Kraftanlegg på hytte

Startet av Berit, juni 21, 2016, 10:20:38

Berit

Jeg skal igang med utbygging på hytta og prøver å sette meg inn i mulige løsninger for kraftanlegg. Det er ikke enkelt!

Tenker i utgangspunktet et solcelleanlegg og et aggregat, gjerne kun 230 V inn i hytta. Noen fraråder dette, da de mener 'omformer' bruker for mye strøm. Allerede her detter jeg litt av lasset....

Ikke noen stor tilhenger av gass til alt som er litt krevende. Hva kan man tillate seg å ha på 230 V? Kan man ha 230V varmtvannsbereder, kjøleskap og komfyr?

Og hva er en inverter, skjønner at det er noe jeg må sette meg inn i da den kanskje gjør valgene lettere??!

Og ja har laget en oversikt, men den er jo avhengig av hva som kan gå på 230V og hva som må gå på gass....

Skjønner at kunnskapet blant enkelte her inne er meget høy, setter stor pris på veiledning i 'galskapen'!


Berit



Endeli

Kjøp kvalitets inverter som Studer eller Victron så er egenforbruket akseptabelt lavt.
Du kan jo i teorien kjøre alt på 220V, men da må du ha et annlegg som er dimensjonert for dette, og i ditt tilfelle vil det ikke være hensiktsmessig. varmtvann og komfyr ville jeg nok kjørt på gass, kjøleskap (AAA+) bruker svært lite strøm og kan med fordel kjøres på batteri via inverter. Med rette inverter kan du også kjøre komfyr  via 220V, da helst ved hjelp av aggregat, da kan du med fordel ha gass bluss til koking og elektrisk stekeovn da denne ikke brukes så ofte som platene. Til vannoppvarming vil alt annet en gass være lite hensiktsmessig. Men alt dette handler i bunn og grunn om dimensjonering av panel/batteri bank. Alt er mulig men det kan fort bli ganske dyrt om en skal helt bort fra gass.

OS

En Inverter er en enhet som gjør om batterispenningen på f.eks 12V DC til 230V AC.
Victron Multiplus 24/3000/70, Venus GX, BMV 702
Morningstar Tristar MPPT 60
12 stk Fuli 6V/200Ah AGM
Midnite Solar MiniDC sikringsskap

Røilern

Velkommen til forumet


Boken Energy Unlimited som du finner på sidene til Victron er et godt startsted.
https://www.victronenergy.com/upload/documents/Book-Energy-Unlimited-EN.pdf

I tillegg kan du lese deg opp på noen av trådene her. f.eks denne:
http://www.byggehytte.no/index.php?topic=1704.0

Det viktigste er å forstå energi, glem amperetimer og volt.

Jeg har laget en kopi av mitt std Byggehytte energibudsjett til deg - du kan få litt inspirasjon der. Du får det på PM

Min kortversjon  mht energiforbruk er:

- Lys har lavt energiforbruk - med LED lamper kan man nesten se bort ifra dette
- PC'er sluker strøm - Mobildingser likeså
- Oppvarming av hytta kan du nesten glemme med solen (men ikke helt)
- Oppvarming av vann likeså
- Stekeplate fungerer best med gass
- Stekeovn går bra på 230V men du må vite hva du gjør



Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

jkirkebo

Sitat fra: Røilern på juni 21, 2016, 20:28:40
Min kortversjon  mht energiforbruk er:

- Lys har lavt energiforbruk - med LED lamper kan man nesten se bort ifra dette
- PC'er sluker strøm - Mobildingser likeså
- Oppvarming av hytta kan du nesten glemme med solen (men ikke helt)
- Oppvarming av vann likeså
- Stekeplate fungerer best med gass
- Stekeovn går bra på 230V men du må vite hva du gjør

Enig her, oppvarming av vann samt koketoppen er ikke hensiktsmessig å kjøre på strøm. Alt annet går bra, også stekeovn om anlegget er bra dimensjonert. Vår stekeovn trekker ca. 5% av batterikapasiteten på en normal "stekesesjon" med gratinerte poteter og ovnsbakte grønnsaker. Det vil si i overkant av 1 kWh.

Oppvarming av vann og hytte kan løses på flere måter, det vanligste er vedovn og enten vannoppvarming i kjele eller gassvarmer. Vi skal rehabilitere hytta nå og legger vannvarme-rør i alle gulv. Oppvarming blir da vannbåren, fra en akkumulatortank på 750 liter. Oppvarming av tanken vil gjøres med peisinnsats med vannkappe vinterstid og vacuumrørsolfangere på taket i de ca. 8 månedene i året med god sol. Fra akkumulatortanken vil vi også få tilnærmet ubegrenset med varmtvann via en vv-spiral. Så det er også en måte å gjøre det på.


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod