Bra gasskomfyr

Startet av perg, oktober 05, 2016, 06:57:32

perg

Vi har netopp blitt eiere av en enkel hytte på fjellet og dette er en basis hytte fra 60 tallet uten hverken strøm eller vann.
Hytta kan brukes som den er men vi føler at vi trenger bedre kokemuligheter og vil gjerne få kjørt sånne ting inn til hytta før snøen legger seg.

Den har et dobbelt gassbluss, men det er så gammelt at tidligere eier anbefalte å kaste det.
Vi har lyst til å kjøpe en gasskomfyr, men er helt grønn på hva som er bra eller ikke.
Dersom det fins noe bra brukt kunne vi godt tenke oss å kjøpe det.

Noen av dere som har erfaringer med gasskomfyrer så mottar vi gjerne tips.

Per
MPP Solar 2400W 24V 60A batterilader / 60A MPPT
520 W IBC polykrystallinsk 260w x2
10 x 100Ah GEL batterier
220 V kjøleskap, støvsuger, utv. vannpumpe, brødrister
Cami dieselovn med Sikom styring


perg

Takk for tips da ser vi om vi finner en sånn  :)

Per
MPP Solar 2400W 24V 60A batterilader / 60A MPPT
520 W IBC polykrystallinsk 260w x2
10 x 100Ah GEL batterier
220 V kjøleskap, støvsuger, utv. vannpumpe, brødrister
Cami dieselovn med Sikom styring

Knerten

Vi har også hytte uten strøm, og ønsket oss komfyr istedenfor 2 gassbluss.
Etter mange år med gasskomfyr til steking og koking i båten, var erfaringen at gass egner seg lite til gode stekeresultater, vi begynte da å se oss om etter alternativer.
Siden vi har aggregat kom tanken på komfyr med gasskoking og elektrisk stekeovn, siden det er koketoppen som brukes 80% av en komfyr på hytta er det greit å bruke gass pga effektiviteten, det er også sjelden stekeovnen brukes lenge av gangen, maks 1 time nå og da.
Det vi endte opp med var en slik:

http://www.gorenje.no/produkter/gastronomi/modeller/komfyrer/k535aw/466002

Vi er kjempefornøyd, effektiv koking og stekeresultater som hjemme. :)
Masse solkraft og litt bensinkraft.
En hytte med masse duppeditter ;-)

Holsjøen

Ser ut som en meget fin løsning. Hvor stor må minimum inverter være for å takle denne El stekeovnen?

Knerten

2kW burde greie seg, men med 3kW vil en være sikker på at inverteren ikke kneler når resten av forbruket som allerede er i bruk.
Av en eller annen grunn har jeg ikke sjekket forbruket på stekeovnen ???, men skal gjøre dette ved neste anledning til neste helg.
Kommer tilbake med mer fyldig svar på forbruket da.
Masse solkraft og litt bensinkraft.
En hytte med masse duppeditter ;-)

Knerten

Nå har jeg gjort som "alle" gjør, lest bruksanvisningen ???

Øvre element: 0.75 kW
Nedre element: 1.10 kW
Grill element: 1.85 kW

Slik jeg forstår bruksanvisningen vil max belastning være 1.91 kW inkludert lys og vifte.
En 2 kW inverter vil dermed være svært nær sin max ytelse.

Selv har vi en 4 kW inverter med stor batteri bank.
Masse solkraft og litt bensinkraft.
En hytte med masse duppeditter ;-)

perg

Det er sikkert en bra løsning det også, vi har ikke noe solcelleløsning på plass enda og kommer nok ikke til å ha så voldsom kapasitet på batteriene at vi kan kjøre stekeovnen en time og aggregat orker jeg ikke å ha gående.
Vi endte opp med å kjøpe en Vera gasskomfyr fra hyttetorget så får vi se hvor effektiv den er mhp stekeovn.
MPP Solar 2400W 24V 60A batterilader / 60A MPPT
520 W IBC polykrystallinsk 260w x2
10 x 100Ah GEL batterier
220 V kjøleskap, støvsuger, utv. vannpumpe, brødrister
Cami dieselovn med Sikom styring

Sæters

Jeg tror det må bero på erfaring fra en meget dårlig stekeovn om man ikke har vært fornøyd med gass også i denne.

Vi har mer enn 30 års erfaring med å steke i gassdrevet stekeovn og er bare superfornøyd. Ja, det er litt dårlig fordeling mellom under og overvarme siden gassovner får levert varmen via bluss i bunnen, men for oss betyr det kun at vi f.eks snur de halvstekte rundstykkene vi er så avhengige av til frokost, midtveis i stekingen.

Det meste som stekes av kjøtt, f.eks surrede steker, legger vi i leirgryte og det blir supert resultat hver gang. De dyreste elektriske stekeovnene har idag muligheter for tilføring av damp under stekeprosessen, dette får man gratis i en gassdrevet ovn, da gassen utskiller mengder med vanndamp under forbrenning.

Elektrisk komfyr på hytta? Nei takk.

jkirkebo

Sitat fra: Sæters på oktober 31, 2016, 12:35:56
Jeg tror det må bero på erfaring fra en meget dårlig stekeovn om man ikke har vært fornøyd med gass også i denne.

Vi har mer enn 30 års erfaring med å steke i gassdrevet stekeovn og er bare superfornøyd. Ja, det er litt dårlig fordeling mellom under og overvarme siden gassovner får levert varmen via bluss i bunnen, men for oss betyr det kun at vi f.eks snur de halvstekte rundstykkene vi er så avhengige av til frokost, midtveis i stekingen.

Det meste som stekes av kjøtt, f.eks surrede steker, legger vi i leirgryte og det blir supert resultat hver gang. De dyreste elektriske stekeovnene har idag muligheter for tilføring av damp under stekeprosessen, dette får man gratis i en gassdrevet ovn, da gassen utskiller mengder med vanndamp under forbrenning.

Elektrisk komfyr på hytta? Nei takk.

Joda, rundstykker og stek kan nok bli bra. Eplekake og kalkun (som er mye vanligere for vår del) er vesentlig mer knotete å få til. Hadde heller aldri noen stor suksess med lasagne og pizza...

Sæters

Det er sikkert en del retter som kan skape utfordringer stekt i en ovn med kun undervarme, men en del problemer kan la seg løse med forskjellige virkemidler.

De stekene vi ikke får plass til i leirgryte, bruker vi stekepose på,har aldri blitt mislykket. Kalkun har jeg sant og si aldri prøvet på hytta, men det skulle vært artig å prøve.

Eller trikset som "Rypesteggen" skriver om i en annen tråd her:

Vi har praktisert å bruke den ledige stekeplaten helt nederst.
Dette forhindrer direkte varme, og varmen fordeler seg jevnere rundt i stekeovnen.


Jeg bruker tilsvarende triks med metallplate foran den gamle vedfyrte badstuovnen jeg har, den er laget av stålplater som gir en enorm strålevarme og lett kan svi skinnet til de badende. En metallplate ekstra mellom varmekilde og objekt kan gjøre store forskjeller.

Selv har jeg skumle planer om å bygge en bakerovn på hytta, den skal i så fall få ta seg av pizza og andre mat/bakervarer som trenger en mer avansert ovn.  ;D


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod