Anbefalt gulvtype med varme til enkelt bad

Startet av kristioi, juli 18, 2016, 07:23:59

kristioi

Jeg skal gjøre om et soverom til et bad på hytta. Det blir ikke noen form for våtromsstandard der, men det kan være greit at gulvet tåler bittelitt vannsøl. Det skal bli et toalett, en baderomsinnredning, et lukket dusjkabinett og en liten vaskemaskin. Tidligere har badet hatt tregulv, og det har fungert greit.

Per i dag ligger det et flatt og fint tregulv, som jeg tenkte å bruke som underlag. Hytten brukes kun i sommerhalvåret, men det kunne vært deilig å ha muligheten til å slå på litt lunk i gulvet en gang i blant. På Maxbo har de en varmefolie, ProSmart, som ikke krever elektriker og dermed er fristende.

Det ser fristende ut med laminat, fordi det finnes mange fine typer, men jeg er litt usikker på tåler noe vann i det hele tatt.

Det neste alternativet jeg har sett på er vinyl. Det synes jeg i utgangspunktet ikke er like fint, men det finnes vel fine typer av det også. Da er også spørsmålet hva jeg kan gjøre med varme. Finnes det noe enkel varmefolie el.l. som kan legges under vinyl?

Endeli

Laminat må du ikke tenke på, det tåler ikke vann og er i utgangspunktet "kaldt" og hardt materiale som ikke egner seg før bare føtter. Vinyl kan gå, avhengig av effekten på foilie de leverers normalt i 50-60 W/m2, 100w/m2 og 150 W/m2. 50-60 W/m2 og termostat med føler i gulv så bør ikke det by på noe problemer. Men da kan du få problemer med å varme opp hele rommet, og kan hende du må til med tilleggsvarme i form av panel oven eller lignende. Skulle jeg anbefalt gulv du enkelt kan legge selv på våtrom så hadde jeg valgt termobehandlet ask http://www.moelven.com/no/Produkter-og-tjenester/Bygge-og-bo/Produktvelger/Gulv-list-panel/Gulv/Termoask-badegulv/ Det er lunt å gå på, tåler vann og kan enkelt legges selv.


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod