RPP short

Startet av hrac, juni 20, 2016, 08:42:38

hrac

Hei noen som har vært borti feilmelding RPP short på victron regulator? Blinker rødt på warning men ellers fungerer alt bra. Leste meg frem på nettet om at det betyr at solcellepanelet har fått sol i 16t men synes det virket litt for enkelt?

Takker for svar

2 Soler AS

Hei,

Jeg kan ikke svare for akkurat Victron sin regulator, men har kjennskap til andre regulatorer som gir samme feilmelding. "Mos-i short" er også et annet navn for samme feilmelding.

Det har ofte noe å gjøre med "timer" funksjonen i regulatoren. Regulatorene er ganske avanserte, og den kan registrere når sola går ned og slår av strømmen på last-utgangen, og på igjen når sola igjen er oppe. Dette skjer når timer-funksjonen er på.

Det kan virke som om ingeniørene ikke tenkte tanken at solceller også brukes nord for polarsirkelen (hvor de virker veldig bra pga lang sommerdag og jevnt over lav temperatur). Regulatorer lader vanligvis som den skal på tross av feilmeldingen, men det er litt dumt å måtte trykke bort meldingen hver morgen.


2Soler AS - Solcellepakker, Solcellepaneler, Regulatorer, Invertere, Batterier og mye mer.
Are Meininger Saudland - Daglig leder i 2Soler AS

hrac

Hei tusen takk for svar

Da er jeg glad det ikke er noe alvorlig:-)


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod