Sikkring som hovedstrømsbryter

Startet av glamsland, juli 28, 2016, 13:37:11

glamsland

Hei.
Noen elektrikere her?
Trenger råd ang hovedbryter på hytta.

Jeg har solcelleanlegg med inverter i en ekstern vedbod ved siden av hytta. Her er alt elektro og sikkringsskap plassert i et stålskap, med nedgravd 220v kabel bort til hytta.

I overgang kabel/hytte ,har jeg en 3-pin 16a stikkontakt, en slik blå utendørs type.
Denne kontakten har jeg brukt til en slags hovedstrømsbryter når jeg ikke er på hytta, pga lynnedslag osv.. Kjekt å vite at hytta er helt frakoblet.

Begynner å bli noe lei av å trekke ut denne kontakten, så lurer derfor på om det er godt nok å bare vippe ned automatsikkringen i bua når jeg går?
Tenkte da mest på overspenning ved lynnedslag. Vi ligger høyt på en topp, så det er en mulighet for nedslag i nærheten av hytta.
Hva mener dere?
80m2 Hytte i sørlandskogen.
800w solcelle
"Suntracer" panelstativ
Epever 3000 hm 10022 hybridinverter.
24v/12kw lithium nmc  (kia Soul) el-bilbatteri.

OS

Jeg har også inverter osv i en bod med jordkabel inn til hytta. Jeg har en 250A sikring/bryter mellom batteribank og det andre som jeg bruker til hovedbryter. Da slipper jeg at inverter står på unødvendig.

Du kan sikkert bruke en 230V sikring også.
Victron Multiplus 24/3000/70, Venus GX, BMV 702
Morningstar Tristar MPPT 60
12 stk Fuli 6V/200Ah AGM
Midnite Solar MiniDC sikringsskap

glamsland

Jeg bruker også en 250a hovedstrømsbryter på inverteren, slik at bare en 12v 4g router står på pga kamera.
Det går derfor ikke strøm i kabelen bort til hytta. Tenker bare at det er greit å ikke ha fysisk kontakt mellom strømbua og hytta hvis noe skulle skje..

Sikkert greit nok å vippe ned automatsikkringen til 220v anlegget..
80m2 Hytte i sørlandskogen.
800w solcelle
"Suntracer" panelstativ
Epever 3000 hm 10022 hybridinverter.
24v/12kw lithium nmc  (kia Soul) el-bilbatteri.


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod