Egenlaget solventlator

Startet av Jgytterdal@gmail.com, april 28, 2016, 17:48:48

Jgytterdal@gmail.com

Dette skulle egentlig være et svar på den andre tråden....

Dette er en beskrivelse på hvordan jeg laget en solventilator av et solcellepanel jeg hadde liggende (80w)

Jeg limte platen bak på panelet slik at det blir et tomrom tilsvarende tykkelsen på rammen på panelet. ca 4-5 cm .
Jeg kjøpte  en vannfast våtromsplate på Byggmax som er en slags glassfiberarmerrt foam, meget lett og varmeisoerende.
Bestilte deretter etn 5,2W 12v vifte fra elutstyr.no.
(35% av prisen på hyttebutikkene)

Viften sitter montert inni panelet for minst muligh støy i hytta.
bruker ingen regulator på spenningen. kobler viften rett på panelet.
Antageligvis er spenningen i høyeste laget , men satser på at det går greit.

Jeg har latt den stå og gå en helt dag på test, og ingen varme eller unaturlig gange.

kjøpte noen ventilasjonsdeler på Jula som jeg skal bruke til gjennomøring.

Testet en dag det var fint vær og temp på lufta var i overkant av 30 gr selv om det var bare 7 gr ute.
Litt usikker på hvor mye effekt dette gir, men dette er jo "tålmodige" saker som kan stå og gå konstant.

legger ved et par bilder for å vise.

løsningen er ikke vakker på baksiden, men det spiller ingen rolle, da jeg skal montere den flatt på hytteveggen.på

Løsningen er ikke helt ferdig.

Det som gjenstår er ventiler med filter på inntakshull nederst. samt en vanntett koblingsbks på baksiden av panelet.

inni hytta skal jeg har en ventilrist som kan åpnes /stenges etter behov,samt bryter for å skru av viften
Victron Smartsolar 250/100 +150/35<br />MP 24/5000/120/100<br Inmesol 12kw gen set<br />6x350w + 3x270w <br />20kwt lithium 16p7s, Rec Q, Venus GX<br />Wallas 40CC, El stekeovn, <br />a++ kjøleskap,

etsvends

Spennende. Hvordan virker det?
2x350ah AGM
355w panel
Victron smart solar mppt 100/50
Bmv-712
Victron multiplus 12/2000-80
Briggs & stratton 1,7kw aggregat

Røilern

Knakende god ide spør du meg - du får holde oss oppdatert hvordan det går.

En liten tanke fra min side:
Kan det tenkes at fordi viften har tilgang til et stort solpanel med "overkapasitet" vil gå litt for tidlig før det egentlig er noe varme å transportere og dermed vil føre kald og fuktig luft inn i hytta? Løsningen er vel en eller annet form for termostat.


Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

OS

Victron Multiplus 24/3000/70, Venus GX, BMV 702
Morningstar Tristar MPPT 60
12 stk Fuli 6V/200Ah AGM
Midnite Solar MiniDC sikringsskap

arctic421

Eksempel på termostat:

http://24volt.eu/solfangare_termostat.php

Se også ekempler på byggebeskrivelser solfangere på venstre side av nettsiden. De benytter rammer med svarte takplater for å fange opp solvarme og ekstern solcelle m termostat og vifte.


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod