Offgrid med mikro inverter.

Startet av Endeli, juli 25, 2016, 09:53:30

Endeli

Går svanger med planer om en Nissan Leaf batteripakke på hytta. Har gjort undersøkelser i forhold til BMS og Studer inverter. Poenget er at BMS står for ladingen ved å slå av og på, det er ingen avanserte lade algoritmer involvert. Spørsmålet er jo da om jeg ikke hadde vært tjent med en mikro inverter på hvert panel og kjørt rett inn på Studer Inverter/laderen. Planen er også å bruke relé til å slå av/på lading via BMS men i stedet får å la strømmen gå til spille heller bruke denne på en dump last for oppvarming av batteripakke på vinteren siden litium ikke liker å lades under 0 grader, selv om så lav lading som vi snakker om her visstnok skal gå bra i følge eksperter.

Jeg er ikke spesielt oppe å går på mikro inverter derfor stiller jeg spørsmålet, er det mulig uten PV regulator, all den tid dette er innebygget i mikro inverteren og kjøre 220V rett i Studer'en. Da kan jeg flytte panel lengre vekk fra hytta uten tanke på kabel diameter.

OS

Er ikke mikroinvertere beregnet på lysnettilkobling da? Tror ikke de egner seg til batterisystemer. Kabeldiameter er vel ikke noe problem da du kan serekoble panelene. F.eks takler en Morningstar Tristar MPPT 60 150V inn.
Victron Multiplus 24/3000/70, Venus GX, BMV 702
Morningstar Tristar MPPT 60
12 stk Fuli 6V/200Ah AGM
Midnite Solar MiniDC sikringsskap

Endeli

Tanken var å spare en regulator og kjøre 220V rett på kombi inverteren, da kan jeg når batteriene er fulle bruke et relé og switche over til varmekabler for oppvarming på vinterstid. Økonomisk er det ikke mye å spare da 2 mikro invertere fort kommer på det samme som en PV regulator.

Røilern

På tynn is her, men prøver meg allikevel.

En BMS lader vel ikke batteriet, den beskytter bare mot overlading og hindrer at batteriet utlades så lavt at det ødelegges.

Mikroinverter konverterer fra DC til AC ved panelet. Deretter må du ha en ny konvertering fra AC til DC. Hver av disse konverteringene har et energitap.

Den eneste gevinsten ved mikroinverter er redusert tap ved lange strekninger, men som OS skriver så kan man oppnå det samme med en MPPT regulator som tåler høye spenninger. Tristar har vel en som takler 600V nå.





Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod