Plassering av batteri pakke

Startet av Ygnastølen, september 14, 2016, 09:47:49

Ygnastølen

Hei

Jeg legger for tiden nytt golv i hytta. Det blir bjelkelag festet på bunnstokkene. Hytta står på ny rehabilitert ringmur, isolert og drenert etter alle kunstens regler:-)
Og i den forbindelse har jeg bygd et lite lavt påbygg mot hytta/grunnmur for dieseltank til Cami og gassflasker, samt at det er mulig å gå (krype) inn her og komme inn under hytta for inspeksjon av avløpsrør m.m. Dette "påbygg" er isolert også, men ikke oppvarmet.

Jeg har veldig lyst til å ha batteripakken inne her også, hva mener forumets deltagere om det?
Da hytta stor sett står kaldt skulle det gå for det samme, foruten når jeg er der og faktisk bruker av batteriene, da er de jo like kalde som ellers.

Innspill mottas med stor takk!
Victron MultiPlus 5000W/120A 24V
Victron MPPT 250/100
Victron Cerbo GX
2040W solcelle paneler
20kwt lithium 16p7s, Rec Q BMS
Cami diesel/parafin ovn

jkirkebo

Sitat fra: Ygnastølen på september 14, 2016, 09:47:49
Hei

Jeg legger for tiden nytt golv i hytta. Det blir bjelkelag festet på bunnstokkene. Hytta står på ny rehabilitert ringmur, isolert og drenert etter alle kunstens regler:-)
Og i den forbindelse har jeg bygd et lite lavt påbygg mot hytta/grunnmur for dieseltank til Cami og gassflasker, samt at det er mulig å gå (krype) inn her og komme inn under hytta for inspeksjon av avløpsrør m.m. Dette "påbygg" er isolert også, men ikke oppvarmet.

Jeg har veldig lyst til å ha batteripakken inne her også, hva mener forumets deltagere om det?
Da hytta stor sett står kaldt skulle det gå for det samme, foruten når jeg er der og faktisk bruker av batteriene, da er de jo like kalde som ellers.

Innspill mottas med stor takk!

Av sikkerhetsmessige grunner ville jeg ikke hatt batteriene i samme rom som gassflasker. Antar det er snakk om blybatterier, slike kan faktisk eksplodere om man har skikkelig uflaks. Feil på laderegulator som fører til overlading for eksempel. Med batterier, gass og diesel i samme rom kan det fort bli fyrverkeri av slikt...

Dessuten vil kalde batterier ha mye høyere spenningstap når du er der og trekker mye strøm. At batteriene er kalde når hytta ikke er i bruk gjør ikke noe, men man vil ha varme batterier når de belastes hardt. Vi har vel alle opplevd hvor mye "futt" det er i et 12V bilbatteri som har stått ute et par dager i -25 grader?

Ygnastølen

Hei

Tusen takk for, var redd for det og tenkte i de baner selv :)
Batteri banken er jo stor, hvor har de fleste de plassert?
Integrert i senga? :)

Har lite lyst som var vanlig før i tiden med en stor batteribank borte i et hjørne på stua av hytta :-\

/Kurt
Victron MultiPlus 5000W/120A 24V
Victron MPPT 250/100
Victron Cerbo GX
2040W solcelle paneler
20kwt lithium 16p7s, Rec Q BMS
Cami diesel/parafin ovn

jkirkebo

Sitat fra: Ygnastølen på september 15, 2016, 13:10:06
Hei

Tusen takk for, var redd for det og tenkte i de baner selv :)
Batteri banken er jo stor, hvor har de fleste de plassert?
Integrert i senga? :)

Har lite lyst som var vanlig før i tiden med en stor batteribank borte i et hjørne på stua av hytta :-\

/Kurt

Vi har den i en bod (isolert, inne i hytta) på 1,8m2 som også fungerer som teknisk rom med alt av invertere, sikringspaneler, laderegulatorer osv. montert.
Jeg ville ikke hatt den i oppholdsrom, da den kan (om du bruker vanlige blysyrebatterier) avgi gasser og lyd under topplading.

Tarzan

Optimalt bør det være eget ventilert rom/kasse for batteriene. Eventuelle gasser kan være meget eksplosive, så da bør de ikke stå i samme rom med all styring og regulatorer, da de ikke er eksplosjonssikre og dermed kan de antenne gassen. I yrkesbåter er det ofte krav til batterikasser med egen lufting ut av båten, for å hindre gass i teknisk rom eller andre steder.
Ansatt i Forbruksimport AS og Sørlandets Fjellsaging AS

jkirkebo

Sitat fra: Tarzan på september 21, 2016, 20:29:59
Optimalt bør det være eget ventilert rom/kasse for batteriene. Eventuelle gasser kan være meget eksplosive, så da bør de ikke stå i samme rom med all styring og regulatorer, da de ikke er eksplosjonssikre og dermed kan de antenne gassen. I yrkesbåter er det ofte krav til batterikasser med egen lufting ut av båten, for å hindre gass i teknisk rom eller andre steder.

Ja, dette er definitivt noe å tenke på om man har blysyrebatterier. Vi bruker lithium, så vi slipper heldigvis avgasser.

Røilern

Jeg har mine i en liten stor kasse bak hytta.

Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

arctic421

Røilern smart løsning, hvor lange kabler har du? Mine blysyre står inne og er ikke helt konfortabel med det. Når det er sagt så virker det ikke som om de gasser så mye.

Røilern

3 meter på minus 2 meter på plus tenker jeg

24V med maks strøm rundt  200A.

Jeg tenker at blysyre må gasse litt for å få rørt om elektrolytten.
Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

Ygnastølen

Hei


Sitat fra: Røilern på september 24, 2016, 09:09:54
Jeg har mine i en liten stor kasse bak hytta.



Takk for innspill Røilern, da har du det jeg tenkte på i utgangspunktet for mine AGM batterier. Hvordan er din kasse isolert o.l.?

/Kurt
Victron MultiPlus 5000W/120A 24V
Victron MPPT 250/100
Victron Cerbo GX
2040W solcelle paneler
20kwt lithium 16p7s, Rec Q BMS
Cami diesel/parafin ovn

Røilern

Jeg kjøpte 2 Glava isolasjonsmatter og pakket batteriene inn i dem.
Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

Tottoa

Hei, er ny på forumet, men har vært opptatt av tema hyttestrøm i lang tid. På hytta til mine foreldre har vi en relativt stor batteribank på 12v, hhv 560 ah + 640 ah, enkeltceller. Hytta ligger på Varangerhalvøya i Finnmark, og har lite sol vinterstid.

Lading har foregått på flere måter gjennom tiden, og det blir litt of topic å gå inn på dette. Det som synes å fungere best er en vindgenerator. Vi har en Air-X 400, denne er modifisert til å levere ukontrollert (intern elektronikk fjernet) 3-fase AC strøm som blir likerettet og kjørt rett på batteriene. En Xantrex C40 er konfigurert til å bruke dump last og BTS styrer ladingen.
Vindgeneratoren leverer i perioder oppmot 15v til batteriene. Det føres jevnlig ettersyn og kontroll, og batteriene trenger iblant etterfylling av veske.

Batteripakken var ny i 1982, og vi tok den i bruk i 1987. Batteriene har stått i isolert kasse, som på bildet, siden vi overtok den og fungerer fortsatt utmerket. Mye av årsaken er at "busting" av batteriene som vindgeneratoren gir holder batteriplatene rene.

Rypesteggen

Mye gode tips her.
Oppbevaring inne på stue/soverom ikke er bra sikkerhetsmessig, og dessuten vil de på grunn av vekten/tregheten neppe få særlig temperaturstigning i løpet av en helg.
Men kan isolering av batteripakken ute ha noen hensikt? Etter en uke eller to vil batteriene vinterstid få samme temperatur som omgivelsene.
Utvikler ladingen av batteriene (om vinteren med lav sol) tilstrekkelig med varme til at isolering har noen nytte?
 

Røilern

Sitat fra: Rypesteggen på september 29, 2016, 23:21:02
Oppbevaring inne på stue/soverom ikke er bra sikkerhetsmessig, og dessuten vil de på grunn av vekten/tregheten neppe få særlig temperaturstigning i løpet av en helg.
 

Det har også vært min vurdering at min 800Kg batteripakke i liten grad ville ha oppnådd noen særlig temperatur iløpet av en helg.

Sitat fra: Rypesteggen på september 29, 2016, 23:21:02
Men kan isolering av batteripakken ute ha noen hensikt? Etter en uke eller to vil batteriene vinterstid få samme temperatur som omgivelsene.
Utvikler ladingen av batteriene (om vinteren med lav sol) tilstrekkelig med varme til at isolering har noen nytte?
 

Godt spørsmål.
Jeg tenker at det iallefall beskytter batteriene litt mot de naturlige temperatursvingningene som vi har hvert døgn og mot nedkjøling som følge av vind og trekk.

Jeg synes jeg får bekreftet dette av sammenligning mellom batteritempmåling og lufttemperaturmåleren jeg har ved siden av. Akkurat nå er utetemperaturen 6 grader, mens batteribanken holder 8 grader. Gj. snitt temperaturen siste 24 timer har vært 5,5 grader, minimums temperaturen i natt var 1,5. Batteriene har mottatt 2170Wh iløpet av dagen, og batteriene er fulladet.


Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

Rypesteggen

Kan konklusjonen da bli at kombinasjonen svært god isolasjon og stor batteripakke gjør at det blir en treghet i batterienes temperatursvingning, noe som trolig er bra for levetiden(?)

Utvikler kraftig ladning/utlading varme av betydning?

Neste spørsmål blir naturligvis: Hva skjer om sommeren, med god temperatur over tid, full ladning, og muligens mye forbruk. Kan det bli for høy temperatur i batteriene?

Er kryp-kjelleren (for dem som har det) likevel den aller beste plasseringen, med jevnere og sval temperatur, året rundt? (gjerne med noe isolasjon rundt batteriene i tillegg)

Røilern

Tja, håndboken til de fleste batterier oppgir vel effekt ved 20-25 grader - er det kaldere så reduseres den kjemiske aktiviteten og derigjennom batteriets evne til å gi fra seg energi.

Mine innpakkede batterier har hatt en max temp de siste 90 dagene på 26 grader - mao de blir ikke for varme selv om de er innpakket. Jeg lader de imidlertid aldri med aggregat om sommeren.




Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

OS

Jeg bygger uthus nå med kjeller under bakken og skal plassere batteriene der. Da vil de holde 4-10C året rundt. Som Røilern påpeker vil jeg ikke få full effekt da men unngår problemer med frosne batterier som jeg har hatt et par ganger. Batteriene får også lengre levetid ved lavere temperaturer.
Victron Multiplus 24/3000/70, Venus GX, BMV 702
Morningstar Tristar MPPT 60
12 stk Fuli 6V/200Ah AGM
Midnite Solar MiniDC sikringsskap


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod