Vindvifte

Startet av OS, juni 09, 2016, 09:52:37

OS

Noen som har erfaring med vindvifter som selges av hyttebutikkene? Jeg driver og bygger kjeller under bakken og lurer på om en vindvifte taket med rør ned i kjelleren er lurt for å fjerne fuktigheten i kjelleren.
Victron Multiplus 24/3000/70, Venus GX, BMV 702
Morningstar Tristar MPPT 60
12 stk Fuli 6V/200Ah AGM
Midnite Solar MiniDC sikringsskap

kristianh

Ingen erfaring, men hva med solventilator?
Varme på vinteren, og kjøling på sommeren.
Solarventi beskriver kjellermontering og hvordan du kan bruke den til å veksle mellom avkjøling og oppvarming

Skal forøvrig montere både solventilator og vindvifte i løpet av sommeren, men da hhv til stue og biodo.

OS

Jo solventilator er bra men det er lite sol her om vinteren og uthuset med kjeller blir i tillegg stående i skyggen det meste av dagen om sommeren.
Victron Multiplus 24/3000/70, Venus GX, BMV 702
Morningstar Tristar MPPT 60
12 stk Fuli 6V/200Ah AGM
Midnite Solar MiniDC sikringsskap

KjellG

Har en på toa fra Sunwind. Den går bare rundt i kuling!

Røilern

Jeg har både en vindvifte og en 12V vifte.

Der jeg holder til så er det ikke nok vind til at vindviften alltid går. Slike vifter er forøvrig svært ømtålige for ubalanse, man må ikke "skrape is" av dem om vinteren.

12V viften er en gammel pc vifte som jeg har skåret hjørnene av. Den har gått kontinuerlig 24/7/365 i 6-7 år.
Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

yevensen

Har vindvifte fra Hyttetorget 110mm, og hytte ligger på en kolle uten noe rundt, har nesten aldri sett den stå stille.

Indremedisiner

Sitat fra: yevensen på juni 12, 2016, 19:18:38
Har vindvifte fra Hyttetorget 110mm, og hytte ligger på en kolle uten noe rundt, har nesten aldri sett den stå stille.
jeg hat hytte på fjellet dog er jeg omringet av tett bjørkeskog på 2 sider og svært sjeldent viften står stille, skal svært lite trekk til før den går. Effekten på kompostering(her d mange andre faktorer som spiller inn, bark, sanitærveske, pisse ute hvis man kan osv) og lukt virker å være betydelig. Jeg er hvertfall svært fornøyd med viften og d beste av alt er at d ikke har noe med d elektriske anlegget å gjøre. Jeg har tenkt tanken selv mtp kjellern men sålangt bare blitt med tanken. Solarventi med et rør ned i kjellern er en mulighet.

OS

Skal til å montere viften nå men har ikke kjøpt rør enda. Hvilke type rør bruker dere? Sunwind har et isolert takgjennomføringsrør men jeg syns det er veldig dyrt, kr 2650 for 2,5m. I tillegg må jeg få laget takhatt hos blikkenslager.
Victron Multiplus 24/3000/70, Venus GX, BMV 702
Morningstar Tristar MPPT 60
12 stk Fuli 6V/200Ah AGM
Midnite Solar MiniDC sikringsskap

Ygnastølen

Hva med de fleksible aluminiums rørene de selger på byggvare med isolasjon for montering på loft for kjøkkenvifte?
De finnes i 110mm også, koster noen hundre lapper for 2-4m ferdig isolert ;D

/Kurt
Victron MultiPlus 5000W/120A 24V
Victron MPPT 250/100
Victron Cerbo GX
2040W solcelle paneler
20kwt lithium 16p7s, Rec Q BMS
Cami diesel/parafin ovn

Sæters

Har en slik på hytta, kjøpt brukt tidligere i år, men har etter sigende vært i bruk mange år. Nå ligger hytta forholdsvis høyt i terrenget, men stort sett omgitt av en del skog,  vifta surrer og går nærmest hele tiden.

Jeg vet ikke effekten av den, da vi stort sett har luktfri do og den ble montert mest for å hindre snø i å tette lufterøret. Har vurdert å sette den i enden av et langt rør for å måle med papirark hvordan suget er når den går som best. Liten verdi som avtrekk hvis det bare er propellen som går rundt og ikke skaper sug.

Indremedisiner

Sitat fra: Sæters på oktober 19, 2016, 12:26:37
Har en slik på hytta, kjøpt brukt tidligere i år, men har etter sigende vært i bruk mange år. Nå ligger hytta forholdsvis høyt i terrenget, men stort sett omgitt av en del skog,  vifta surrer og går nærmest hele tiden.

Jeg vet ikke effekten av den, da vi stort sett har luktfri do og den ble montert mest for å hindre snø i å tette lufterøret. Har vurdert å sette den i enden av et langt rør for å måle med papirark hvordan suget er når den går som best. Liten verdi som avtrekk hvis det bare er propellen som går rundt og ikke skaper sug.

Min er erfaring nå etter at jeg monterte vindvifte i sommer er at dette er fenomenalt. Lukten er i praksis borte og nærmest gleder meg til å se hvordan komposteringen har foregått siden den ble montert og man fikk implementert noen dovaner med bark osv, nesten så gleder meg til å tømme dassen for å se effekten!


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod