Victron Energy Multiplus Compact 12/1600/70

Startet av Heioghå, august 12, 2016, 09:50:24

Heioghå

Hei!

Har koblet opp en Victron Energy Multiplus i en hytte og inverteren fungerer helt kanon. Men jeg sliter med å få til charger-funksjonen i den. Har 229V fra aggregatet inn på Multiplusen, men av en eller annen grunn vil den ikke koble over til å bruke denne spenningen. Det skjer heller ingenting når jeg setter inverteren til "charger only". I brukerveiledningen er det kun to punkter når det kommer til feilsøking på dette problemet. Det ene er at spenningen fra aggregatet ikke er innenfor rammen som Multiplusen tillater (mener på at det var 185 Vac til 265 Vac), men spenningen jeg har er innenfor. Punkt 2 var å resette 16A sikringen som er innebygd, noe jeg også har gjort uten hell.
Noen som har erfaringer med dette?

Røilern

Dette kan være flere ting.

Det første jeg ville forsøke er slå på "Weak AC Input" på Multiplus'n.

Hvordan programmerer du inverteren?
Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

Heioghå

Har ikke gjort noen ting med programmering så alt er fabrikkinnstilt fra leverandør. Syns det var lite veiledning i brukermanualen til å gjøre noen endringer. Må jeg ha software og koble til en PC for å endre innstillingen for "Weak AC input"?

OS

Hvis ikke weak AC som Røilern anbefaler fungerer kan du forsøke å disable UPS funksjon.

I tillegg bør du vente et par minutter før du gir opp. Det hender min Victron bruker lang tid på å starte laderen.
Victron Multiplus 24/3000/70, Venus GX, BMV 702
Morningstar Tristar MPPT 60
12 stk Fuli 6V/200Ah AGM
Midnite Solar MiniDC sikringsskap

arctic421

Yes har litt erfaring med dette. Har riktignok en større multiplus men du kan jo forsøke det jeg prøvde. Hadde samme problem med et mindre aggregat mens jeg ventet på å få satt opp mitt tec 29. Prøvde de innstillingene som er nevnt uten at det hjalp. Det jeg måtte gjøre var å sette på en ekstra last på aggregatet (jeg brukte en arbeidslampe) mens jeg ladet, da funka det. Den økte lasten øker turtallet på aggregatet og det virket som om multiplussen derfor slo over på lading.

OS

Victron Multiplus 24/3000/70, Venus GX, BMV 702
Morningstar Tristar MPPT 60
12 stk Fuli 6V/200Ah AGM
Midnite Solar MiniDC sikringsskap

Heioghå

Takk for gode svar!
Har en del ting jeg kan prøve nå. Supert! :)

Jgytterdal@gmail.com

Jeg har akkurat samme enhet og har denne koblet sammen med Dometic Tec29.

Min generelle erfaring med Victron Mulitplus er : vær tålmodig! Det hender at ting tar veldig lang tid. eksempelvis tiden fra start av aggregat til laderen "kicker inn".

Jeg anbefaler å kjøpe kabel tilkobling slik at du kan programmere den via pc. Da har du mye større kontroll og bedre oversikt over alle parametere ( Det er faktisk en del)


En annen ting som er viktig å sjekke, er at det ikke har sneket seg inn en jordfeil hos deg.
Det kan være så enkelt som at det ligger en skjøteledning i gresset  med litt fuktighet. Det skapte jordfeil hos meg en gang som forårsaket at aggregatet ikke ga strøm til inverteren
.
Victron Smartsolar 250/100 +150/35<br />MP 24/5000/120/100<br Inmesol 12kw gen set<br />6x350w + 3x270w <br />20kwt lithium 16p7s, Rec Q, Venus GX<br />Wallas 40CC, El stekeovn, <br />a++ kjøleskap,

Hod

Hei!
Har så og si samme inverter og vurderer TEC29.
Vurderte lenge eu30is, men den har slik jeg forstår det ikke autochoke.

Har Tec29 autochoke? evt andre mekanismer som gjør det overflødig? Planlegger å bytte ut mitt eu20i med tec29 med autonom start fra inverteren.
300w solcellepanel
100/30 Victron mppt regulator
12/2000-80 multiplus
Victron batterimonitor
Honda eu20i aggregat

pt 2x 290ah batteri. Sunwind dritt

Jgytterdal@gmail.com

Tec29 har auto choke, og er veldig godt egnet for fjernstart og autonom drift.
Automatikken i styringspanelet sørger for at den prøver på nytt hvis den ikke starter på første forsøk.
En veldig nyttig (og nødvendig )funksjon på kalde vinterdager.

Victron har en egen funksjon for å starte aggregatet ,eksempelvis ved lav batterispenning




Victron Smartsolar 250/100 +150/35<br />MP 24/5000/120/100<br Inmesol 12kw gen set<br />6x350w + 3x270w <br />20kwt lithium 16p7s, Rec Q, Venus GX<br />Wallas 40CC, El stekeovn, <br />a++ kjøleskap,


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod