Kabeldimensjon - lading av "remote" batteripakke

Startet av ØysteinS, august 11, 2016, 19:08:59

ØysteinS

Jeg skal montere Jets dass, som ligger i motsatt ende av hytta enn hva batteribanken gjør. Hovedbanken er på 700Ah, og i motsatt ende har jeg 200Ah som skal drive kun dassen.

Planen er å strekke kabel (totalt ca 13 meter) fra hovedpakka til "dasspakka" for lading, med en batterivakt på for å sikre at dassen ikke går tom for strøm til vanlig forbruk.

Hvor grov kabel bør jeg trekke? Og hvor stor sikring bør jeg sette på?

Røilern

Direkte sammenkobling av 2 batteripakker kan du ikke gjøre slik uten videre.

De to batteribankene vil forsøke å balansere hverandre og det kan gå betydelige strøm mengder gjennom kabelen, med mindre du bruker noe utstyr ti å kontrollere strømmen.

OS er den rette til å kommentere dette
Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

OS

Det er riktig som Røilern skriver at du ikke bør koble sammen to batteribanker. Hvis du likevel skal gjøre det du skriver bør du bruke en 12V til 12V DC/DC som kan brukes som lader (antar du har 12V men de finnes for 24V også). Da vil den sørge for at batteriet ved Jets alltid er fulladet. Victron har flere slike, f.eks Orion-TR 12/12-9.

Har du kjøpt Jets allerede? De finnes i både 230V og 12V så et alternativ er å gå for 230 V varianten og bruke en inverter koblet til hovedbatteriene.
Victron Multiplus 24/3000/70, Venus GX, BMV 702
Morningstar Tristar MPPT 60
12 stk Fuli 6V/200Ah AGM
Midnite Solar MiniDC sikringsskap

ØysteinS

Ok. Fikk anbefalt løsningen med batterivakt fra Sparelys, men det duger altså ikke?
Men om jeg velger løsningen som OS foreslår, hvor grov kabel bør jeg trekke?

ØysteinS

Sitat fra: OS på august 12, 2016, 19:04:21
Det er riktig som Røilern skriver at du ikke bør koble sammen to batteribanker. Hvis du likevel skal gjøre det du skriver bør du bruke en 12V til 12V DC/DC som kan brukes som lader (antar du har 12V men de finnes for 24V også). Da vil den sørge for at batteriet ved Jets alltid er fulladet. Victron har flere slike, f.eks Orion-TR 12/12-9.

Har du kjøpt Jets allerede? De finnes i både 230V og 12V så et alternativ er å gå for 230 V varianten og bruke en inverter koblet til hovedbatteriene.

Jeg har allerede 12v Jets. Men jeg har en 350w inverter; kanskje jeg bare skal benytte den og kjøre lading på den andre batteribanken via en vanlig "intellgent billader" (c-tek). Ulempen er jo at den kun vil lade Jets-banken når vi er på hytta, med mindre jeg skal la inverteren stå på hele tiden ?

jkirkebo

Sitat fra: ØysteinS på august 14, 2016, 18:55:01
Sitat fra: OS på august 12, 2016, 19:04:21
Det er riktig som Røilern skriver at du ikke bør koble sammen to batteribanker. Hvis du likevel skal gjøre det du skriver bør du bruke en 12V til 12V DC/DC som kan brukes som lader (antar du har 12V men de finnes for 24V også). Da vil den sørge for at batteriet ved Jets alltid er fulladet. Victron har flere slike, f.eks Orion-TR 12/12-9.

Har du kjøpt Jets allerede? De finnes i både 230V og 12V så et alternativ er å gå for 230 V varianten og bruke en inverter koblet til hovedbatteriene.

Jeg har allerede 12v Jets. Men jeg har en 350w inverter; kanskje jeg bare skal benytte den og kjøre lading på den andre batteribanken via en vanlig "intellgent billader" (c-tek). Ulempen er jo at den kun vil lade Jets-banken når vi er på hytta, med mindre jeg skal la inverteren stå på hele tiden ?

Du trenger vel ikke å lade Jets-banken når du ikke er på hytta? Det trekkes jo ikke noe strøm fra den da?

Vi skal også igang med Jets-toalett snart (til tett tank) men går for 230V modellen og drift via inverter.

Holsjøen

Jeg er også usikker på om jeg skal gå for 12v eller 230 v og inverter.
Hvor stor inverter er minimum for å drifte motoren i Jets 230 v?

http://standard.jetsgroup.com/products/vacuumarator%20pumps/ultima%20c200%20ac.aspx

jkirkebo

Sitat fra: Holsjøen på august 15, 2016, 19:45:44
Jeg er også usikker på om jeg skal gå for 12v eller 230 v og inverter.
Hvor stor inverter er minimum for å drifte motoren i Jets 230 v?

http://standard.jetsgroup.com/products/vacuumarator%20pumps/ultima%20c200%20ac.aspx

Etter hva som står der, 1270W eller så. Jeg ville kjøpt minimum en 2kW for å ha litt å gå på. Også kjekt å ha strøm til andre ting som kaffetraktere, vaffeljern, mikrobølgeovn, hårføner osv. ;)

Røilern

Store elektromotorer kan ha ganske heftige startstrømmer. Det krever en skikkelig inverter.

En 2000W Victron inverter takler nok dette fint, men det skyldes at den har en Peak power på 4000W.

Jeg tror du finner mange "2000W" invertere der ute som ikke er i stand til det.
Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

Trillemarka

Du kan har en batteriskiller på de to batteribankene. Så er problemet løst.

ØysteinS

Ja, det er det som er meningen. Ser jeg har ordlagt meg med "batterivakt", men det er jo en skiller det er. Sørger for at remote-banken lades fra hovedbanken, men trekkes ikke til forbruk til annet enn dassen.

OS

Sitat fra: ØysteinS på august 24, 2016, 13:37:52
Ja, det er det som er meningen. Ser jeg har ordlagt meg med "batterivakt", men det er jo en skiller det er. Sørger for at remote-banken lades fra hovedbanken, men trekkes ikke til forbruk til annet enn dassen.

Hvis du velger batteriskiller anbefaler jeg at du kjøper en med FET transistorer og ikke dioder for å få minst mulig spenningstap.
Victron Multiplus 24/3000/70, Venus GX, BMV 702
Morningstar Tristar MPPT 60
12 stk Fuli 6V/200Ah AGM
Midnite Solar MiniDC sikringsskap



Powered by SMFPacks Ads Manager Mod