Når er slamavskilleren full?

Startet av Martin Bekkelund, juli 30, 2016, 19:22:31

Martin Bekkelund

Hei,

På hytta har vi en slamavskiller med to kammer og påfølgende spredekum.

Hvordan finner man egentlig ut at slamavskilleren er full, eller nærmer seg å bli det?

Jeg har googlet meg grønn, uten å finne annet enn diffuse svar om at «når det begynner å gå tregt i toalettet» eller «sånn ca. hvert 4. år». Da vi ikke har vinterbrøytet vei hadde det vært fint å kunne undersøke dette nå på sommeren, i stedet for å oppdage at det burde vært gjort rett etter at snøen har lagt seg. Hytta blir fire år denne vinteren.

Kan og bør jeg røre i kammeret med en stake for å sjekke avstanden ned til fast(ere) materier?

På forhånd takk for svar!


Mvh Martin Koksrud Bekkelund

Slyboy

Dette med septiktank er en vitenskap uten noe fasit. På "gården" her vi bor står det 20 eneboliger, alle med septik. Noen har ikke tømt tanken siden huset var bygget i 1965 og andre tømmer den titt og ofte. Det som går igjen hos gamle og enslige, som kanskje ikke vasker klær hver dag, bruker mye vann og generell liten trafikk på toalettet er at di har aldri behov for tømming. Småbarnsfamilier med motsatt bruk må tømme ofte.

Fasiten her er følger: Sørg for god gjæring i tanken. Da blir det ikke noe dritt igjen da det meste løser seg opp i gjæringsprosessen. For å sikre gjæring, tøm 4 pakker med vanlig gjær for brødbaking i toalettet og skyll ned.
Victron Multiplus II 48/5000, Cerbo + GX Touch, BMW 712 Smart
Smartsolar 250/60 MC4, 6 x Hyundai 395W mono
2x7kW Chainpro 48V LiFePO4, Honda EU20 & EU30iFs
Wallas 40, Gassbereder, koketopp & ovn.

KjellG

Vipp av lokket av og til  og føl med en stakekjepp. Hvis grøt, så er det nok på tide.

Gjærmetoden tror jeg ikke er lurt mot en spredegrøft.

Bodde i en kommunal bolig engang. Ingen av leietakerne visste om noen septiktank. DET lærte vi da kloakken plutselig kom opp gjennom sluket i kjelleren.

Martin Bekkelund

Litt sen tilbakemelding herfra, men takk til dere begge for svar!  :)

Det er godt å se at det ikke bare er jeg som har konkludert med at dette er en lite presis vitenskap.

Så langt jeg kan se er det god gjæring i slamskilleren. Det ligger en tynn kake på toppen og den har så vidt jeg kan bedømme vært rimelig lik gjennom flere år.

Nå har snøen lagt seg, så vi har uansett ikke noe annet valg nå enn å vente til sommeren og at veien igjen blir kjørbar.


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod