Neptus/ALDE varmesystem.

Startet av Slyboy, mai 17, 2016, 20:47:21

Slyboy

Noen som har installert vannbåren varme på ALDE gassvarmer eller lignende?

Skal varme opp ca 70 m2 på 4 sløyfer og ønsker erfaringer med hvilke termostatsystem som bruker minst strøm siden dette skal kjøres via ett batterianlegg på 24V.


http://neptus.no/alde-varmer/
Victron Multiplus II 48/5000, Cerbo + GX Touch, BMW 712 Smart
Smartsolar 250/60 MC4, 6 x Hyundai 395W mono
2x7kW Chainpro 48V LiFePO4, Honda EU20 & EU30iFs
Wallas 40, Gassbereder, koketopp & ovn.

OS

Broren min har vannboren varme med pelletsfyring. Fungerer meget bra og bruker lite strøm. Han kjøpte det via rørlegger fra Arne Bergli AS (http://arnebergli.no/)
Victron Multiplus 24/3000/70, Venus GX, BMV 702
Morningstar Tristar MPPT 60
12 stk Fuli 6V/200Ah AGM
Midnite Solar MiniDC sikringsskap

Endeli

Termostatene bruker ikke mye, pumpen er et større problem. 70 M2 gulvvarme vil kreve ekstra pumpe, og denne kan fort trekke over 150W.

Disse bruker relativt lite strøm (samenlignet med de vanlige typene fra Grundfoss) http://solarhomestead.com/off-grid-circulating-pumps/

Ville heller brukt den til oppvarming av gang/bad og heller brukt parafinovn til resten, alternativt bruke vedovn med vannkappe og akkumulator tank. Alde til varming av hele hytten vil kreve relativt mye gass, den bruker 0.4 kg på 5.5 Kw.

Slyboy

Ser den med gassforbruket.

Er her noen som har brukt pelletsovn med vannkappe mot vannbårne system?
Victron Multiplus II 48/5000, Cerbo + GX Touch, BMW 712 Smart
Smartsolar 250/60 MC4, 6 x Hyundai 395W mono
2x7kW Chainpro 48V LiFePO4, Honda EU20 & EU30iFs
Wallas 40, Gassbereder, koketopp & ovn.

Endeli

Trenger ikke bruke pelletsovn, du får vedfyrte ovner med vannkappe feks. http://www.solvarming.no/Produkter/Vedovn/Vannkappe.html

jkirkebo

Sitat fra: Endeli på mai 19, 2016, 13:06:27
Termostatene bruker ikke mye, pumpen er et større problem. 70 M2 gulvvarme vil kreve ekstra pumpe, og denne kan fort trekke over 150W.

Disse bruker relativt lite strøm (samenlignet med de vanlige typene fra Grundfoss) http://solarhomestead.com/off-grid-circulating-pumps/

Grundfos sine bruker ikke nødvendigvis mye strøm. Vi har 100m2 med gulvvarme i 1.-etg. her og en Alpha Pro pumpe (nå erstattet av Alpha2). Denne ligger normalt og vaker rundt 19-24W effekt (den justerer seg selv etter motstand). 150W må være for gamle UP-pumper som vel "ingen" installerer nå lengre?

Slyboy

Enklere med pellets siden den fyller seg selv, tror jeg med tanke på å kunne fjernstarte den og slippe å legge i den hele tiden.
Victron Multiplus II 48/5000, Cerbo + GX Touch, BMW 712 Smart
Smartsolar 250/60 MC4, 6 x Hyundai 395W mono
2x7kW Chainpro 48V LiFePO4, Honda EU20 & EU30iFs
Wallas 40, Gassbereder, koketopp & ovn.

Endeli

Da vil du få enda en komponent som bruker strøm. Pellets ovner bruker strøm til vifte og mate skrue. Vet ikke hvor mye, men det blir fort litt når alt summeres opp.
Det blir uansett ikke noen ideel løsning til en strømmløs hytte etter mitt syn. Skal det fjernstartes, så ville jeg valgt en Wallas som grunnvarme, og heller bare hatt Alde til flisegulv på gang/bad.

Et kjapt søk finner jeg at en pelletsovn bruker under 60W i drift sammen med pumpen la oss si 20W da ligger du på 80W i timen,det vi si 1920 W i døgnet, i tillegg så vil du ha inverter og Alde kjelen. Klart alt går men skal du dimensjonere for dette strømmforbuket så koster det mer en det smaker etter mitt syn.

jkirkebo

Sitat fra: Endeli på mai 23, 2016, 07:39:44
Da vil du få enda en komponent som bruker strøm. Pellets ovner bruker strøm til vifte og mate skrue. Vet ikke hvor mye, men det blir fort litt når alt summeres opp.
Det blir uansett ikke noen ideel løsning til en strømmløs hytte etter mitt syn. Skal det fjernstartes, så ville jeg valgt en Wallas som grunnvarme, og heller bare hatt Alde til flisegulv på gang/bad.

Et kjapt søk finner jeg at en pelletsovn bruker under 60W i drift sammen med pumpen la oss si 20W da ligger du på 80W i timen,det vi si 1920 W i døgnet, i tillegg så vil du ha inverter og Alde kjelen. Klart alt går men skal du dimensjonere for dette strømmforbuket så koster det mer en det smaker etter mitt syn.

Om man kjøper en pelletskjele på f.eks 20kW (som Nibe Pellux 100) vil denne neppe gå kontinuerlig, 240kWh på et døgn blir nok litt i overkant ;)

Vi har Wallas som ring-opp varme og denne fungerer supert. Bruker den dog bare til det, ikke når vi er der. Har for mye ved som må brennes opp ;)

Endeli

Den vil uansett trekke strøm, sirkulasjonspumper, vifter til forbrenning mateskrue+++
Vil tro at dette energi regnskapet vil uansett bli høyt. Selv om brenner går på lav effekt vil den trekke strøm, Nibe som du nevner trekker 11 W bare på kontrollenhet, så kommer de andre delene i tillegg. Men bevares det er bare å kjøre på, bare dimensjoner 12V anlegget deretter.
Personlig vil jeg aldri vurdert en slik løsning da kost/nytte ikke samsvarer.
En vedovn med vannkappe vil være en bedre løsning, da denne ikke krever strøm bortsett fra sirkulasjonspumpe.

PS Alde fåes for 1/2 pris fra England 13-1400 GBP


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod