Valg og montering av gass vannvarmar

Startet av larry, oktober 10, 2016, 07:55:53

larry

Hei!  Er ny på forumet her, men trur det må være i denne temagruppa innlegget mitt passar best inn..?  :)

Tenkjer å gå til innkjøp av gassvannvarmar på kjøkkenet, men den blir nok brukt vatn frå denne ved dusjing. Dette må då fraktast i kanne til uthus med do/dusj.

Spm: Kva str. vannvarmar bør velgast til dette bruk? Tenkte på ein 11l einheit men veit ikkje kva type eg bør gå for. tek gjerne i mot innspel ;D
Må det trykkpumpe til for å få tilstrekkeleg mengde og trykk inn til denne?  (sisterne ca. 10 h/mtr over hytte)  Avgass frå denn hadde eg tenkt ut samme vegg som montert, korleis bør utløpet på vegg lagast? (blir ca 60-80cm rør over varmar) Er dette nok lengde på rør for å kunne ende opp i ein 90 graders vinkel ut vegg i ein vanleg metall lufteventil, eller følger slikt med i avgasspakken?

Har sikkert fleire spm. om dette, men alt til si tid..
Takker for alle tips!

larry

Prøver på nytt her sidan responsen var overveldande ;D ;)

Fekk tak i en liten tass av en gass vannvarmar 5 l/min av typen Electrolux
Dette var en "gi bort" sak som etter sigande skulle virke då den vart demontert.
Følgde ikkje med montering eller brukarveiledning, så her prøver vi oss fram..

Har ikkje kobla opp vatn enno, men ville prøve om gassbrennaren var ok før vanntilkoblinga, så då eg opna for gassen kom den rett og slett ut av krana der vartvatnet skal komme.
Må eg ha vanntrykk på før eg opnar for gass, eller har eg her rett og slett kobla opp gassen på feil plass, eller er det rett og slett lekasje i ein lukkeventil inne i varmeren? ???
Har vel avslørt litt lite kunnskapar om akkurat vannvarmer, men har før kobla opp komfyr og kjøleskap på samme anlegg med godt hell.    ;D

Arctic1827

Har ingen erfaring med gassvarmer, men antar du har funnet fram til denne:

http://www.sunwind.no/content/files/userfiles/files/Brukermanualer/Vannvarmer%205%20-%2011%20-%2014%20L%20-Artu%20riello%20Beretta.pdf




larry

Det er en av merket Electrolux  med kapasitet på 5 l/min.
Har enno ikkje funne manualer på nett og Electrolux i Norge kan heller ikkje hjelpe, men det burde jo være samme prinsipp uavhengig av merke. Eit anna problem på slike brukarveiledningar er óg mangelen på bilder og illustrasjonar.. :P



steinis

Min plan er å ha en gassvannvarmer på badet og en på kjøkkenet. Da slipper jeg å vente i x antall minutter før varmvannet kommer frem til kranen.
Kjøpte meg en 16l/min fra england for å ha på badet siden det kreves mer varmtvann der, denne har jeg satt opp, men ikke idriftssatt enda.

På kjøkkenet tenkte jeg å kjøpe en billig en på Finn, feks en 10liter/m. Disse selges for 1-2 tusen brukt.

Min erfaring er at de norske vannvarmerene er stort sett den samme. Bare med forskjellig liter/m. B11BS har jeg sett er gjentakende modellnummer bare med forskjellige merker. Kommer nok fra samme fabrikken i Kina. Sylber, Valliant, sundwind er noen merker med dette modellnummeret.

5liter/min er kun til lett håndvask. 
Hytta (offgrid):
- 8x305Wp solcellepaneler 4s2p
- Victron Smart Solar MPPT 250/85 Tr
- Victron MultiPlus-II 48/5000/70-50
- Honda EM 5500 CXS
- 24kWh Lithium fra Nissan Leaf / REC
- Vannbåren v

larry

Sitat fra: steinis på mai 20, 2017, 05:31:21
Min plan er å ha en gassvannvarmer på badet og en på kjøkkenet. Da slipper jeg å vente i x antall minutter før varmvannet kommer frem til kranen.
Kjøpte meg en 16l/min fra england for å ha på badet siden det kreves mer varmtvann der, denne har jeg satt opp, men ikke idriftssatt enda.

På kjøkkenet tenkte jeg å kjøpe en billig en på Finn, feks en 10liter/m. Disse selges for 1-2 tusen brukt.

Min erfaring er at de norske vannvarmerene er stort sett den samme. Bare med forskjellig liter/m. B11BS har jeg sett er gjentakende modellnummer bare med forskjellige merker. Kommer nok fra samme fabrikken i Kina. Sylber, Valliant, sundwind er noen merker med dette modellnummeret.

5liter/min er kun til lett håndvask. 

Tenkte å kompansere med en vannkokerkjele til konfyren i tillegg, då eg nekta å ha det for "bra" på hytta.. ;D

Jgytterdal@gmail.com

Jeg ville ha prøvd først med en vannvarmer på hele hytta først.
Eksempelvis har jeg ca 7m med rør fra vannvarmer til ytterste kran på badet. Det tar kanskje 7-10. Sec før vannet blir varnt.
I vårt tilfelle lever vi fint med denne forsinkelsen.
Jeg har en 14l min vannvarmer.

Jo mindre komplekst jo bedre er mitt utgangspunkt!
Victron Smartsolar 250/100 +150/35<br />MP 24/5000/120/100<br Inmesol 12kw gen set<br />6x350w + 3x270w <br />20kwt lithium 16p7s, Rec Q, Venus GX<br />Wallas 40CC, El stekeovn, <br />a++ kjøleskap,

rolfm

Nokon som veit om gassvannvarmer av typen som ein fyller vatn oppi? Har bare sett denne typen i 220V-utgåve.


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod