Oppvarming av hytte uten strøm, verdien av parafinkamin og smartfan/thermovifte

Startet av Indremedisiner, mai 11, 2016, 16:24:11

Indremedisiner

Hei.
Hytta ligger på ca 850 m og på vinterstid kan det godt være ned mot 30 kuldegrader i den værste perioden. Hytta er ca 60 kvadrat. Strøm legges inn om ca 3 års tid.

Av oppvarmingsmuligheter som finnes i dag har jeg en Jøtul vedovn F118: Effekt Minimum:4 kW Nominell:7 kW Maksimum:11 kW.
I tillegg har det hent jeg har åpnet steikeovnen på gass ovnen og fyrt opp for å få en ekstrakilde til varme når det krise, dette hjelper veldig.

1) Jeg lurer på å kjøpe en Thermovifte(ECOFAN, Sirocco eller andre modeller) men usikker på hva man bør velge, ifølge reklamer så skal det være besparende på oppvarmingen med 15-18 %. Noen erfaringer med dette?
2) Hyttabua selger en Parafinkamin (http://hyttebua.no/varmekomfort-parafinkamin/ruby-parafinkamin-3000-watt) som yter 3000 w, til ca 2500 kr. Fordeler (billig ? Raskt effekt? Enkel håndtering?)? Ulemper(sot? Fuktighet?)?

Noen andre forslag til kilder for oppvarming som ikke blir så dyrt ? Noen som har en slik 3000w parafinovn og kan fortelle litt om erfaringene?


Arctic1827

Ecofanvifte kan trygt anbefales!  Om du sparer x antall prosent ved vet jeg ikke, men uansett er det gull verdt å få flyttet den oppvarmede lufta fra vedovnen og ut i hytta!  Merket betydelig forskjell etter at vi anskaffet en slik i ft før.  Gå for største modell!  Det gjorde ikke vi og angrer litt på det i dag.

Når vi ankommer hytta kjører jeg aggregatet (5,5KW) med to 2W vifteovner et par timer samtidig som jeg starter å fyre i ovnen.  Dette hjeper godt for å komme i gang med oppvarming fra dypfryst tilstand!

Indremedisiner

Fant en test av flere vifter her, men jeg har ikke gått i dybden på undersøkelsene for sjekke at dette holder vann men interesant var det hvertfall, det ser ut til å avike fra produsentene hva de oppgir og testingen.

http://www.e-teplo.cz/__files/upload/content/porovnani-ventilatoru.pdf

her er en side for bedre utvalg for dem som måtte ønske det.
http://www.stovefans.co.uk/compare-stove-fans

Noen som har hatt dette mer enn 2 år ? Det ser ut til at de fleste tilbyr 2 års garanti..

Røilern

Min erfaring er at det som virkelig er effektivt er å "forvarme" hytta.

Selv tror jeg på løsning med eksos ut gjennom vegg eller opp gjennom pipe, men de er ikke gratis. Det er imidlertid mulig å få kjøpte brukte ovner og selv om du ikke skal ha den så lenge så kan de lønne seg. KJøp en til 10.000,- selg den om noen år for 6000, eller behold den og ha en backupløsning for varme. Pris per kwh er ikke høyere enn for strøm
Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

Indremedisiner

Jeg glemte å nevne at skal montere kontakt på veggen slike at Kipor IG 2600 kan stå ute og min 2kw varmevifte også kan bidra inntil Jøtulen får levert for fult.
Med Smartfan(Tror det blir Ecofan 812 eller store smartfan, kunne tenkt meg vifte i 2 retninger), varmevifte. 3 kw parafinkamin, peis og Jøtul så bør jeg vel klare meg selv i overvintringen som jeg planlegger. Planlegger en lengre friperiode nå, og Jøtulen holder stort sett. Det er absolutt et godt forslag du har her Røilern og det skal vurderes nøye, trenger man mer varme og lengre perioder er det greit å bli kvitt avfallet direkte ut av hytta.

hrac

Var litt i samme situasjon selv, kjøpte hytte uten innlagt og planla langtidsopphold fra mars til kleggen kommer  (som vi er midtveis i nå). Kjøpte og installerte Wallas parafinkamin med utløp i pipe. Den har blitt min beste venn. Den har naturligvis vært brukt til forvarming men mest av alt om natten da det har vært skikkelig kaldt her oppe i engerdal. Varme har vært viktig da vi har med oss en baby opp i dette eventyret her. Det som er irriterende er at hytta består av av en ny del og en gammel del hvor pipa står. Og selv om det er en liten hytte med en da egentlig overdimensjonert Wallas sliter jeg med å få det skikkelig varmt i den nye delen med bruk av Wallas.   Jeg planlegger derfor å gjøre som du sier, å ha en vifteovn tilkoblet aggregat i den nye delen.

Det som imidlertid skal sies er at aggeegatkjøring er veldig deilig å unngå når man er her en stund. Jeg har Honda i20, men hører det like vel greit når det står i vedboden ca 5m fra hytta. Så jeg leker litt med tanken om å installere en pipe i den nye delen også, og ha en vedovn der.

Sidenotat på wallasen er at jeg brukte renset parafin i første runde men nå har gått over til pumpeparafin som er 1/3 av prisen. Eneste jeg merker med den nye parafinen er parafinlukt første 10 minutter men det er vel en grei pris å betale.

OS

Sitat fra: Indremedisiner på mai 11, 2016, 20:21:25
Fant en test av flere vifter her, men jeg har ikke gått i dybden på undersøkelsene for sjekke at dette holder vann men interesant var det hvertfall, det ser ut til å avike fra produsentene hva de oppgir og testingen.

http://www.e-teplo.cz/__files/upload/content/porovnani-ventilatoru.pdf

her er en side for bedre utvalg for dem som måtte ønske det.
http://www.stovefans.co.uk/compare-stove-fans

Noen som har hatt dette mer enn 2 år ? Det ser ut til at de fleste tilbyr 2 års garanti..
Jeg har hatt en Ecofan i 7 år nå og den går som bare det enda. Jeg har en Airflow  vifte også og det hender jeg må dytte den i gang. Hadde nok ikke kjøpt den igjen.
Victron Multiplus 24/3000/70, Venus GX, BMV 702
Morningstar Tristar MPPT 60
12 stk Fuli 6V/200Ah AGM
Midnite Solar MiniDC sikringsskap

Knerten

Vi byttet ut Hanna Kvanmo (Jøtul Peis 4) med en ny Dovre 45CB og kjøpte en termovifte og ovn termometer på Clas Ohlson.
Ved forbruket gikk ned til ca 1/3, varmen fordeles jevnt ut i rommet og termometeret gjør det enkelt å følge med på temperaturen inne i ovnen for en mer effektiv fyring.

I tillegg har vi en Solfanger ifra Zolas, ved direkte sol "pumper" denne inn varmluft på 50 grader inn i hytta.  Vi har også en Ring hytta varm 12V løsning med Parafin Inverter ovn, som hever temperaturen ca 15 grader på en time, noe som gjør at det går fort å få opp komfort temperaturen nå vi kommer fram.

Fordelen med disse 4 utbedrelsene er at ingenting krever varig tilkobling til ekstern energi, det eneste er GSM modemet, men dette kan vi bruke til å sjekke temperaturen inne og ute før vi evt fyrer opp inverteren. 😀
Masse solkraft og litt bensinkraft.
En hytte med masse duppeditter ;-)


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod