Er det mer spenning i fremtiden 12V -> 24V - > 48V ?

Startet av Røilern, april 18, 2016, 19:24:37

Røilern

Norske hytter med solcelleanlegg har historisk hatt 12V anlegg, men er det egentlig fremtiden?

Jeg tror tiden har løpt fra 12V'en - og ble inspirert av denne artikkelen i TU til å nevnte dette her på forumet.
http://www.tu.no/artikler/et-lite-batteri-skal-gi-fossilbilene-bedre-ytelse-og-mindre-co2-utslipp/346277?utm_source=newsletter-2016-04-18&utm_medium=email&utm_campaign=newsletter


Bilindustrien ønsker å få mer ut av det elektriske anlegget akkurat som mange av oss hytteeiere. For å få det til må de forlate 12V systemene til fordel for mer spenning.
Med 48V kan man få til mer.


Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

OS

For storforbruker som flere av oss her på forumet tror jeg 24V eller 48V er fremtiden men for den vanlige hytteeier tror jeg 12V vil dominere i lang tid enda. Grunnen er tilgjengelighet på 12V utstyr og mangel på utstyr som går på 24V eller 48V. De fleste hytteeiere med solcelleanlegg bruker det bare til lys og da er 12V nok. En annen grunn er at det blir mer teknisk med 24V eller 48V. Da må du ha DC/DC konverter for å få 12V osv. Det er ikke uten grunn at nesten alle kraftpakkene til Sunwind er 12V
Victron Multiplus 24/3000/70, Venus GX, BMV 702
Morningstar Tristar MPPT 60
12 stk Fuli 6V/200Ah AGM
Midnite Solar MiniDC sikringsskap

Ludo

Tror OS har rett. Dessuten har man Pr definisjon ikke lov til å koble større spenninger enn 48V selv. Selv det skal godt gjøres i et 48V system.

12v er " folkemonteringsvarianten". Selv om du benytter vekselrettere med fast kobling kan du vedlikeholde 12v biten selv. Man ødelegger sjelden annet enn eget utstyr om man feiler.

Liten tvil om at dess høyere spenning, dess høyere virkningsgrad. Men hvorfor nøye seg med 48 v da? Hvorfor ikke ta det helt ut til 400v som er vanlig i Grid systemer?
Svaret er vel at antall paneler og prislapp blir for høy. Det samme gjelder vel for de fleste som velger 12v, man har ikke behov for mer og prislappen og tilgjengelighet er god.

dybis

Hvis man leser lover og forskrifter vil man se at det er ikke rare 12v anlegget man har lov til å koble selv. Man dør ikke av å få strøm i seg ved 12v, men brannfaren er like stor.

jkirkebo

Sitat fra: dybis på april 21, 2016, 15:26:17
Hvis man leser lover og forskrifter vil man se at det er ikke rare 12v anlegget man har lov til å koble selv. Man dør ikke av å få strøm i seg ved 12v, men brannfaren er like stor.

Det stemmer, grensen går vel ved 200Wh batterikapasitet eller noe slikt? Mye mindre enn et normalt hytteanlegg ihvertfall.

Selv kjører jeg på 53V batteribank og 110V fra solcelleanlegget til laderegulator. Da er kabeldimensjonene og spenningsfallet mye mer hånterbart enn ved 12V.


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod