Fjellhytte og snurredass

Startet av perg, oktober 06, 2016, 12:18:09

perg

hei

Vi er helt ferske hytteeiere med fjellhytte på 950 moh.
Den er helt enkel med utedo og vi lurer på å installere snurredo til neste år.
Er snurredass en grei løsning for fjellhytte og hva er fordeler / ulemper.
Hytta ligger 25 meter fra vannet og jeg hadde tenkt å grave en infiltrasjonsgrøft for overskuddsvæske fra snurredassen på den sida som vender bort fra vannet.
Har ikke strøm på hytta så jeg hadde tenkt vindvifte for utlufting.

Per
MPP Solar 2400W 24V 60A batterilader / 60A MPPT
520 W IBC polykrystallinsk 260w x2
10 x 100Ah GEL batterier
220 V kjøleskap, støvsuger, utv. vannpumpe, brødrister
Cami dieselovn med Sikom styring

jkirkebo

Sitat fra: perg på oktober 06, 2016, 12:18:09
hei

Vi er helt ferske hytteeiere med fjellhytte på 950 moh.
Den er helt enkel med utedo og vi lurer på å installere snurredo til neste år.
Er snurredass en grei løsning for fjellhytte og hva er fordeler / ulemper.
Hytta ligger 25 meter fra vannet og jeg hadde tenkt å grave en infiltrasjonsgrøft for overskuddsvæske fra snurredassen på den sida som vender bort fra vannet.
Har ikke strøm på hytta så jeg hadde tenkt vindvifte for utlufting.

Per

Har ikke noe erfaring med snurredass, men en annen løsning å vurdere er Jets vacuumtoalett med biotank. Da slipper du ihvertfall alt av evt. luktproblemer inne. Du bruker tilsvarende infiltrasjonsgrøft for overskuddsvæsken. Biotanken må vel tømmes en gang i året eller så, det er en striesekk som fjernes. Ingen stor sak etter hva jeg har skjønt.

Finnes i 12V og 230V utgave, 230V kan benyttes sammen med inverter.

Tobben

Hei,
Vi har tilsvarende løsning i tilsvarende miljø men har Separera 40 installert. Det er et urinseparerende toalett men med noe mindre løse beholdere under gulvet. Toalettet har fungert fint og luktfritt i 3 år nå og kommer med innebygget 12v vifte. Jeg har i tillegg montert vindvifte slik at avtrekk er sikret når jeg ikke er der og 12v er frakoblet.
overskuddsvæske går i rør ned i kum fylt med løsleca.

perg

Takk for svar.

jkirkebo:  Ja jeg har kikket litt på jets sine systemer.
Krever nok litt mer jobb med å grave ned en tank, men må du ikke ha en tømmebil for å tømme tanken med jevne mellomrom?

Ellers er det sikkert et system å vurdere.

Tobben : Det er akkurat et slikt system jeg tenker på å installere må bare sjekke om det går an å lage en lecakum eller om jeg treffer grunnfjellet med spaden på første forsøk.  Fyller dere forresten etter med vann ifbm urinsepareringen for å unngå lukt ?
MPP Solar 2400W 24V 60A batterilader / 60A MPPT
520 W IBC polykrystallinsk 260w x2
10 x 100Ah GEL batterier
220 V kjøleskap, støvsuger, utv. vannpumpe, brødrister
Cami dieselovn med Sikom styring

Torleif

Hei,
Vi har samme løsning som Tobben - Separera 40. 12v vifte når vi er der, ellers en passiv rørhatt. For oss fungerer løsningen fint. Ikke noe sjenerende lukt å snakke om. Viktig at du tenker på ventilasjon i rommet slik at vifta trekker luft fra rommet og ikke bare fra tanken under hytta.
Har noe erfaring med snurredass på fjellet. Den ideelle tanken er at urinen skal fordampe. Min erfaringer er at det er vanskelig på fjellet på grunn av lav temperatur / snø. Det kan da bli en kraftig ´dolukt´. Situasjonen kan bedres ved å lede vekk urinen.

perg

Torleif

Jeg tenkte å lage en separasjonsgrøft for urin og evt ha litt vann i en tank ved siden av og skylle etter med.

Per
MPP Solar 2400W 24V 60A batterilader / 60A MPPT
520 W IBC polykrystallinsk 260w x2
10 x 100Ah GEL batterier
220 V kjøleskap, støvsuger, utv. vannpumpe, brødrister
Cami dieselovn med Sikom styring

Torleif

Det vil helt sikkert hjelpe. Urinseparerende toaletter har som fordel at det ´våte´og det ´faste´ikke kommer i kontakt. Det reduserer nok lukten uansett sammenlignet med en løsning der en drenerer det ´våte´fra en blanding.

jkirkebo

Sitat fra: perg på oktober 07, 2016, 12:16:48
Takk for svar.

jkirkebo:  Ja jeg har kikket litt på jets sine systemer.
Krever nok litt mer jobb med å grave ned en tank, men må du ikke ha en tømmebil for å tømme tanken med jevne mellomrom?

Ja, hvis du har tett tank må du det. Vi har 6m2 tett tank, men bruker den da også til gråvann (har ikke plass til infiltrasjonsgrøft).

Men bruker du biotanken skal den ikke graves ned eller tømmes med bil.

http://standard.jetsgroup.com/no/products/storage-and-processing/jets-biotank.aspx

Tobben

Sitat fra: perg på oktober 07, 2016, 12:16:48
Takk for svar.

jkirkebo:  Ja jeg har kikket litt på jets sine systemer.
Krever nok litt mer jobb med å grave ned en tank, men må du ikke ha en tømmebil for å tømme tanken med jevne mellomrom?

Ellers er det sikkert et system å vurdere.

Tobben : Det er akkurat et slikt system jeg tenker på å installere må bare sjekke om det går an å lage en lecakum eller om jeg treffer grunnfjellet med spaden på første forsøk.  Fyller dere forresten etter med vann ifbm urinsepareringen for å unngå lukt ?
Ja, skylder av og til med varmt vann.

perg

Har vært og sett på snurredass nå og lurer i den forbindelse på hva som er best av urinseparerende løsninger mhp fjellet.
Så på ett toalett på hyttetorget med egen urinseparerende del i selve porselenet, mens det jeg så på i dag baserte seg på av overskytende væske renner ut via dunkene i kammeret og så via bunnen på snurredassen.
Er det noe forskjell på disse eller blir det praktisk talt det samme.
MPP Solar 2400W 24V 60A batterilader / 60A MPPT
520 W IBC polykrystallinsk 260w x2
10 x 100Ah GEL batterier
220 V kjøleskap, støvsuger, utv. vannpumpe, brødrister
Cami dieselovn med Sikom styring

perg

Jeg kjøpte den snurredassen som ikke hadde urinseparering ettersom den var ubrukt og billig og satser på å heller kjøpe en annen toalettstol til våren når jeg skal installere denne.

Hyttetorget selger en variant av urinseparerende toalettstol for 8500 kroner....noen som vet om andre varianter som er billigere ?

Ser at i Sverige får du kjøpt noe som heter Ecodry til litt over 5000 SEK, men ser ikke ut til at de har forhandler nær grensa dessverre.
MPP Solar 2400W 24V 60A batterilader / 60A MPPT
520 W IBC polykrystallinsk 260w x2
10 x 100Ah GEL batterier
220 V kjøleskap, støvsuger, utv. vannpumpe, brødrister
Cami dieselovn med Sikom styring

Tobben

det er generelt en fordel å skille vått og fast i stolen da dette gir mindre lukt. Blander du alt i samme bøtte og deretter lar overskuddvæske renne ut er min erfaring at det generer mer lukt.

Røilern

Min erfaring er:

- Uten avtrekksvifte (elektrisk) er det vanskelig å unngå lukt på et toalett uten separering
- Om vinteren kan kammerne bli fulle med veske - det er "slitsomt"

Hilsen en som akkurat har snurret dassen
Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

Sæters

Vi har hatt snurredass med faste kammer på vår hytte 950 moh i 30 år. Aldri lukt, annet enn når luftepipe har tette seg (har vært åpent rør i alle år). Ingen vifte, kun 1 stk 100 mm ventil nede og 1 oppe i rommet doen står i. 160 mm rør fra dotanken og opp over tak.

Har tidligere drenert med slange ut i bunnen av beholder til infiltrasjonsgrøft og regner med at regnvann inn gjennom åpent lufterør har sørget for utspeing av svartvann. Hyttebruken er ikke veldig stor, hver påske, noe jul og vinterferie, enkelte helger samt noen uker sommer/høst, noe som gjør at snurring annenhvert år holder.

Regner med mer bruk etterhvert, og det faktum at det bygges tettere og borres etter vann rundt om, har gjort at vi nå har byttet til separasjonsdo slik at utslipp unngås helt. Regner med at utspeing av urin med 8 deler vann er nok til å kunne bruke som gjødsling av torvtak uten forurensing.

Har også byttet til beholder med løse kammer, for lettere tømming av ferdigkompostert masse, gjenstår å se om dette fungerer like greit som den gamle løsningen.

bambus

Vi bygde hytte i 1990, 960 moh i Nore/Uvdal. Installerte biodo fra Grønset Plast, som er en tokammerløsning uten separasjon. Første kammer var fullt etter ett år. Noe måtte gjøres. Vi kjøpte en PortaPotti for damene. Siden har vi tømt kamrene etter ca åtte år, hvor innholdet har vært fint kompostert masse. Hytteboka viser at vi er på hytta ca 12 ganger i året.
Mvh Bambus

perg

Til info så kan man kjøpe en Ecodry urinseparerende toalettstol i Sverige, det har vi gjort nå og planlegger å bruke denne når snurredassen monteres til våren.
Dette er et mye billigere alternativ enn det som selges i Norge, f.eks Hyttetorget.
Comfort i Strømstad kan skaffe denne.
MPP Solar 2400W 24V 60A batterilader / 60A MPPT
520 W IBC polykrystallinsk 260w x2
10 x 100Ah GEL batterier
220 V kjøleskap, støvsuger, utv. vannpumpe, brødrister
Cami dieselovn med Sikom styring

Sæters

Nå er vår urinseparerende porselensdo kjøpt brukt, men den ligner veldig på nevnte ecodry.
En veldig fin do, men jeg vil advare mot å bruke eventuell vannspyling som det fristes med i brosjyren, hvis man har en hytte uten helårlig oppvarming. Vannet kan fort legge seg i kanaler som er vanskelig å drenere, med frostsprenging som resultat.

Porselen med vann i hulrom sprekker fort.

perg

Jeg tenkte at man evt måtte bruke sprit el.l. og etterfylle på toalettet før man forlater hytta.
MPP Solar 2400W 24V 60A batterilader / 60A MPPT
520 W IBC polykrystallinsk 260w x2
10 x 100Ah GEL batterier
220 V kjøleskap, støvsuger, utv. vannpumpe, brødrister
Cami dieselovn med Sikom styring

jkirkebo

Sitat fra: perg på desember 08, 2016, 07:19:15
Jeg tenkte at man evt måtte bruke sprit el.l. og etterfylle på toalettet før man forlater hytta.

Det er ihvertfall omtrent slik det gjøres i vårt Jets vacuumtoalett med porselensskål. Stemger for vanntilførselen, trekker ned, heller i frostvæskeblanding og trekker ned 2 ganger. Da blir det bra med frostsikring i skål, pumpe og rør.

Sæters

Sikkert en mulighet, men synd hvis man glemmer. Vi bruker ikke integrert vannspyling, men heller vann fra en flaske for å skylle når det trengs. Vi har huskeliste som krysses av når vi ankommer og før vi forlater hytta, men om familiemedlemmer låner hytta, kan ting fort glemmes. Her vil en forglemmelse fort koste noen tusenlapper.

Doen er forøvrig meget elegant og løfter begrepet biodo til et nytt nivå, både hygienisk og utseendemessig.


perg

Sitat fra: Sæters på desember 08, 2016, 07:57:54
Sikkert en mulighet, men synd hvis man glemmer. Vi bruker ikke integrert vannspyling, men heller vann fra en flaske for å skylle når det trengs. Vi har huskeliste som krysses av når vi ankommer og før vi forlater hytta, men om familiemedlemmer låner hytta, kan ting fort glemmes. Her vil en forglemmelse fort koste noen tusenlapper.

Doen er forøvrig meget elegant og løfter begrepet biodo til et nytt nivå, både hygienisk og utseendemessig.


Vi kommer nok heller ikke til å ha trykkvann på denne her på lang tid. Dersom vi borer etter vann så kan det jo hende det blir, men en god stund blir det nok som dere gjør å etterskylle med vann og så fylle på med frostvæske før man drar.
MPP Solar 2400W 24V 60A batterilader / 60A MPPT
520 W IBC polykrystallinsk 260w x2
10 x 100Ah GEL batterier
220 V kjøleskap, støvsuger, utv. vannpumpe, brødrister
Cami dieselovn med Sikom styring

Ygnastølen

Hei

Et tips til dette som jeg ikke ser er nevnt når det er snakk om frostvæske.
Glykol skal ikke brukes, da det "hindrer" kompostering og forstyrrer balansen i infiltrasjons grøft på en måte.
Bruk isopropanol/blå rens eller noe som inneholder det.
Selv bruker jeg spylervæske med sitron lukt, perfekt for do med kompostering og evt infiltrasjons grøft.
Lukter friskt og god også.

Bare ment som innspill/tips for de som ikke vet.
Victron MultiPlus 5000W/120A 24V
Victron MPPT 250/100
Victron Cerbo GX
2040W solcelle paneler
20kwt lithium 16p7s, Rec Q BMS
Cami diesel/parafin ovn

Sæters

Må bare presisere. Kobler man ikke til vann, vil det antagelig ikke være behov for frostveske. Heller man kun vann fra flaske e.l. i separasjonsdelen, renner dette direkte ned i beholder for urin, så sant avløpsslangen ligger med direkte fall. Det blir som å skylle en pissoir.

Det er tilfærselsrør/kanaler for eksternt tilkoblet vann som kan fryse, slikt finner jeg plundrete å frostsikre hver gang hytta har vært i bruk om vinteren.

perg

Sitat fra: Ygnastølen på desember 08, 2016, 10:37:27
Hei

Et tips til dette som jeg ikke ser er nevnt når det er snakk om frostvæske.
Glykol skal ikke brukes, da det "hindrer" kompostering og forstyrrer balansen i infiltrasjons grøft på en måte.
Bruk isopropanol/blå rens eller noe som inneholder det.
Selv bruker jeg spylervæske med sitron lukt, perfekt for do med kompostering og evt infiltrasjons grøft.
Lukter friskt og god også.

Bare ment som innspill/tips for de som ikke vet.

Glykol er vel strengt tatt fyfy i naturen, er vel katter som elsker glykol og stryker med av det.
Spylevæske med sitronduft er ikke dumt  :)
MPP Solar 2400W 24V 60A batterilader / 60A MPPT
520 W IBC polykrystallinsk 260w x2
10 x 100Ah GEL batterier
220 V kjøleskap, støvsuger, utv. vannpumpe, brødrister
Cami dieselovn med Sikom styring

perg

Sitat fra: Sæters på desember 08, 2016, 11:10:34
Må bare presisere. Kobler man ikke til vann, vil det antagelig ikke være behov for frostveske. Heller man kun vann fra flaske e.l. i separasjonsdelen, renner dette direkte ned i beholder for urin, så sant avløpsslangen ligger med direkte fall. Det blir som å skylle en pissoir.

Det er tilfærselsrør/kanaler for eksternt tilkoblet vann som kan fryse, slikt finner jeg plundrete å frostsikre hver gang hytta har vært i bruk om vinteren.

Jeg har lekt litt med tanken om en vanntank på veggen i dorommet som fylles opp når man kommer på hytta.
Når man drar så tømmes denne gjennom toalettet og man fyller på litt spylevæske på tanken som man lar renne gjennom systemet.
Burde ikke dette fungere ?
MPP Solar 2400W 24V 60A batterilader / 60A MPPT
520 W IBC polykrystallinsk 260w x2
10 x 100Ah GEL batterier
220 V kjøleskap, støvsuger, utv. vannpumpe, brødrister
Cami dieselovn med Sikom styring


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod