Snurredass, faste eller løse kammer ?

Startet av SeSe, september 19, 2016, 17:57:22

SeSe

Hei

Planlegger snurredass som mottak for avfall fra Jets vakumtoalett.
Har null erfaring med snurredass - beholderen.  Hva anbefales?  løse kammer (bøtter) eller fire faste kammer?
Finnes det noen råd og/eller erfaringer å høste av? 

SeSe

Sitat fra: SeSe på september 19, 2016, 17:57:22
Hei

Planlegger snurredass som mottak for avfall fra Jets vakumtoalett.
Har null erfaring med snurredass - beholderen.  Hva anbefales?  løse kammer (bøtter) eller fire faste kammer?
Finnes det noen råd og/eller erfaringer å høste av? 
oops, fant mye info her..
http://www.byggehytte.no/index.php?topic=830.msg4338#msg4338

Geiri

Må få høre om prosjektet. Jeg har Jets med biotank pdd men en løsning med snurremottak hadde jo vært spennende, iallfall med tanken på at man kan plassere mottaket langt unna hytta i foreksempel en egen bod med støpt såle og 110mm utløp til infiltrasjon skulle det ikke vært problemer med tanke på frostsikring etc.

SeSe

Sitat fra: Geiri på september 19, 2016, 20:07:41
Må få høre om prosjektet. Jeg har Jets med biotank pdd men en løsning med snurremottak hadde jo vært spennende, iallfall med tanken på at man kan plassere mottaket langt unna hytta i foreksempel en egen bod med støpt såle og 110mm utløp til infiltrasjon skulle det ikke vært problemer med tanke på frostsikring etc.
Skal følge opp, jo saken er at

- Fra kommunen er det sagt at tillatelsen gjelder ' Godkjent biologisk do uten utslipp til grunnen'
- Jets med lukket tank ikke godkjent. Problemet er selve tanken + krav til helårsvei , slik jeg forstod det
- På diekte sp. om hva slags biodo som er på listen ,  kom Snurredass opp som eksempel. Men det finnes ikke noen liste, men altså formuldende type som eksempel.  Gammeldags utedo med støpt ring+ sand  er også OK

Så derfor ideen om snurredo + jets.  Akkurat slik du antyder , snurredoen 30 m vekk, Jets med konfort inne :-)

Men jeg lurer jo på om dette er å tøye grenser på hva som er 'biodo'.  Jets tilsetter bittelitt vann...


(typo corr)

Arctic1827

Min erfaring med muldotype eller snurredo er at om det blir for mye væske uten at denne fjernes på et vis, f eks ved fordamping, sliter du med komposteringsprosessen.  Mange med biodoer har en egen løsning for urin for å løse væskeproblemet.  Når Jets tilsetter ytterligere væske tror jeg du får problemer med komposteringen, om jeg har forstått ideen din riktig.

SeSe

Jeg har lurt på det samme; væske i snurredo. Også uten Jets. Hva med overløpet på snurredoen? Må dette behandles på noen måte? Det står på listen over ting det må spørres kommunens representant om. Merket meg også rapportert mengde vann fra Jets i en annen tråd i en ppst fra geiri.
Jets - reklamen sier vel 0.5l / skylling.

Arctic1827

En tradisjonell snurredo eller muldo har ikke overløp av væske.  Løsningen for de som skiller mellom "løst og fast" er at det separeres allerede i selve toalettstolen slik at urinen ledes forbi komposteringskammer og ut i infiltrasjonsgrøft, tank eller tilsvarende.  Det faste er det som blir kompostert, evt med tilsetting av vann for at det ikke skal bli for tørt.
Andre separerer ikke, men blander både løst og fast for kompostering, og på disse er det en reell fare for at væskeandelen blir for stor i forholdt til det faste.  Her må en være nøye med at det tilsettes nok bark el. lign. slik at komposten ikke blir for våt.  Fordampingen med hjelp av gjennomtrekk og temperatur i doen er viktig på disse ellers stopper komposteringen.

SeSe

Jeg leser at væske nivå i tank er sårbart.  Blir fort for tøst eller for vått.  Begge deler er uheldig? 
Jeg ville da laget innretning som kunne påvirke fordampning ut fra f.eks. væskenivå. Varme og/eller viftehastighet.

Arctic1827

Ja, begge deler er uheldig for komposteringen, men enkelt å tilsette vann om det er for tørt.

Ref

Vi har hatt snurredass I noen år. Her er det drenering fra kammer til under "karusellen" her ligger en varmekabel som fremskynder fordamping.
I tilleg er det overløp for væsken, som har gått ut I en enkel infiltrasjonsgrøft.
Vår hytte har vært svært mye bruk, og dette har for så vidt fungert greit.
(har nå lagt inn offentlig Vann og avløp, så dassen er til salgs :-))

Arctic1827

Overløp fra kammerne av svartvann som enten fordampes av varmekabelen eller går ut i infiltrasjonsgrøft?

Hvordan ble komposteringen når det var så mye væske/ svartvann i kammerne?

SeSe

Sitat fra: Arctic1827 på september 26, 2016, 12:37:17
Overløp fra kammerne av svartvann som enten fordampes av varmekabelen eller går ut i infiltrasjonsgrøft?

Hvordan ble komposteringen når det var så mye væske/ svartvann i kammerne?

Overflødig væske blir vel drenert ut ?   Vil  det ikke være tilstanden 'for lite væske' som er det avviket som forringer kompostering?




Ref

Dreneringen var I bunn av kammeret, så det ble alder "fullt" av væske I kammeret.
Som sagt fungerte det greit, men vi hadde svært mange overnattingdøgn
Det som da ikke fordamtet, gikk I infiltrasjonsgrøften

Sæters

Det er vel væskeoverskudd som er det største problemet med en snurredass. På vår hytte 950 moh ble overskuddvæske drenert ut, men tror de fleste uten slik drenering må ha enten veldig gunstige forhold (høy gjennomsnitt årstemperatur) eller varmekabel i bunnen.

Tror ikke vifte eller naturlig trekk alene er nok til å ta ut all fuktighet, absolutt ikke fra en do som tilføres 0,5 liter væske + urin ved hvert besøk.

Ut ifra egen erfaring vil jeg tro væskeoverskudd er verre enn underskudd mht kompostering. Uansett er det stor avstand mellom fast og flytende i en snurredass, så det skal rimelig mye tilførsel av væske før den når opp til det faste som skal komposteres.

Det meste koker da ned til hvor ofte doen brukes, dvs hvor mye væske som tilføres i forhold til fordamping.


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod