kjøleskap,

Røilern

Sitat fra: Jgytterdal@gmail.com på juni 11, 2016, 17:50:24
Hva med et 200l parafinfat?

Jeg tror ulempen med et stålfat er kondens og potensielt rust.

Jeg har brukt et slikt fat i mange år til å frakte inn og mellomlagre diesel og det fungerer helt fint, men får å kunne bruke det som drivstofftank må det ha lufting. Da kommer det potensielt fukti luft inn i tanken og det tror jeg kondenserer på veggene og lager rust
Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

OS

Har sjekket litt rundt og fått en brukbar rabatt på tanken fra Sunwind så det blir nok til at jeg går for den. Den har rette gjengene til slange med kobling fra Wallas også.
Victron Multiplus 24/3000/70, Venus GX, BMV 702
Morningstar Tristar MPPT 60
12 stk Fuli 6V/200Ah AGM
Midnite Solar MiniDC sikringsskap


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod