12v eller 48v i hyttestrømanlegget

Startet av Jgytterdal@gmail.com, juni 20, 2016, 07:48:46

Jgytterdal@gmail.com

Jeg har lest mye om dette temaet og det synes som det ikke er noe tvil om jo høyere spenning jo bedre.
Men er det egentlig det?

Har etterhvert fått forholdsvis god innsikt i fordeler og ulemper med det ene eller det andre.

Jeg har i mitt hyttestrømanlegg beholdt 12v fordi fordelene er langt større en ulempene.

Eksempelvis argumenteres det med at ledningsnettet kan ha lavere tverrsnitt.
Jeg mener dette har liten praktisk betydning da 1,5mm2 klarer seg i de fleste tilfeller også i et 12v anlegg.
Det meste av lyset er led som i praksis nesten ikke har forbruk.
12v lader til mobil klarer seg fint også.

Unntaket er selvfølgelig Wallace eller Cami som selvfølgelig må ha kraftigere tilførsel,  
Men samtidig slipper man en komponent for å justere ned spenningen.


Kjøleskapet går enten på gass eller 220v

Jeg ser nytten hvis man baserer seg  kun på 220v og har en stor inverter osv.

Men i en sammenheng hvor man både har 12v og 220v forbrukskilder har jeg problemer med å se fordelene med 48v batteribank.
Victron Smartsolar 250/100 +150/35<br />MP 24/5000/120/100<br Inmesol 12kw gen set<br />6x350w + 3x270w <br />40kwt lithium 30p7s, Rec Q, Venus GX<br />Wallas 40CC, El stekeovn, <br />a++ kjøleskap,

OS

Slik jeg ser det er 24V og 48V hensiktsmessig kun når du bruker inverter da det finnes lite utstyr som går på 24V og enda mindre på 48V.

Jeg gikk selv fra 12V til 24V og angrer ikke men jeg bruker stort sett inverter. Har en liten 24V til 12V DC/DC som leverer spenning til bredbånd og wallas kamin.

En annen fordel med 24V og 48V er at du kan lage en relativ stor batteribank med "billige" batterier.
Victron Multiplus 24/3000/70, Venus GX, BMV 702
Morningstar Tristar MPPT 60
12 stk Fuli 6V/200Ah AGM
Midnite Solar MiniDC sikringsskap

jkirkebo

Sitat fra: OS på juni 20, 2016, 09:30:33
Slik jeg ser det er 24V og 48V hensiktsmessig kun når du bruker inverter da det finnes lite utstyr som går på 24V og enda mindre på 48V.

Jeg gikk selv fra 12V til 24V og angrer ikke men jeg bruker stort sett inverter. Har en liten 24V til 12V DC/DC som leverer spenning til bredbånd og wallas kamin.

En annen fordel med 24V og 48V er at du kan lage en relativ stor batteribank med "billige" batterier.

Har man inverter er det vel ingen grunn til å installere utstyr som går på 12V? Med 230V kan du f.eks montere LED-downlights du kan dimme ned (og dermed spare strøm). Stort utvalg av pærer. Med 12V blir utvalget mye dårligere og dimming mye vanskeligere. Samme gjelder kjøleskap. Du får mye bedre, mer effektive og billigere kjøleskap for 230V enn for 12V. TV-utvalget for 12V er heller ikke noe å skryte av, for ikke å snakke om f.eks brønnpumper.

Skal man ha strøm til Wallas og fjernstyring når man ikke er der (og inverter er avslått) er en rimelig 24V/48V-12V DC-DC en grei løsning ja. Koster en tusenlapp eller to, avhengig av størrelse. Jeg bruker en 360W Victron Orion.

frank2

Synes ikke utvalget i 12V LED er dårligere/dyrere enn 220V, og holderne er vanligvis billigere.
Den største fordelen med 12/48V fremfor 220V er at du kan gjøre det selv.

Røilern

For meg er dette enkelt.


  • Jo større batteribank du ønsker jo mindre gunstig er det med 12V.

    Har du inverter skal du velge så høy spenning som mulig

    Eksisterende 12V utstyr driftes veldig bra via en DC-DC inverter, faktisk er det en fordel fordi spenningen blir veldig stabil og fin uavhengig av hvilken spenning du har på batteriet

Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

jkirkebo

Sitat fra: frank2 på juni 21, 2016, 10:32:33
Synes ikke utvalget i 12V LED er dårligere/dyrere enn 220V, og holderne er vanligvis billigere.
Den største fordelen med 12/48V fremfor 220V er at du kan gjøre det selv.


Hvis anlegget er av en viss størrelse har du i prinsippet ikke mer lov å gjøre det selv enn om det er 230V. Se:

http://www.dsb.no/no/Ansvarsomrader/EL-sikkerhet/Lavspenningsanlegg1/Hva-kan-privatpersoner-gjore-selv-pa-det-elektriske-anlegget/

Legg merke til teksten:
"Lavvoltsanlegg (under 50 volt) kan utføres/monteres av ikke-faglærte dersom:
g) Effekten ikke overstiger 200 VA"

200/12,5=16. Altså har du kun lov å montere 12V anlegg selv om hovedsikringen er på maks 16A. 200W (VA er i dette henseende det samme som W) er ikke mye når en TV alene fort trekker oppunder 100W. Med kjøleskap og liten inverter er man langt over grensen.

SeSe

Jeg må også velge 12V eller 48V.  Har 8 stk 6V 250Ah batterier.  De er ikke helt nye, men sannsynligvis 'like'. 
I mitt valge av systemspenning på 12V eller 48v, vil det være bedre å ha alle batteriene i serie opp til 48V, enn i en konfigurasjon på 2x4 i 12v?
250Ahx48V -> 12000Wh



jkirkebo

Sitat fra: SeSe på september 10, 2016, 13:27:25
Jeg må også velge 12V eller 48V.  Har 8 stk 6V 250Ah batterier.  De er ikke helt nye, men sannsynligvis 'like'. 
I mitt valge av systemspenning på 12V eller 48v, vil det være bedre å ha alle batteriene i serie opp til 48V, enn i en konfigurasjon på 2x4 i 12v?
250Ahx48V -> 12000Wh

For batterienes del er det best å unngå parallellkobling siden du da ikke er garanter at de lades like mye opp eller leverer samme strømmengde.

Derfor ønsker man også ved 12V å ha så få batterier som mulig. Skal du ha f.eks 1000Ah er 10 stk. 12V 100Ah i paralell en håpløs konfigurasjon. 4 stk. 12V 250Ah er litt bedre, mens f.eks 3 stk. 4V 1000Ah er svært mye bedre.

Så i ditt tilfelle er en seriekobling på 48V best for batterienes del, da går det alltid lik strøm gjennom alle sammen. I tillegg kan du bruke en mye tynnere kabel, og spenningstapet får mindre betydning.

OS

Sitat fra: SeSe på september 10, 2016, 13:27:25
Jeg må også velge 12V eller 48V.  Har 8 stk 6V 250Ah batterier.  De er ikke helt nye, men sannsynligvis 'like'. 
I mitt valge av systemspenning på 12V eller 48v, vil det være bedre å ha alle batteriene i serie opp til 48V, enn i en konfigurasjon på 2x4 i 12v?
250Ahx48V -> 12000Wh
Jeg ville gått for 24V som går fint med de batteriene. Tilgangen på utstyr som går på 24V er mye bedre enn på 48V. F.eks ladere, dc/dc konvertere, rele osv.
Victron Multiplus 24/3000/70, Venus GX, BMV 702
Morningstar Tristar MPPT 60
12 stk Fuli 6V/200Ah AGM
Midnite Solar MiniDC sikringsskap

jkirkebo

Sitat fra: OS på september 10, 2016, 20:39:03
Sitat fra: SeSe på september 10, 2016, 13:27:25
Jeg må også velge 12V eller 48V.  Har 8 stk 6V 250Ah batterier.  De er ikke helt nye, men sannsynligvis 'like'.  
I mitt valge av systemspenning på 12V eller 48v, vil det være bedre å ha alle batteriene i serie opp til 48V, enn i en konfigurasjon på 2x4 i 12v?
250Ahx48V -> 12000Wh
Jeg ville gått for 24V som går fint med de batteriene. Tilgangen på utstyr som går på 24V er mye bedre enn på 48V. F.eks ladere, dc/dc konvertere, rele osv.

Det er ikke min erfaring. Så lenge hytta uansett skal drives på 230V finnes det aller meste i 48V utgave. Ladere, DC/DC, releer osv. ja. Hadde masse utstyr å velge mellom når jeg bygde 48V-anlegget mitt.

Outback sine laderegulatorer går f.eks opp til 72V. Orion DC-DC finnes i utgave som tar 30-60V inn. Store invertere er lett å få tak i i 48V-utgave (små kan være vanskeligere men det er vel ikke relevant for en hel hytte). Releer finnes i alle utgaver på RS-components, jeg brukte Siemens Zelio-releer med 60V spolespenning da pakken min ligger på 56,7V fulladet.

Ser man for seg å drifte endel utstyr på DC stiller det seg litt annerledes da kjøleskap og slikt gjerne tar 12V og 24V inn. Så da må slikt gå via en DC-DC om man kjører 48V. Men selv på 24V må man da ofte ha en DC-DC da ikke alt går på 24V heller. Dermed like greit å ha en DC-DC fra 48V til 12V. Jeg har det slik, alt utstyr som står på når vi ikke er på hytta drives med 12V via DC-DC slik at inverteren ikke trenger å stå på (den har en viss tomgangsstrøm). Det gjelder da overvåkningskamera, internett-router, Wallas 40CC-parafinkamin og styringen til denne (Sikom GSM 12A+). Resten av hytta drives utelukkende på 230V AC som startes opp når vi ankommer (ok, det er noe lys på 12V ennå men det byttes ut når vi rehabiliterer hytta til året).

OS

Sitat fra: jkirkebo på september 11, 2016, 10:49:08

Det er ikke min erfaring. Så lenge hytta uansett skal drives på 230V finnes det aller meste i 48V utgave. Ladere, DC/DC, releer osv. ja. Hadde masse utstyr å velge mellom når jeg bygde 48V-anlegget mitt.

Outback sine laderegulatorer går f.eks opp til 72V. Orion DC-DC finnes i utgave som tar 30-60V inn. Store invertere er lett å få tak i i 48V-utgave (små kan være vanskeligere men det er vel ikke relevant for en hel hytte). Releer finnes i alle utgaver på RS-components, jeg brukte Siemens Zelio-releer med 60V spolespenning da pakken min ligger på 56,7V fulladet.

Ser man for seg å drifte endel utstyr på DC stiller det seg litt annerledes da kjøleskap og slikt gjerne tar 12V og 24V inn. Så da må slikt gå via en DC-DC om man kjører 48V. Men selv på 24V må man da ofte ha en DC-DC da ikke alt går på 24V heller. Dermed like greit å ha en DC-DC fra 48V til 12V. Jeg har det slik, alt utstyr som står på når vi ikke er på hytta drives med 12V via DC-DC slik at inverteren ikke trenger å stå på (den har en viss tomgangsstrøm). Det gjelder da overvåkningskamera, internett-router, Wallas 40CC-parafinkamin og styringen til denne (Sikom GSM 12A+). Resten av hytta drives utelukkende på 230V AC som startes opp når vi ankommer (ok, det er noe lys på 12V ennå men det byttes ut når vi rehabiliterer hytta til året).
Jeg sier ikke at det ikke finnes, jeg skrev at utvalget er mindre på 48V. Jeg kjenner ikke til Outback men kan ta et eksempel på Victron som jeg bruker mye. Da jeg vurderte 24V kontra 48V for en stund siden hadde de over 30 ladere på 24V mens de hadde 2 på 48V.
DC/DC konverter som kan lade 48V har de ikke i det hele tatt. Dette er hendig for å bruke din gamle batteribank til å "nødlade" den nye banken.
Victron Multiplus 24/3000/70, Venus GX, BMV 702
Morningstar Tristar MPPT 60
12 stk Fuli 6V/200Ah AGM
Midnite Solar MiniDC sikringsskap

Røilern

2 parallellkoblede batterier som hver består av 4 stk 6V batterier er ingen dårlig teknisk løsning, men...

Siden du nå engang har 8 stk 6V og dermed kan lage et 48V batteri av disse så tror jeg at av hensyn til fremtiden så kan det være klok å gå for 48V. Det går ganske sikkert mot mer strøm og større batterier så det kan være en god langsiktig investering. Med en stor 48V inverter kan du ha glede av den i mange år, med voksende batteripakke.

men2... du må forsikre deg om at batteriene er ganske like i tilstand. Et dårlig batteri i en streng av 8 får et tøft liv og kan skape problemer.
Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod