Fra Telenor til ice.net

Startet av Martin Bekkelund, juli 30, 2016, 19:30:33

Martin Bekkelund

Hei,

Nettilgang på hytta har vært et tilbakevendende tema på dette forumet. Nylig byttet vi fra Telenor til ice.net. Jeg har skrevet om erfaringene med å bytte, litt om Telenor og litt om ice.net, priser, hastigheter og annet som er verdt å vite for den som vurderer leverandører i dette markedet. Erfaringene er selvsagt subjektive. Håper det kan komme til nytte for flere.

http://www.bekkelund.net/2016/07/08/ice-net/


Mvh Martin Koksrud Bekkelund

Røilern

Jeg må innrømme at jeg har litt omvendt opplevelse. Etter mange år med problemfri ICE ruter så byttet jeg til Telenor når ICE oppgraderte sitt nett.

Selvom det heller ikke har vært problemfritt så har det etter litt plunder stabilisert seg - og gir vesentlig høyere hastigheter enn ICE. typisk 15-20mbps ned og halvparten opp.



Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

Amatøren

Selv så var det ICE som ble valget da jeg ikke kom på nett lengre med Telenor med da vi byttet fra gamle Nokia Symbian telefoner til Sony smarttelefoner.

Det var som natt og dag og tenkte det var flott med bredbånd vi også kunne ha med til Danmark. Problemet var at det virket ikke sømløst over landegrendene som påstått. Det måtte ofte slås av og så på i nytt land for å komme seg på nett igjen.

Da ICE oppgraderte til 4G så ble mottakerforholdene mye dårligere. Fikk ikke kontakt på blandt annet arbeidet, kun utendørs enkelte plasser. Datt også ut stadig selv på sentrale østlandet når jeg kjørte rundt. Kontaktet ICE flere ganger og de henviste til kun ekstra antenne. Det er for dårlig i dagens samfunn synes jeg. Allikevel ville jeg gi ICE en sjanse til. Ny tur til Danmark i sommer. på nett kun 50 % av distansen i Sverige. Stort sett av routeren av da ikke oppkoblet på 4G nedover E6. I Danmark var routeren på 4G nettet mesteparten av tiden derimot ga den Internett forbindelse kun ca 5% av tiden.

Både før og etter ferien luftet jeg tanken om at det kunne være at jeg hadde fått en router med feil på, men de var ikke interessert i å undersøke det og bare henviste igjen og igjen til ekstra antenne......

Da bestemte jeg meg for at dette ville jeg ikke ha mer. Da Telia ga ekstremt rask Internett forbindelse (raskere enn ICE med CDMA) på smartelefon på hytten så har jeg nå valgt Telia mobilt bredbånd. Telenor ga fortsatt timeout på smarttelefon ved forsøk på å laste nettaviser. Den lille protable routeren er så liten og har så god batteritid at jeg har den ofte med i bukselommen.

Dessuten har 100GB samme pris som hos ICE. Jeg valgte nå 50GB og kan sette opp til 100GB når som helst f.eks ferie for så å sette ned igjen etterpå til samme hastighet (bare ikke lavere) som jeg gikk inn på bindingstid på.

Angrer ikke på det hittil!


Mvh

Ingeniør teleteknikk
og radioamatør.
Man lærer så lenge man lever.

rogers

Jeg har vært innom både ICE (før 4G tiden) og Telenor før jeg byttet til Netcom (nå Telia). Byttet fra Telenor til Netcom fordi Telenor reduserte datamengden og satte opp prisene for en tid tilbake. Ser at de nå har pakker med større datamengde igjen, men Telenor er en god del dyrere enn Telia.

Her er mine resultater med Telia 4G mot sender på Beitostølen. Bruker også en Poynting ekstern antenne for max signal.

Roger
Mitt hytte- og anneksprosjekt på ved Beitostølen : http://www.samdal.com/hytte.htm

Røilern

Sitat fra: rogers på august 03, 2016, 21:28:47
Her er mine resultater med Telia 4G mot sender på Beitostølen. Bruker også en Poynting ekstern antenne for max signal.

Imponerende tall. Noen spørsmål

- Hva får du med en vanlig telefon?
- Ping på 20s er mindre imponerende - føles nettverkt tregt (responsmessige) som følge av dette?, varierer dette?
- Hvilket abonnement valgte du hos Telia?


Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

OS

Sitat fra: Røilern på august 03, 2016, 21:45:13
- Ping på 20s er mindre imponerende - føles nettverkt tregt (responsmessige) som følge av dette?,
20s er dårlig men det står 20ms ovenfor :)
Victron Multiplus 24/3000/70, Venus GX, BMV 702
Morningstar Tristar MPPT 60
12 stk Fuli 6V/200Ah AGM
Midnite Solar MiniDC sikringsskap

rogers

Sitat fra: Røilern på august 03, 2016, 21:45:13
Sitat fra: rogers på august 03, 2016, 21:28:47
Her er mine resultater med Telia 4G mot sender på Beitostølen. Bruker også en Poynting ekstern antenne for max signal.

Imponerende tall. Noen spørsmål

- Hva får du med en vanlig telefon?
- Ping på 20s er mindre imponerende - føles nettverkt tregt (responsmessige) som følge av dette?, varierer dette?
- Hvilket abonnement valgte du hos Telia?

Hva mener du "med vanlig telefon" ?
Min mobil har Telenor abonnement fra jobben, så det er ikke direkte sammenlignbart.
Ookla app på telefonen mot wifi nettet på hytta gir samme tall som ookla nettside.

20ms er bra til å være mobilt bredbånd. Føler ingen spesiell treghet eller lag.

Jeg har 50GB/mnd med fri fart.

Telia har også bygget ut bra kapasitet i området, så selv midt i fellesferien med mange turister i området er det bra kapasitet.


Roger
Mitt hytte- og anneksprosjekt på ved Beitostølen : http://www.samdal.com/hytte.htm

Røilern

Du har rett, 20ms er ganske bra for mobil

Med vanlig telefon, mener jeg å surfe på 4g utenom ruteren. Selv har jeg ganske mye dårligere resultat med mobil over 4g enn over ruter (telenor begge deler). Mao mobildekning er ikke perfekt.
Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

OS

Victron Multiplus 24/3000/70, Venus GX, BMV 702
Morningstar Tristar MPPT 60
12 stk Fuli 6V/200Ah AGM
Midnite Solar MiniDC sikringsskap


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod