Magnetventil på 230v for avstengning av gass

Startet av torn, juli 31, 2016, 09:07:19

torn

Hei! Jeg hagooglet med grønn og blå uten å bli klok.
Saken er at jeg har to stk glasskap med 2x11kg i hvert utenfor hytta hvor det ene skapet skal forsyne vannvarmer, og det andre gasskoketopp. Tanken var å ha automatisk omskiftelig fra flaske en til flaske to i begge skap, slik at jeg slipper at varmtvannet tar slutt midt i fusjonen, eller midt i baconsteikinga.
Så til spørsmålet; Kan dette kombineres med elektrisk bryter for stopp av gasstilførsel inne i hytta? Tenkte på en magnetventil i hvert skap som er åpen på 230v spenning, og stengt uten spenning. Hva trengs i så fall? El. Tilførsel til bryter med kabel videre ut i gasskapet? Tenkte en bryter for hvert skap i tilfelle.
Takknemlig for svar.

OS

Ser ikke noe problem med elektrisk gassventil. Jeg har en som går på 12V som kutter gassen når spenningen skrus av. Den ligner på den i lenken nedenfor men min har tilkobling til slange i ene enden og rør i andre.
http://www.seatronic.no/komfyr-gassutstyr-c-248_288/truma-magnet-stengeventil-p-1873
Victron Multiplus 24/3000/70, Venus GX, BMV 702
Morningstar Tristar MPPT 60
12 stk Fuli 6V/200Ah AGM
Midnite Solar MiniDC sikringsskap

torn

Trumaen ser kjempefin ut, men det ser ut som den kun finnes for 12v driftsspenning. Noen som vet om noe liknende finnes for 230V?

Tanken var at gassen skulle være på når 24-230v inverteren er på (under hele hytteoppholdet) og bryteren er på. Når strømtilførsel skrus av med bryter, eller inverter er skrudd av (når vi ikke er på hytta) skal gasstilførselen være stengt.

OS

Du kan bruke en vsanlig 12v "batterieliminator" som konverterer fra 230V til 12V. De har du sikkert liggende i en skuff et sted. Hvis ikke får du kjøpt de for en hundrings på Biltrma, Clas Ohlson el.
Victron Multiplus 24/3000/70, Venus GX, BMV 702
Morningstar Tristar MPPT 60
12 stk Fuli 6V/200Ah AGM
Midnite Solar MiniDC sikringsskap


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod