Infiltrasjonsgrøft og frost

Startet av hysvær, august 14, 2016, 18:08:14

hysvær

Heia

Vi er i ferd med å skille vått og tørt fra dassen og har derfor begynt å grave en infiltrasjonsgrøft. Ser at det anbefales et 50mm rør fra dass til grøft. Fryser ikke dette tett om vinteren? Vil det hjelpe med større diameter eller fins det noe glupt å helle oppi som løser opp hele strekket? Vi er i et kuldehøl på fjellet med lenge perioder der det er nede i 25-30 minus. Vi har batteristrøm så varmekabel er ikke noe sjakktrekk.....




jkirkebo

Sitat fra: hysvær på august 14, 2016, 18:08:14
Heia

Vi er i ferd med å skille vått og tørt fra dassen og har derfor begynt å grave en infiltrasjonsgrøft. Ser at det anbefales et 50mm rør fra dass til grøft. Fryser ikke dette tett om vinteren? Vil det hjelpe med større diameter eller fins det noe glupt å helle oppi som løser opp hele strekket? Vi er i et kuldehøl på fjellet med lenge perioder der det er nede i 25-30 minus. Vi har batteristrøm så varmekabel er ikke noe sjakktrekk.....

Vi har også batteristrøm men har løst avløpsproblemet med varmekabel alikevel (selvregulerende). Men om du isolerer avløpsrørene og heller i noen liter kokende vann hver kveld i de verste kuldeperiodene blir det neppe noe problem. Vannet løser opp og drar med seg evt. isdannelser.

Jeg ville brukt 50mm PEM bort til grøfta, blir mindre indre friksjon enn 50mm avløpsrør som skjøtes.

Rørene kan f.eks isoleres med Rockwool rørskål.

hysvær

Det skal jeg prøve, er jo ikke den største kostnaden akkurat. Drar varmekablene dine mange watt?

Einar_S

Hvis det først har frosset tett hjelper det ikke å tømme på varmt vann fra enden.
Legg varmekabel og tin når det faktisk har frosset. PEM tåler nok frost, ellers hadde dagledningen på hytta mi vært død for lenge siden.

Men er det fortsatt godkjent å sende bimmelibimm i infiltrasjonsgrøft?

jkirkebo

Sitat fra: Einar_S på august 15, 2016, 20:02:12
Hvis det først har frosset tett hjelper det ikke å tømme på varmt vann fra enden.
Legg varmekabel og tin når det faktisk har frosset. PEM tåler nok frost, ellers hadde dagledningen på hytta mi vært død for lenge siden.

Men er det fortsatt godkjent å sende bimmelibimm i infiltrasjonsgrøft?


Hvis du har biotanken til Jets godkjenner mange kommuner at svartvannet føres til infiltrasjonsgrøft (3-5m lang). Vi vurderer den løsningen men går antageligvis for tett tank for å få en gråvannsløsning (med tilhørende tillatelse til å legge inn vann) i samme slengen.

hysvær

Vi har ikke planer om å spørre noen om lov til å gjøre det, det er heller ingen som ser at det går et lite rør fra hytta. Om jeg pisser på en busk eller under bakken burde ikke gjøre store forskjellen.
Jeg ser også at rør med varmekabel ikke trenger å dra mer enn 10w per meter og det er ikke all verden.

KjellG

På snødekt mark skal det mye til før det fryser. Det vil også hjelpe med 10 cm isopor 1m bredde over rørene.

i tillegg tilføres avløpet noe varme fra avkastvannet.


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod