Seriekobling av batteri

Startet av rolfm, juli 31, 2016, 18:50:09

rolfm

Hei,

Planlegg å bygge ny hytte neste vår. Har fulgt med her på forumet ei stund og lært mykje nyttig.

Har fått 6 x 2 volt blysyre batteri, kvart av dei på 610 Ah. (http://www.ieeco.net/Documents/Batteries/EnersysVartaVbSingleCell.pdf)
Tenkte å seriekoble desse til 12 volt og bruke dei i solcelleanlegget.

Det eg lurer på er kor mange Ah desse då blir etter seriekoblinga. Blir det også 6x (altså 3660 Ah) eller bare 610 Ah?
Kan eg bruke ladaren eg har i verkstedet, ein Exide P50 til dette? (http://www.bilbatteri24.no/products/exide-p50-verkstedlader-12-og-24v3)

Har de noko meining om kva regulatorer og panel som bør brukast her?

Mvh Rolf M

OS

Ah blir den samme ved seriekobling, dvs 610 Ah i ditt tilfelle.

Hvor store panel du trenger er vanskelig å si. Jeg har hatt ca samme Ah som deg noen år og startet med 80W panel, så 2*80W og nå 2*200W.
Victron Multiplus 24/3000/70, Venus GX, BMV 702
Morningstar Tristar MPPT 60
12 stk Fuli 6V/200Ah AGM
Midnite Solar MiniDC sikringsskap

rolfm

Litt usikker på kor mykje energi eg har til disp her.

Kunne i grunn tenkt meg å kjørt 230v, men veit ikkje om det lar seg gjer med denne batteripakken? Forstår det slik at det bør helst vera 48 eller 24 v anlegg?

Det eg treng å dra er kjøleskap, støvsuger, lys, avtrekk toalett, evt lading av diverse verktøy, mobil, etc. TV er ikkje aktuelt.

Røilern

Hvert av dine batterier inneholder 2 V x 610Ah = 1220Watt timer. 6 stk av disse gir 7320Wh (Watt Hours)

Den energimengden er uforandret uavhengig av hvordan du kobler batteriene. i en 12V konfigurasjon gir det 7320/6 = 610Ah.

Det kan være lurt å bruke Wh når man sammenligner batteristørrelse og tilhørende paneler.

Noen hevder at panelene bør være 10% av batteristørrelsen vanlige blysyre batterier for å få "rørt om" syren skikkelig. AGM batterier har imidlertid ikke dette problemer.

Selv så har jeg 3,3% solpaneler versus batteri.

Av de 7360Wh har du 50% tilgjengelig - du må sette opp et energibudsjett for å avgjøre om denne pakken er riktig for deg - jeg sender deg vår standardbudsjett som du kan bruke som utgangspunk
Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

rolfm

Takk for svar og regneark!

Ser ut til at eg kanskje kan koma ut i grenseland med min batteripakke.

Nå har eg heller ikkje fått testa status på desse batteria. Dei har stått nokre mnd ute før eg fekk dei i forrige veka. Får kobla det opp å sjekka korleis det står til. Men gratis er gratis, så det hadde jo vore kjekt om eg kunne fått til å bruka desse. Samstundes er eg låst til å gå for 12 v, noko som eg kanskje ikkje hadde gjort om eg hadde starta frå skratsj.

Røilern

Bare hyggelig å kunne bidra

Vet du noe om alder og tilstand på batteriene?

Det er sikkert lurt å få klarlagt dette før man bestemmer seg for inverter. 12V har vel sin begrensning rundt 3000W pga ampere, nærmer du deg et slikt behov er det kanskje lurt å se seg om etter en 24V løsning
Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

rolfm

Veit lite om alder anna enn at dei har vore brukt i oljebransjen. Klarte ikkje å finna nokon dato, men tok eit bilde av ringen rundt den eine polen på batteria. Kanskje vanskeleg å sjå av bildet, men på ringen er det merka 1-12, samt ein ekstra merke der det står 02. Kan det bety at batteria er i frå 2002? I såfall er dei nok kanskje snart mette av dage?

Seriekobla batteria nå og målte dei til 12,32 volt. Enkeltbatteria låg på 2.04-2.05.

kristianh

Det mest vanlige i denne bransjen er vel at batteriene gjennomgår regelmessig utladetest. Dersom denne er OK blir de stående, dersom ikke blir de byttet. Det trenger jo ikke bety at de er uegnet til hyttebruk, men kanskje en idé å få gjort en utladetest slik at du vet hva du har av gjenværende kapasitet på disse.

rolfm

Høyres lurt ut, men korleis gjer eg ein utladetest? :-)

kristianh

Firma som driver med batteriservice har egne apparater som kan teste batterier. Litt på tynn is nå, men det går ut på å belaste batteriene med kjent last over en tid og sammenligne resultat med originalverdi.

Ser det fins en del batteritestere å få kjøpt, men kvaliteten av de billige ift proffverktøy tør ikke jeg uttale meg om.. Det er vel også forskjell på om apparatet måler kun motstand i batteriet eller om det foretar en faktisk utladning (som er eneste måte for å få vite helt sikkert gjenværende kapasitet).
Fant noe lesestoff og batteritestere som du evt. kan se på

Link 1
Link 2
Link 3
Link 4
Link 5

Røilern

En forenklet fremgangsmåte er vel som følger:

1) Lad opp batteriet ihht produsentens spesifikasjon
2) La batteriet hvile 6 timer og kontroller at spenningen er korrekt for fullt batteri
3) Koble til en kjent energiforbruker, f.eks 1 eller flere 50W halogen lyspærer(12V hovedlys pærer til bil er egnet)
4) Forbruk 25% av batteriets teoretisk kapasiet
5) La det hvile i 6 timer
6) Kontroller spenning og sammenlign med produsentens spesifikasjoner
7) Forsett belastning til batteriet er redusert til 50% SOC (State of charge)

Pass på at batteriene har 20 grader C ellers må man kompensere for temp.

Hvis første runde viser at 25% har redusert batteriet med mer enn 25 reduser videre forbruk slik at man ikke tapper batteriet ned mer enn 50%.

Husk at 50W i 10 timer er 500Wh, 100W i 5 timer er også 500Wh.
Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod