Strømløs hytte, en liten oppsummering.

Startet av arctic421, september 03, 2016, 09:30:06

arctic421

Hei folkens, da er det på tide med en oppsummering og en STOR takk til forumets medlemmer for god hjelp. Jeg begynte å tråle forumet i fjor høst og etter noen mnd vurderinger så endte jeg opp med følgende:

Batteri Trojan L 16 blysyre 6V 420 AH satt sammen i serie til 24V
Victron multiplus 24/5000-120 inverter/lader
Victron Bluesolar 150/35 MPPT regulator
Sunenergy paneler fra Sparelys 3 stk 200w hver
Victron color control
Victron batteri monitor
Midnight solar skap
Div. Midnight solar DC sikringer
Victron DC-DC converter og Telia 4G router
Arlo overvåkningskamera trådløs

Fikk tak i et brukt TEC 29 aggregat, har ikke koblet til autostart, har heller ikke hatt behov å kjøre aggregat utenom å varme vann (et vanlig 2000w VV beholder, vannet holdes varmt i 2 døgn) Det virker som jeg har truffet meget godt hva gjelder størrelse på panel og batteribank vs forbruk.

Har et kjøleskap fra Liebherr som har årlig forbruk på 64kw/t i året. Har en 220V vannpumpe fra flojet. Kjører vanlig kaffetrakter. Har noen 220v 10 w led lamper som ikke har vært så mye i bruk. (i nord har vi jo lyst hele døgnet sommertid) Lader pc er og mobiltlf.

Mulig jeg hadde klart meg med et 24/3000 inverter.

Legger ved noen bilder av anlegget.

Vurderer vindmølle til vinteren,(da blir det nemlig mørkt, mye mørkt) å da kanskje en sånn vertikal sak. Leading Egde LE-V 150 frister, men er dyr, det er også et emne jeg må lese meg opp på, regulator, dumplast mm.

Zachen

Hei!

Flott oppsett! Ligner på noe som jeg har tenkt å sette opp på vår hytte neste år :-) Jeg ser at du bruker Trojan batterier blysyre batterier. Denne type batterier blir ofte anbefalt på solarpaneltalk, men jeg har ikke sett så mange andre her inne som bruker disse. De fleste havner på AGM typen. Hvordan er disse i bruk? Hvor ofte fyller du på vann og hvordan fungerer de gjennom vinteren (jeg har sommerhytte som potensielt fryser om vinteren). Og ikke minst, hva kostet batteriene og norsk leverandør?

Hilsen Asbjørn
ChainPro elbilpakke 7KWH, Victron Multiplus 48V/3000W, Smartsolar 135/30 og 100/20, Cerbo GX og 1600W med paneler

arctic421

Hei Asbjørn.

Jeg tok de i bruk i mai og har ikke behøvd å etterfylle enda. Så langt er jeg fornøyd. Går mot første vinter med de og er litt spent selv.

Det var faktisk etter anbefalinger på solarpaneltalk jeg og bestemte meg for å gå for disse. Jeg kjøpte de på

http://sangvik-service.no/

Link til batterier:

http://sangvik-service.no/batterier-og-batteriutstyr/batterier/traksjonsbatterier/trojan-deep-cycle-batteri-6v-420ah-l16p-ac/

Ring ev for å få tilbud, jeg fikk et kjempegodt tilbud og ble møtt med god service. Husk at batterier er ferskvare, helst ikke bestill de før alt annet er klart.

Men flytende blysyre trenger mer kjærlighet og omtanke i forhold til AGM, det kan være derfor noen ikke gidder med dem. Det kan kanskje noen som har gått over til AGM her på forum svare på? AGM har også mindre indre motstand og dermed mindre selvutladding i kulde enn flytende.

Hvis du passer på å ha de godt oppladet på vinteren så er det ingen fare for at de fryser har jeg blitt fortalt. Norske hytte eiere har hatt flytende blysyre også på vinteren i årevis uten trøbbel. F.eks har Rolls batterier vært mye brukt.

Det er viktig som med alle batterier å sette seg grundig inn i datablad og bruksanvisning fra produsent, for å ha riktig ladespenning og lade tid, passe på å etterfylle ved behov, og ellers bruke tid på vedlikehold av batterier. De bør og "equalize" lades fra tid til annen, dvs lades med overspenning for å unngå sulfatering og såkalt stratification (høyere syrevekt i bunnen enn øverst). (noe jeg ikke har gjort enda) Mer om det her:

http://www.trojanbattery.com/BatteryMaintenance/Equalizing.aspx

http://batteryuniversity.com/learn/article/water_loss_acid_stratification_and_surface_charge




Zachen

Takk for tilbakemelding :-) Har du kjøleskapet på mellom opphold? Jeg må vurdere lit batteritype. Har nettopp overtatt familiehytten med Hardangerfjorden. 560ah (parallell) med batterier, men bare 200w solcelle til lading. Batteriene har vel holdt i 10+ år, men absolutt alt skiftes ut til neste år. Tygger på å bytte ut gasskjøleskap med 220 utgave med frys. Beregnet totalt forbruk ligger vel på vel 1400 wh i døgnet. Hva ligger du på?
ChainPro elbilpakke 7KWH, Victron Multiplus 48V/3000W, Smartsolar 135/30 og 100/20, Cerbo GX og 1600W med paneler

arctic421

Hei, mener å huske at jeg hadde lagd et estimat med litt mindre strømforbruk enn deg. Har ikke eksakt tall for hånden siden exel arket pluss mange andre viktige filer plutselig ble utilgjengelig da batteriet på mac en min plutselig begynte å ese ut!(knuste mousepadden og bøyde aluminiumen, her var det krefter i sving.. Den er plassert i garasjen inntil videre.

Det som har vist seg er at jeg bruker MYE mindre strøm enn jeg trodde. Jeg har produsert langt mer strøm enn jeg har brukt nå i sommer. Inverteren og kjøleskapet har stått på i hele sommer. Har slått det av nå. Kjøleskapet bruker sånn ca 30w når motoren går (skjeldent). Kaffetrakteren bruker sånn ca 900w i ca 10 minutt! et par ganger i døgnet. Koker også litt kaffe på gasskomfyren av å til. Trur jeg kunne hatt en vanlig komfyr faktisk. Vurderer også en liten fryseboks.

Jeg tror det lave forbruket kommer av flere årsaker, vi er blitt meget bevisst på bruk av strøm. Er veldig bevisst, kanskje for mye? på at batteriene helst ikke bør tømmes under 50% Både jeg og fruen passer på å ha oppladete  mobiler og PC når vi kommer på hytten. Vi bruker lite vann (vannpumpe) Nå i sommer har det vært lyst hele døgnet så vi har ikke brukt lys. (har store vinduer i stua)

Jeg trur at jeg kan svare bedre på spørsmålet ditt utpå høsten/ vinteren.


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod