Parallell-kobling av 2 solcellepanel - hvordan koble sammen 2 stk 6mm2 kabler?

Startet av gerolf, juli 05, 2016, 19:16:58

gerolf

Jeg skal parallellkoble to solcellepanel mot en regulator. Det er to 6mm2 kabler fra hvert panel, men det er ikke plass i regulatoren til å koble to ledninger inn i en port. Trenger derfor en koblingsboks (eller lignende) hvor jeg kan koble to 6mm2 kabler sammen til en som går videre til regulator (y-kobling).

Koblingen vil være innendørs like ved regulatoren.

Kan noen anbefale en koblingsboks eller annen koblingsmetode og et lett tilgjengelig produkt (gjerne fra Biltema, Jula eller Clas Ohlson).

Tarzan

Ansatt i Forbruksimport AS og Sørlandets Fjellsaging AS

OS

Du kan bruke sukkerbit som Tarzan anbefaler men det kan hende det blir litt trangt. Du kan evt bruke slike inni en koblingsboks:
http://www.biltema.no/no/Bygg/Elektrisk/Fast-installasjon/Jordnoytral-skinne-2-stk-2000023132/

Sag en av de i to så har du en i reserve  :) Bruk rød og svart elektrikertape til å isolere de.
Victron Multiplus 24/3000/70, Venus GX, BMV 702
Morningstar Tristar MPPT 60
12 stk Fuli 6V/200Ah AGM
Midnite Solar MiniDC sikringsskap

Tarzan

Sukkerbiten jeg nevnte er opp til 16mm2, så det skulle ikke bli trangt med to 6mm2 i en side, og en i neste. Om det er hull tvers gjennom, så er det like greit å skrelle den ene fra panel, lengre, så den kommer gjennom sukkerbiten, og da blir det 12mm2 på begge sider.
Ansatt i Forbruksimport AS og Sørlandets Fjellsaging AS

2 Soler AS

Hei

Sånn jeg forstår det er det åpne ledninger uten plugger fra solcellepanelene dine. Noen solcellepaneler leveres med c4-kontakter og da kan en y-kobling (se vedlegg) være en mulighet.
2Soler AS - Solcellepakker, Solcellepaneler, Regulatorer, Invertere, Batterier og mye mer.
Are Meininger Saudland - Daglig leder i 2Soler AS

jkirkebo

MC4-kontakter får man kjøpt for en billig penge f.eks fra Solcellespesialisten.no. 6 slike og to Y-koblinger (en av hvert kjønn) så er man i mål på en mye mer profesjonell måte enn med sukkerbiter. MC4-koblingene er lette å montere. Egentlig bare klemkoblinger, men jeg pleier å lodde i tillegg for best forbindelse.

OS

Sitat fra: jkirkebo på juli 08, 2016, 08:31:43
MC4-kontakter får man kjøpt for en billig penge f.eks fra Solcellespesialisten.no. 6 slike og to Y-koblinger (en av hvert kjønn) så er man i mål på en mye mer profesjonell måte enn med sukkerbiter. MC4-koblingene er lette å montere. Egentlig bare klemkoblinger, men jeg pleier å lodde i tillegg for best forbindelse.
Skal til å parallell/seriekoble 4 paneler og børster liv i denne tråden.

Beklageligvis klipte jeg av MC4-pluggene på de første panelene så jeg må montere nye. Du skriver at du lodder MC4 pluggene i tillegg. Bruker du MC4-tang også?
Victron Multiplus 24/3000/70, Venus GX, BMV 702
Morningstar Tristar MPPT 60
12 stk Fuli 6V/200Ah AGM
Midnite Solar MiniDC sikringsskap

jkirkebo

Sitat fra: OS på juni 19, 2018, 04:53:32
Sitat fra: jkirkebo på juli 08, 2016, 08:31:43
MC4-kontakter får man kjøpt for en billig penge f.eks fra Solcellespesialisten.no. 6 slike og to Y-koblinger (en av hvert kjønn) så er man i mål på en mye mer profesjonell måte enn med sukkerbiter. MC4-koblingene er lette å montere. Egentlig bare klemkoblinger, men jeg pleier å lodde i tillegg for best forbindelse.
Skal til å parallell/seriekoble 4 paneler og børster liv i denne tråden.

Beklageligvis klipte jeg av MC4-pluggene på de første panelene så jeg må montere nye. Du skriver at du lodder MC4 pluggene i tillegg. Bruker du MC4-tang også?


Tidligere klemte jeg med en vanlig tang og loddet. Nå har jeg kjøpt en MC4-tang isteden, da er det null behov for lodding.

Jeg kjøpte denne, fungerer supert:

https://www.aliexpress.com/item/100Meter-Roll-x-MC4-Solar-Connector-Cable-6-0mm2-Black-or-Red-TUV-UL-Approval-Power/32735895106.html

MC4-plugger koster heller ikke stort:

https://www.aliexpress.com/item/10pairs-x-MC4-Connector-male-female-30A-45A-1000V-MC4-Solar-Panel-branch-series-Connect-solar/639042804.html?spm=2114.10010108.1000023.7.2c372557pNCpVa

OS

Sitat fra: jkirkebo på juni 19, 2018, 05:23:52
Sitat fra: OS på juni 19, 2018, 04:53:32
Sitat fra: jkirkebo på juli 08, 2016, 08:31:43
MC4-kontakter får man kjøpt for en billig penge f.eks fra Solcellespesialisten.no. 6 slike og to Y-koblinger (en av hvert kjønn) så er man i mål på en mye mer profesjonell måte enn med sukkerbiter. MC4-koblingene er lette å montere. Egentlig bare klemkoblinger, men jeg pleier å lodde i tillegg for best forbindelse.
Skal til å parallell/seriekoble 4 paneler og børster liv i denne tråden.

Beklageligvis klipte jeg av MC4-pluggene på de første panelene så jeg må montere nye. Du skriver at du lodder MC4 pluggene i tillegg. Bruker du MC4-tang også?


Tidligere klemte jeg med en vanlig tang og loddet. Nå har jeg kjøpt en MC4-tang isteden, da er det null behov for lodding.

Jeg kjøpte denne, fungerer supert:

https://www.aliexpress.com/item/100Meter-Roll-x-MC4-Solar-Connector-Cable-6-0mm2-Black-or-Red-TUV-UL-Approval-Power/32735895106.html

MC4-plugger koster heller ikke stort:

https://www.aliexpress.com/item/10pairs-x-MC4-Connector-male-female-30A-45A-1000V-MC4-Solar-Panel-branch-series-Connect-solar/639042804.html?spm=2114.10010108.1000023.7.2c372557pNCpVa
Jeg har en slik tang:
http://www.biltema.no/no/Verktoy/Handverktoy/Tenger-og-Sakser/Kabelskotang-2000031367/

Tror du den fungerer? Den ligner veldig.
Victron Multiplus 24/3000/70, Venus GX, BMV 702
Morningstar Tristar MPPT 60
12 stk Fuli 6V/200Ah AGM
Midnite Solar MiniDC sikringsskap

jkirkebo

Nei, det blir neppe det samme. Du må ha en tang som lager en slik "B". Dvs. at de to kantene på den U-formede delen brettes rundt halve kabelen og inn mot midten. Det gir en meget solid krymp.

Amatøren

Hvis det er fare for at panelene ikke får sol samtidig ved parallell kobling må det også kobles inn en diode på hvert av panelene (er vel ikke det fra før i panelene) for å hindre at panelet i skyggen belaster panelet i solen som skulle ha ladet.

Legger ved eksempel:

https://www.ebay.com/p/20a-Mc4-In-line-Diode-Connector-Solar-Panel-Cable-Connectors/1163402873

Man lærer så lenge man lever.

jkirkebo

Sitat fra: Amatøren på juni 19, 2018, 10:51:30
Hvis det er fare for at panelene ikke får sol samtidig ved parallell kobling må det også kobles inn en diode på hvert av panelene (er vel ikke det fra før i panelene) for å hindre at panelet i skyggen belaster panelet i solen som skulle ha ladet.

Legger ved eksempel:

https://www.ebay.com/p/20a-Mc4-In-line-Diode-Connector-Solar-Panel-Cable-Connectors/1163402873



Det er normalt 3 dioder i hvert panel.

stroller

Diodene i panelene er vel normalt sett by-pass dioder for seriekobling, ikke for parallell?

SeSe

Hiver meg på denne tråden;  Jeg lurer på om det er ok med en blanding av serie og paralell..

Jeg kunne av plassgrunner tenke meg å legge til kun ett panel til i min eksisterende 2x2 konfigurasjon.  Jeg har altså 2x2 nå, og legge til ett panel i serie med de eksisterende.  Er dette 'innenfor' hva som er OK?

jkirkebo

Sitat fra: stroller på juni 19, 2018, 13:38:58
Diodene i panelene er vel normalt sett by-pass dioder for seriekobling, ikke for parallell?

Sant nok. Man bør nok passe på at paneler i parallell helst har samme solforhold. Hvis ikke (vel, ofte ellers også) er seriekobling best, men det krever en MPPT-regulator som tar høy nok spenning inn (og paneler med samme strømstyrke).

jkirkebo

Sitat fra: SeSe på juni 20, 2018, 10:06:38
Hiver meg på denne tråden;  Jeg lurer på om det er ok med en blanding av serie og paralell..

Jeg kunne av plassgrunner tenke meg å legge til kun ett panel til i min eksisterende 2x2 konfigurasjon.  Jeg har altså 2x2 nå, og legge til ett panel i serie med de eksisterende.  Er dette 'innenfor' hva som er OK?

Bare hvis det nye paneler ca. matcher de gamle i strømstyrke. Har du to stk. paneler i parallell som leverer ca. 4A bør det nye panelet levere ca. 8A. Ellers blir du begrenset til den dårligste lenken i kjeden. Dvs. har du i dag to paneler som leverer 5A hver og du setter inn et 8A panel i serie med de to i parallell begrenser du de to gamle panelene til maks 4A hver og mister 20% av effekten på de. Setter du inn et panel som leverer 12A vil det bli begrenset til 10A, som tilsvarer de gamle på 2x5A.

Dessuten må regulatoren klare høy nok spenning.

jkirkebo

Sitat fra: jkirkebo på juni 20, 2018, 17:26:22
Sitat fra: SeSe på juni 20, 2018, 10:06:38
Hiver meg på denne tråden;  Jeg lurer på om det er ok med en blanding av serie og paralell..

Jeg kunne av plassgrunner tenke meg å legge til kun ett panel til i min eksisterende 2x2 konfigurasjon.  Jeg har altså 2x2 nå, og legge til ett panel i serie med de eksisterende.  Er dette 'innenfor' hva som er OK?

Bare hvis det nye paneler ca. matcher de gamle i strømstyrke. Har du to stk. paneler i parallell som leverer ca. 4A bør det nye panelet levere ca. 8A. Ellers blir du begrenset til den dårligste lenken i kjeden. Dvs. har du i dag to paneler som leverer 5A hver og du setter inn et 8A panel i serie med de to i parallell begrenser du de to gamle panelene til maks 4A hver og mister 20% av effekten på de. Setter du inn et panel som leverer 12A vil det bli begrenset til 10A, som tilsvarer de gamle på 2x5A.

Dessuten må regulatoren klare høy nok spenning.

Alternativt setter du det nye panelet på en ny regulator. En 20A MPPT koster under tusenlappen.

OS

Sitat fra: jkirkebo på juni 20, 2018, 17:23:35
Sitat fra: stroller på juni 19, 2018, 13:38:58
Diodene i panelene er vel normalt sett by-pass dioder for seriekobling, ikke for parallell?

Sant nok. Man bør nok passe på at paneler i parallell helst har samme solforhold. Hvis ikke (vel, ofte ellers også) er seriekobling best, men det krever en MPPT-regulator som tar høy nok spenning inn (og paneler med samme strømstyrke).
Jeg mener det er motsatt. Har du ulike solforhold bør de kobles i parallell. Står de i serie vil strømmen begrenses av solcellen som har minst sol.

Som du selv har skrevet i diskusjonen nedenfor ;)
http://www.byggehytte.no/index.php?topic=1921.0
Victron Multiplus 24/3000/70, Venus GX, BMV 702
Morningstar Tristar MPPT 60
12 stk Fuli 6V/200Ah AGM
Midnite Solar MiniDC sikringsskap

ivanJensen

Sitat fra: jkirkebo på juni 20, 2018, 17:26:55
Sitat fra: jkirkebo på juni 20, 2018, 17:26:22
Sitat fra: SeSe på juni 20, 2018, 10:06:38
Hiver meg på denne tråden;  Jeg lurer på om det er ok med en blanding av serie og paralell..

Jeg kunne av plassgrunner tenke meg å legge til kun ett panel til i min eksisterende 2x2 konfigurasjon.  Jeg har altså 2x2 nå, og legge til ett panel i serie med de eksisterende.  Er dette 'innenfor' hva som er OK?

Bare hvis det nye paneler ca. matcher de gamle i strømstyrke. Har du to stk. paneler i parallell som leverer ca. 4A bør det nye panelet levere ca. 8A. Ellers blir du begrenset til den dårligste lenken i kjeden. Dvs. har du i dag to paneler som leverer 5A hver og du setter inn et 8A panel i serie med de to i parallell begrenser du de to gamle panelene til maks 4A hver og mister 20% av effekten på de. Setter du inn et panel som leverer 12A vil det bli begrenset til 10A, som tilsvarer de gamle på 2x5A.

Dessuten må regulatoren klare høy nok spenning.

Alternativt setter du det nye panelet på en ny regulator. En 20A MPPT koster under tusenlappen.
Fik muligens svar på mitt spørs her. Kan jeg slutte flere regulatorer til samme batteribank?
2x350 AGM
1155 W paneler
EP Solar 4210 og 3210 MPPT
12/230 V inverter 3500 W
Diverse relæer, timere og andre dingser

jkirkebo

Sitat fra: OS på juni 20, 2018, 17:39:24
Sitat fra: jkirkebo på juni 20, 2018, 17:23:35
Sitat fra: stroller på juni 19, 2018, 13:38:58
Diodene i panelene er vel normalt sett by-pass dioder for seriekobling, ikke for parallell?

Sant nok. Man bør nok passe på at paneler i parallell helst har samme solforhold. Hvis ikke (vel, ofte ellers også) er seriekobling best, men det krever en MPPT-regulator som tar høy nok spenning inn (og paneler med samme strømstyrke).
Jeg mener det er motsatt. Har du ulike solforhold bør de kobles i parallell. Står de i serie vil strømmen begrenses av solcellen som har minst sol.

Som du selv har skrevet i diskusjonen nedenfor ;)
http://www.byggehytte.no/index.php?topic=1921.0

Ja enig, tenkte litt feil her i farten.

jkirkebo

Sitat fra: ivanJensen på juni 21, 2018, 07:55:47
Fik muligens svar på mitt spørs her. Kan jeg slutte flere regulatorer til samme batteribank?

Ja, ikke noe problem. Jeg har selv 2 stk. FlexMax80 tilkoblet min. Du kan ha 10 stk. om du vil, for den saks skyld. Men egenforbruket betyr at det er greit å prøve å holde antallet nede på litt færre enn det ;)

SeSe

Jeg trenger litt ekstra teskje-hjelp
Litt mer utfyllende spørsmål, tegning og greier.  Mulig svaret er det samme :-). Da beklager jeg.

Min config som vist i vedlegget.  Det nye ønskede panelet er det markert med blå ring.  Alle panel er like.  Maxtall jeg  jeg nylig har sett er 25A, 70V.  Regulatoren klarer fint både mer spenning og strøm.  Det er kablingsulemper for meg med ny regulator.

Panelene har tre bypass dioder som hjelper til med hvordan de tåler skygge .  Ut fra datablad kobler de ut en eller flere horisontale rekker  av enkeltceller i et enkelt panel.


OS

Sitat fra: SeSe på juni 21, 2018, 20:02:47
Jeg trenger litt ekstra teskje-hjelp
Litt mer utfyllende spørsmål, tegning og greier.  Mulig svaret er det samme :-). Da beklager jeg.

Min config som vist i vedlegget.  Det nye ønskede panelet er det markert med blå ring.  Alle panel er like.  Maxtall jeg  jeg nylig har sett er 25A, 70V.  Regulatoren klarer fint både mer spenning og strøm.  Det er kablingsulemper for meg med ny regulator.

Panelene har tre bypass dioder som hjelper til med hvordan de tåler skygge .  Ut fra datablad kobler de ut en eller flere horisontale rekker  av enkeltceller i et enkelt panel.

Det der er ikke å anbefale! Du får faktisk lavere effekt enn de fire du har fra før grunnet det Ytterdal skrev ovenfor. Strømmen vil bli begrenset av det nye du setter i serie.
Victron Multiplus 24/3000/70, Venus GX, BMV 702
Morningstar Tristar MPPT 60
12 stk Fuli 6V/200Ah AGM
Midnite Solar MiniDC sikringsskap

Amatøren

Det er bedre å ha de fire gamle som du har fra før og skaffe ny MPPT regulator til det nye panelet så det blir egen ladekrets.

Selvfølgelig så sant det gir høy nok spenning til å lade batteribanken. Hvis ikke så må så skaffe to paneler.
Man lærer så lenge man lever.


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod