Dobbel ventilasjon Separett?

Startet av Amorine, oktober 10, 2016, 16:54:44

Amorine

Vi har nettopp pusset opp hytta(som er uten innlagt strøm og vann). Der har vi bl.a. laget et lite bad og satt inn Separett Villa 9000, der vifta går på 230v. Vi har prøvd den ut nå i høstferien, og denne har fungert utmerket. Vifta har gått kontinuerlig, og vi har ikke merket noe "dolukt" overhodet, - før vi slo av strømmen og vasket ut hytta. Da kjente jeg en eim av urin på badet, og det var en strek i regnnga.... Jeg har lest nå at vifta bør gå hele tiden, også når vi ikke er der. Det går dessverre ikke i vårt tilfelle, for vi kan ikke la inverter og strøm stå på når vi ikke er der.
Jeg lurer derfor på om man kanskje kan sette på en vindturbin på toppen av ventilasjonspipa, eller om dette vil være en dårlig kombinasjon med 230v vifta...? Er det noen som har erfaring med dette?

Zachen

Vi har to separett med 12v vifte + vindvifte på toppen av begge lufterørene. Det skal veldig lite vind før de spinner rundt og jeg tror at de skaper litt luftsirkulasjon når separetten er avslått.
ChainPro elbilpakke 7KWH, Victron Multiplus 48V/3000W, Smartsolar 135/30 og 100/20, Cerbo GX og 1600W med paneler

Amorine

Takk for svar Zachen. Høres ut som vi har et tilsvarende anlegg, selv om ditt går på 12v. Vi vurderer denne: http://www.sunwind.no/product/show/?id=268&Vindvifte-110-mm-sort
Du har ikke opplevd at viftene kommer "i konflikt" med hverandre....?

Jgytterdal@gmail.com

Hei , jeg har også separett og valgte 12v viften og den har gått kontiuerlig fra vi installerte toalettet , og det er helt nødvendig (fant vi også ut!)
Kanskje du kan sjekket med leverandøren om det er mulig å erstatte 230v vifte med 12v.
Den bruker minimalt med strøm og kan med god samvittighet gå 24/7.
Vindvifte er supert og kan fint kombineres med elektrisk vifte. De vil i grunn forsterke hverandre da begge viftene er konstruert for å trekke luften ut av rommet.

Denne gradvise utskiftingen av luften er også positivt for inneklimaet i hele hytten da man får en kontinuerlig gjennomstrømning av inneluften og dermed redusert luftfuktighet.

Jeg har i tillegg installert en solvarmer som blåser tørr luft inn i hytta.

Merker at det er raskere å fyre opp hytta .

MAO viften på toalettet påvirker inneklimaet hvis den får gå døgnet rundt!

Lykke til!
Victron Smartsolar 250/100 +150/35<br />MP 24/5000/120/100<br Inmesol 12kw gen set<br />6x350w + 3x270w <br />20kwt lithium 16p7s, Rec Q, Venus GX<br />Wallas 40CC, El stekeovn, <br />a++ kjøleskap,

Amorine

Høres bra ut Jgytterdal. Takk. Vi ble anbefalt 230v ventilator på Separetten, fordi vi har et ekstra bend på kanalen ut. Har nå bestilt en vindvifte, så håper den kompenserer som ventilator når separettvifta skrus av.
Vi har også innstalert en solventilator i stua (Solarventi SV14), og så langt har den også funket superbra. Regner med effekten kommer enda tydeligere frem når vi skal varme opp hytta til vinteren.

Amorine

Er det forresten noen som vet hvor høyt over tak en luftepipe bør være? Vi skal ha en til gassvarmer og en til Separett doen (med vindvifte på toppen).

pjot

Sitat fra: Amorine på oktober 12, 2016, 16:48:14
Er det forresten noen som vet hvor høyt over tak en luftepipe bør være? Vi skal ha en til gassvarmer og en til Separett doen (med vindvifte på toppen).

Så høyt som mulig dersom vindforholdene er dårlig.
Tidl. "hyttenabo" spurte meg, for han ville sette den lavt mens kona høyt. Skjønte at hytta lå i bakevja, så jeg var enig med kona. Hjalp ikke det, dassvindu sto alltid på vid gap, men ved nordavind funka det fint. Bare så synd at mesteparten av vind kom fra SW.

Amorine

Høres fornuftig ut ja. Legger her ved et bilde av hvordan takhattene våre nå ser ut, denne er til Separett doen, og vi har en tilsvarende på den andre siden som er til gassvarmeren. Vi har da tenkt å bytte ut den ene som er til doen med en vindvifte, men den bør vel også forhøyes, slik at den går over møne..?
Hva tror dere?

Ygnastølen

Hei

Min første innskytelse sier at den bør og må være høyere, den må "godt" over møne på hytta.

/Kurt
Victron MultiPlus 5000W/120A 24V
Victron MPPT 250/100
Victron Cerbo GX
2040W solcelle paneler
20kwt lithium 16p7s, Rec Q BMS
Cami diesel/parafin ovn

Amorine

Nytt spørsmål til dere som har kjennskap til Separett. Jeg fikk et tips i dag, om at vifta som sitter i doen, fungerer som en "stopper" i luftekanalen, og lukker avtrekket når vifta skrus av. Hvis dette stemmer, så vil jo ikke en vindvifte ha noen effekt.... Er det noen som kjenner til dette? 

pjot

vet ikke 100%, men kan ikke tenke meg at den stenger helt, men at det blir litt brems i effektiviteten på vindvifta vil jeg anta. Har du en sånn "flapp" som hindre tilbakeslag, så kan nok vindvifta slite, kommer an på blåsten.

Moen

Har en Separett på hytta
med 220v vifte. Brukt den hele sommeren med kun avtrekksvifte på taket,det har vært helt problemfritt :)

Amorine

Hei Moen. Står da Separetten på når du ikke er der også? (regner med du har 220v og solcellepanel?). For vår del går nok ikke det, iallefall ikke utenom sommermånedene.
Du skriver du har avtrekksvifte på taket.... Er det vindvifte du mener? Er den i tillegg til den som er i Separetten? Ventilasjonen til selve doen sitter vel på baksiden av doen, og ikke over tak.

Moen

Hei, har bygd en sommerhytte og hyttelivet  er på begynnerstadiet så erfaringer utover en sommer på 2,5 mnd har jeg ikke.Vi ble short med tid iår så vi venter til neste år med solcelleanlegget.Har tatt luftingen opp på kvisten,gikk over til 100 mm rør og gjennom vegg (90 grader)og opp gjennom raftekassen. Røret avsluttet jeg ca 30/40 cm over taket,med vindvifte. (Avtrekk)Selv om det var perioder med vindstille merket vi ikke lukt på doen. Hadde ikke noen annen tilluft bare en ventil i veggen,trengte ikke å ha åpent vindu. Nu ligger hytta i et område der det trekker litt fra alle retninger så det er nok gunstig,men for oss virket det forbausende fint :)

Amorine

Aha, så da har du mao montert Separetten uten å sette i kontakten, slik at all ventilasjon går fra vindvifta? Så da stenger altså ikke den innebygde ventilatoren i doen for vindvifta....? Isåfall har du løst "problemet" mitt, takk :)

Moen

Det stemmer :) En annen ting er at vifta nu kanskje vil holde en viss luftsirkulasjon gjennom hytta. Har alle dører innvendig stående åpne,så får vi se til våren :)


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod