Behov for isolering av hyttetak ?

Startet av Indremedisiner, april 24, 2016, 12:42:15

Indremedisiner

Spørsmål om etterisolering evnt isolering(?) av taket på laftet hytte fra 1970.
Det stod i taksrapporten for hytte noe om at vis det iset ved raftet så var det tegn på dårlig isolering men isoleringen var aldri vurdert(generelt var det gjennomgående i takstraporten "ikke besiktighet" og liknende utrykk, fagperson må undersøke dette nærmere osv osv). Jeg har eid hytta i 3 år og ikke fått vært der på vintern før nå nylig og jeg har gjort svært mye annet type oppussingsarbeid men så la jeg merke til dette her med mulig problem med isoleringen. Hytta er ca 65 m2 og tipper at taket 90-100 m2. Jeg har ikke hatt mulighet enda til å inspisere dette nærmere enda men vil gjøre det nå i slutten av mai evnt tidlig juni.

Er det behov for å etterisolere på hytta? Hvor tykt lag trenger man egentlig? Hvor mye plass er det til å isolere her ? Noen som har noen ide om type isolering man bør bruke ? Tid det kan ta hvis man gjør det selv? Kostnader ? Evnt få noen til å gjøre dette?

Jeg her totalt noob på akkurat dette feltet men jeg driver å lurer på om det er behov for isolering og hvordan det evnt bør gjøres. På det siste bildet hvis man ser nærmere så ser man istappene og endel er allerede fjernet faktisk før bildet ble tatt.

Setter veldig pris på innspill og tanker rundt dette.

Einar_S

Det er ikke enkelt å si noe om hvordan isolasjon kan gjennomføres uten å vite noe om konstruksjonen.

En ting mange ikke tenker på er at isolasjon kan være lurt også på hytte som (nesten?) bare brukes om sommeren. Det hjelper til å holde temperaturen nede i solsteken. Om vinteren kan man jo bare pinne inpå ovnen for å heve temperaturen. Om sommeren er du tom for regulering om du ikke har airconditioner.

Så er det dette med dampsperre i en hytte som ikke holdes varm om vinteren. Det er ikke enkelt. Temperatur og fuktighetsforholdene er jo helt anderledes enn i et bolighus.


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod