Lader til stor 12V blysyre batteribank

Startet av Rypesteggen, juni 07, 2016, 13:06:10

Rypesteggen

Har funnet en heftig lader for 12V blysyrebatterier. (13,2/13,6/14,4V)
Noen som har denne?
75 AMP POWERMAX 220 VOLT AC to 12v DC power supply converter battery charger
(Finnes i størrelser fra 15A - 120A ladestrøm...)
Noen med erfaring med leverandøren: https://www.advancemcs.com

Synspunkter/begrensninger/muligheter på denne type ladere?

Rypesteggen

Legger til litt info. Se vedlegg.

Jgytterdal@gmail.com

Ser heftig ut dette, hvor stor er batteripakken din?

Det er en ting jeg vil ha sjekket ut, og det er om den har temperatur kompensasjon
Dette er svært viktig, pga lading om vinteren.

Det hjelper ikke hvor kraftig laderen er,  hvis den ikke lader med nok spenning i de kalde årstidene.
Da vil du ikke klare å fullade batteriene.

Victron Smartsolar 250/100 +150/35<br />MP 24/5000/120/100<br Inmesol 12kw gen set<br />6x350w + 3x270w <br />20kwt lithium 16p7s, Rec Q, Venus GX<br />Wallas 40CC, El stekeovn, <br />a++ kjøleskap,

Rypesteggen

Takker for svar Jgytterdal.
Batteribank på ca 900At, og begrenset aggregatkapasitet, ellers kunne det blitt en større.
Viktig poeng her er at jeg er ikke ute etter en lader som skal serve batteripakken 24/7 fra "230V-nettet", men derimot en "nødlader" til bruk noen få helger i den mørke årstid.
Solceller og MPPT-regulatoren får ta seg av fintuningen når jeg er bortreist.

jkirkebo

Sitat fra: Rypesteggen på juni 08, 2016, 09:06:36
Takker for svar Jgytterdal.
Batteribank på ca 900At, og begrenset aggregatkapasitet, ellers kunne det blitt en større.
Viktig poeng her er at jeg er ikke ute etter en lader som skal serve batteripakken 24/7 fra "230V-nettet", men derimot en "nødlader" til bruk noen få helger i den mørke årstid.
Solceller og MPPT-regulatoren får ta seg av fintuningen når jeg er bortreist.


Hvis du også skal ha en inverter er det greit å kombinere disse to. F.eks en Outback VFX2612E lader med inntil 120A og leverer inntil 2,6kW med sinus 230V. Pris omkring 18k om man bestiller selv fra USA tror jeg (var ihvertfall det jeg ga pr. stk. for mine to VFX3048E).

Røilern

Enig med jkirkebo vedr inverter/lader.

Forøvrig er det et spørsmål om hvor avansert styringen er - jeg er ikke helt sikker på om jeg hadde turt å lade en kostbar batteribank med et lader som potensielt kan ødelegge den.

Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

Røilern

Kikket litt på vekten. Jeg synes de virket for lette.

Min vurdering er at hvis slikt utstyr som dette er for "lett" bygget,  så er de ikke istand til å yte oppgitt tall over tid.
Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

jkirkebo

Sitat fra: Røilern på juni 09, 2016, 18:01:05
Enig med jkirkebo vedr inverter/lader.

Forøvrig er det et spørsmål om hvor avansert styringen er - jeg er ikke helt sikker på om jeg hadde turt å lade en kostbar batteribank med et lader som potensielt kan ødelegge den.

Outback-inverteren jeg nevnte har ihvertfall meget avansert styring av ladingen, inkl. temperatursensor som festes på batteriene. Ellers bulk, absorb, float og equalize som vanlig. Kjøper man til en Mate2 kan man overvåke alt som skjer og endre alt av parametre.

Rypesteggen

Tok sjansen og kjøpte meg en Powermax-PM3-75-220V Lader på eBay fra USA. Måtte bruke Jetcarrier som frakt-mellomselskap, men det fungerte greit.

Min konklusjon etter noen vintermåneders drift er at denne passe meg utmerket.
Kostet meg kun et par tusen, mot en high-tech lader til 20 tusen.
Laderen er lite kresen på innspenning og frekvens, men liker dårlig kulde. Det er ikke noe problem i mitt tilfelle. (se spec. på bilde)
Jeg har som de fleste andre truffet noenlunde med solcellepanel/batteripakke opp i mot forbruk. Men, på den mørkeste tiden så ble det likevel litt lite solcellestrøm, og da fyrte jeg aggregat og 75A-laderen i noen timer. (batteribanken er Ca 900Ah)
Dette fungerte helt supert.  :)
Mange er bekymret for om rimelige ladere er bra nok. I mange tilfeller snakker vi om en (eller tre) ekstra powerboost i desember/januar.
Som tidligere skrevet så satser jeg på at MPPT-regulatoren tar fintuningen av batteriene når forbruket er lavt og solen er sterk nok, unntatt i des/jan.

Hører gjerne fra andre som har testet denne laderen.


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod