Anbefaling aggregat

Startet av perg, oktober 11, 2016, 13:31:19

perg

Noen anbefalinger på aggregat til lading av batterier på hytta og kjøring av litt el.verktøy ca rundt 1500 Watt.
Aggregatet vil plasseres i utvendig bod/utedass.
Hytta ligger på 950m, bør jeg kjøpe diesel eller bensin ?

Vil gjerne ha selvstarter, men trenger ikke automatisk start.
Budsjett rundt 5k brukt eller nytt.

Per
MPP Solar 2400W 24V 60A batterilader / 60A MPPT
520 W IBC polykrystallinsk 260w x2
10 x 100Ah GEL batterier
220 V kjøleskap, støvsuger, utv. vannpumpe, brødrister
Cami dieselovn med Sikom styring

Ygnastølen

Hei

Har lest på forumet her at Kipor ikke er så ille til å være "kina aggregat".
Bla "OS" her på forumet skryter mener jeg og huske.
Kipor er en Honda kopi, og kan fåes kjøpt billig.

Har ikke det selv, men vurderer det ved neste gangs kjøp.

Kurt
Victron MultiPlus 5000W/120A 24V
Victron MPPT 250/100
Victron Cerbo GX
2040W solcelle paneler
20kwt lithium 16p7s, Rec Q BMS
Cami diesel/parafin ovn

OS

Det stemmer at jeg har Kipor og er meget fornøyd til prisen jeg betalte. De har gått mye opp de siste åra.
Victron Multiplus 24/3000/70, Venus GX, BMV 702
Morningstar Tristar MPPT 60
12 stk Fuli 6V/200Ah AGM
Midnite Solar MiniDC sikringsskap

Trillemarka

Jeg har brukt et Loncin 2500 i 4 år!  Med selvstart. Funker utmerket!

Torleif

Basert på erfaring vil jeg si at spesielt regulator og motor er svake punkter på billige aggregarter. En ustabil regulator(AVR) kan gi mye morro på spenningsfronten. 350V ut når det skal være 240V gir fart på sakene - og dyr blå røyk. Sjekk spenningen ut av og til, og kjøp nå et aggregat som det går an å få reservedeler til.
Eter å ha tilbragt noen timer med å skru på 'kina-motorer' så vil jeg anbafale at du ser etter en ekte Honda motor - de er bedre. Sjekk Finn.no.

perg

Da ble det aggregat i går type Gebe PM 5500 GL/ES, nytt.
Eneste ulempe er at det er veldig tungt, men så skal det forhåpentligvis ikke flyttes så ofte heller. :)

Per


MPP Solar 2400W 24V 60A batterilader / 60A MPPT
520 W IBC polykrystallinsk 260w x2
10 x 100Ah GEL batterier
220 V kjøleskap, støvsuger, utv. vannpumpe, brødrister
Cami dieselovn med Sikom styring

steinis

Ser ut til å bli aggregat her å gitt! Få tilbud om et Dieselkraft Greenline aggregat på 5500W. Grunnen til det er fullt og helt muligheten for fjernstart via GSM. Da kan jeg starte det før jeg ankommer hytta og alt er klart og forhåpentligvis varmt:)
Skeptisk til alt annet enn honda, men skal gi dette en sjanse :)
Hytta (offgrid):
- 8x305Wp solcellepaneler 4s2p
- Victron Smart Solar MPPT 250/85 Tr
- Victron MultiPlus-II 48/5000/70-50
- Honda EM 5500 CXS
- 24kWh Lithium fra Nissan Leaf / REC
- Vannbåren v

jkirkebo

Sitat fra: steinis på oktober 20, 2016, 12:49:09
Ser ut til å bli aggregat her å gitt! Få tilbud om et Dieselkraft Greenline aggregat på 5500W. Grunnen til det er fullt og helt muligheten for fjernstart via GSM. Da kan jeg starte det før jeg ankommer hytta og alt er klart og forhåpentligvis varmt:)
Skeptisk til alt annet enn honda, men skal gi dette en sjanse :)

Hmm, dieselaggregat på hytta? Har du hytte på fjellet som oss? Jeg ville vært meget skeptisk til å prøve å starte et dieselaggregat som har stått i lang tid i -25 grader som det ofte blir hos oss. Det var vanskelig nok å starte en moderne dieselbil den gang vi hadde det. Har gått over til elbil nå, ingen problemer i kulda lengre ;)

steinis

Hehe, ja elbil er tingen :)
Ja det er hytte på fjellet og temperaturen kan nok synke ned til -20 og i perioder. Aggregatet skal stå i et isolert uthus, men selvfølgelig står det ikke på varme så vil tempen være lik inne som ute. Skal bygge opp med batteribank etterhvert så da kanskje jeg kan ha på en liten lunk, men foreløpig blir det kun aggregat. Har et Honda eu20i i backup om diesel ikke vil starte, men det vil vinteren vise.
Er nok like skeptisk som de fleste her, men liker å prøve dette ut. I følge leverandør er det 1min gløding noe som burde vært tilstrekkelig.
Hytta (offgrid):
- 8x305Wp solcellepaneler 4s2p
- Victron Smart Solar MPPT 250/85 Tr
- Victron MultiPlus-II 48/5000/70-50
- Honda EM 5500 CXS
- 24kWh Lithium fra Nissan Leaf / REC
- Vannbåren v

perg

Blir spennende å høre hvilke erfaringer du gjør med diesel, var nettopp pga kulda på fjellet at jeg valgte bensin.
Sikkert viktig at du passer på å ha nok strøm på startbatteriet ditt, jeg lurer litt på å lage meg et system som kan ha bittelitt lading av startbatteriet fra solcellene eller lage meg hurtigkobling på startbatteriet slik at jeg kan ta det med når jeg forlater hytta evt ta det inn i varmen i hytta når jeg er der.
MPP Solar 2400W 24V 60A batterilader / 60A MPPT
520 W IBC polykrystallinsk 260w x2
10 x 100Ah GEL batterier
220 V kjøleskap, støvsuger, utv. vannpumpe, brødrister
Cami dieselovn med Sikom styring

Jgytterdal@gmail.com

Lykke til med aggregat.

Jeg kjøpte et lite 3ow sol panel, og en enkel regulator for å vedlikeholde startbatteriet.
Det har vært en stor suksess da det alltid får godt vedlikehold også på vinter.
Bare den lille ladingen fører til at batteriet ikke tapper seg ned

Victron Smartsolar 250/100 +150/35<br />MP 24/5000/120/100<br Inmesol 12kw gen set<br />6x350w + 3x270w <br />20kwt lithium 16p7s, Rec Q, Venus GX<br />Wallas 40CC, El stekeovn, <br />a++ kjøleskap,

perg

Sitat fra: Jgytterdal@gmail.com på oktober 24, 2016, 15:33:42
Lykke til med aggregat.

Jeg kjøpte et lite 3ow sol panel, og en enkel regulator for å vedlikeholde startbatteriet.
Det har vært en stor suksess da det alltid får godt vedlikehold også på vinter.
Bare den lille ladingen fører til at batteriet ikke tapper seg ned


Sikkert ingen dum idè det du nevner her.
MPP Solar 2400W 24V 60A batterilader / 60A MPPT
520 W IBC polykrystallinsk 260w x2
10 x 100Ah GEL batterier
220 V kjøleskap, støvsuger, utv. vannpumpe, brødrister
Cami dieselovn med Sikom styring

torn

Hei!

Brått ble det behov for aggregat hod meg også. Selv om solcellepanelene er på 1200w hjelper det dårlig når det er gråvær og panelene er dekket av rim og snø. En feilinstilling på BMV gjorde at systemet plutselig ble strømtomt selv om jegtrodde det vsr en del strøm igjen. BMS i Lithiumbatteriene kutter strømmen før spenningen blir skadelig lav, og Lithium takler dyputlading i særklasse så ingen skade er skjedd. Jeghar ikke aggregat selv og fikk lånt meg et eldre aggregat nedHonda-motor dom angivelig skulle kunne levere 3kw, gor opplading av batteriene. Når jeg kjørte det på så høy belastning det klarte, ble det likevel ikke levert mer enn ca 1500w til batteriene. Multiplus 24-5000 har 120 amp lader og hadde trengt et betydelig sprekere aggregat for å kunne lade med full styrke. En annen oppdagelse jeg gjorde er at når laderen går kommer strøm til forbruk rett fra aggregat og ut på anlegget via multiplus uten å gå gjennom inverter i multiplus. I hvert fall tolker jeg det slik i.o.m. At lys flimret. Jeg anrar dette skjer pga aggregat med dårlig sinus. Det forteller også at jeg bør ha et aggregat med en del høyere effekt enn 4 kw, slik at aggregatet under full lading igså har kapasitet til å levere forbruksstrøm. Planen var opprinnelig et Honda EM 4500cxs. Det ville levert ladestrøm nok, men ikke mye mer. Jeg har nå gått til innhøp av et Honda EU 70 is istedet. Det har god kapasitet og leverer førsteklasses sinus til forbruksstrøm paralellt med full lading. Jeg kjøpte det gjennom Sunwind og fikk prutet det ned til 59.900,- inkludert kontrollboks for autonom drift mot multiplus, interface for multiplus og eksoskit.
Det blir morro å få aggregatet i bruk. Lydisoleringen fikk jeg demonstrert på hyttemessa, noe jegble meget imponert over.

jkirkebo

Sitat fra: torn på oktober 28, 2016, 18:30:13
Jeg har nå gått til innhøp av et Honda EU 70 is istedet. Det har god kapasitet og leverer førsteklasses sinus til forbruksstrøm paralellt med full lading. Jeg kjøpte det gjennom Sunwind og fikk prutet det ned til 59.900,- inkludert kontrollboks for autonom drift mot multiplus, interface for multiplus og eksoskit.

Gratulerer med kjøp av markedets beste aggregat :) Jeg har selv et EU65iS som jeg er superfornøyd med. Har ingen kontrollboks for autonom drift, men har fjernstart og eksoskit. Endte på 29.800,- inkl. frakt og moms ved egenimport fra UK, det er vel drøye 5 år siden nå.


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod