Lithium batteripakker

Startet av Goosewater, oktober 05, 2016, 16:19:00

Goosewater

Ved AGM batteripakker blir det anbefalt å kjøpe komplett pakke umiddelbart, dvs ikke koble til nye batteri på et senere tidspunkt. Dette er vel for å sikre at batteriene har samme spenning m.m.

Bør en ta hensyn til det ved lithium batteripakker også? Eller går det greit å supplere med samme eller andre lithium batteri senere?

Røilern

Like batterier leker best gjelder ikke bare ABM batterier, men
alle typer blybatterier.

Jeg har begrenset kunnskap om Lithium batterier, men for slike batteripakker har man vel BMS som i praksis kan koble en enkelt celle eller en gruppe med celler vekk fra pakken for å beskytte den cellen mot overlading eller utlading. Det burde iallefall i teorien kunne indikere at man kan blande batterier av forskjellig tilstand og allikevel få en fungerende batteripakke.

Hva sier Lithium ekspertene her?
Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

torn

Da jeg kjøpte min Lithiumpakke m, bestående sv 10 sk 12v100ah-batterier ble jeg opplyst om st det ikke var problem  å utvide oakjen etterhvert. En trenger heller ikke begrense sntall paralellkoblede batteriet. Jeg har 5 paralellkoblet i min pakke, og 2 stk12v strenger seriekoblet, slik at pakken er 24v 500 ah.

Endeli

Kommer vel ann på BMS'en. Det er enkle BMS'er og mer avanserte med active cell balancing som feks. http://www.autarctech.de/en/home/ med denne bør det ikke være noe problem å kjøre nye/gamle om en annen.
Når det er sagt så skifter de jo celler i biler der disse er defekt, så mulig det går med de fleste BMS

jkirkebo

Sitat fra: Endeli på oktober 07, 2016, 07:04:35
Kommer vel ann på BMS'en. Det er enkle BMS'er og mer avanserte med active cell balancing som feks. http://www.autarctech.de/en/home/ med denne bør det ikke være noe problem å kjøre nye/gamle om en annen.
Når det er sagt så skifter de jo celler i biler der disse er defekt, så mulig det går med de fleste BMS

Normalt er dette uproblematisk, med en god BMS. Men dårligste celle vil begrense totalkapasiteten, så man bør ikke sette inn celler som er dårligere enn de som alt er der.

Goosewater



Powered by SMFPacks Ads Manager Mod