Rive gammel hytte og bygge ny, eller bygge på?

Startet av LilleMy, mai 25, 2016, 13:33:42

LilleMy

Hei,

Vi har en gammel hytte vi ønsker å gjøre noe med, men trenger litt veiledning før vi setter i gang...
Jeg mener og tror at det på lang sikt vil være best å rive den gamle (som har råtne gulv og mest sannsynlig kledning som må byttes) for så å sette opp ny, men pappa vil gjerne ha noen kyndige til å svare på dette.
Alternativet er å bygge på hytta slik at vi får mer plass (bad + flere sengeplasser) og strøm. Hytta har i dag ikke vann eller strøm.

Noen tanker om hva som vil være lurest å gjøre?

Trenger også tips til hvordan vi kan sette i gang prosessen med å få gjort noe som helst med hytta. Hvor begynner vi, hvem kontakter vi?

Takk for svar! :)

Slyboy

Ligger hytten lagelig til med tanke på frakt av materialer og arbeidfolk, samtidig som det viser seg at den trenger omfattende renovering for å bli som dere ønsker har jeg bare ett godt råd; Riv skiten og bygg nytt :)

Da slipper dere noen kompromisser og byggeåret blir 2017. Da slipper dere også den evindelige prosessen fra dag 1 med ting og tang som står for utskifting.
Victron Multiplus II 48/5000, Cerbo + GX Touch, BMW 712 Smart
Smartsolar 250/60 MC4, 6 x Hyundai 395W mono
2x7kW Chainpro 48V LiFePO4, Honda EU20 & EU30iFs
Wallas 40, Gassbereder, koketopp & ovn.

Endeli

Hvis dere har anledning så er det best å bygge nytt, det blir billigere i lengden. Fordelen med rehabilitering er at utgiften kan spres over tid.
Du bør få inn en snekker som kan gi et prisoverslag på rehab/nybygg.
Nybygg/påbygg må tegnes og byggesøkes, det fikser snekkeren for deg. En kollega fikk laver pris på nybygg kontra rehab.

jkirkebo

Sitat fra: Endeli på mai 26, 2016, 05:59:50
Hvis dere har anledning så er det best å bygge nytt, det blir billigere i lengden. Fordelen med rehabilitering er at utgiften kan spres over tid.
Du bør få inn en snekker som kan gi et prisoverslag på rehab/nybygg.
Nybygg/påbygg må tegnes og byggesøkes, det fikser snekkeren for deg. En kollega fikk laver pris på nybygg kontra rehab.

Ja, bygge nytt kan bli billigere om man setter bort alt. Men om man er av den nevenyttige typen og gjør det aller meste selv kan en rehabilitering bli langt billigere samt at kostnaden som du skriver spres over tid. Materialer er billig, arbeidskraft er dyrt ;)

Einar_S

En nabo i hyttefeltet rev den gamle og fikk satt opp ny i fjor. Og den gamle så i og for seg ikke ut som ei rønne. I alle fall ikke utenfra. Det gikk ialfall veldig mye fortere enn å rehabilitere. Det tar enormt med tid å flette nytt sammen med gammelt! Det er da du finner ut hvilken rekkefølge planker og bord ble satt sammen den gang hytta ble bygd. ;-)

Men skulle jeg vært i den situasjonen ville jeg også vurdert å selge ræklet på rot og se om det er hytter på markedet som er mer fristende. Avstand hjemmefra, fritidsaktiviteteter osv. Siden du nevner pappa er det kanskje ikke aktuellt dersom han føler seg knyttet til stedet.

Mini

Hei.

Jeg ville hatt noen som kan faget til å ta en titt på bygget før dere tar en endelig avgjørelse.
Jeg har selv jobbet som snekker i mange år og vet at noen ganger er det ikke bestandig mest gunstig å rive alt for så å starte på nytt, det kommer helt an på hva som må gjøres og hva man ønsker å endre på.

Å rive å starte på nytt er antageligvis den enkleste løsningen, men koster garantert mest.
Men fordelen er selvsagt at alt er nytt og fint. Jeg vet også at det er mange hytteleverandører som selger byggesett. da har man muligheten til å gjøre en del selv i forbindelse med oppføring av hytten slik at den totale kostnaden blir lavest mulig.

Jeg vet at Vikinghytter bla. leverer elementer som er lette å håndtere og montere.
Hvor i landet er det dere har hytten i dag?


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod