Strømaggregat til kompressor og verktøy

Startet av Eggedal, oktober 16, 2016, 11:04:48

Eggedal

http://www.biltema.no/no/Fritid/Hage/Maskiner/Stromaggregat/Stromaggregat-G-2502-2000031321/

Et rimelig alternativ til byggeperioden??

Hei, funderer på hvor stort strømaggregat som behøves til mitt behov. Største strømbehov blir hver gang en kompressor starter opp. Har en kraftig 2-syl kompressor på 3.0 kW som drar litt under oppstart. Hva trengs til å fyre denne?

Har eventuelt en mindre smørefri kompressor som primært har vært brukt og er beregnet til panelstiftepistol. Det er muuuulig denne blir litt for spe til å drive 90-pistolen min.

Siste alternativ er å bytte 3.0 kW til en noe mindre av tilsvarende type, som i hvertfall er enklere å starte opp i vinterkulda...

Arctic1827

Strømaggregatene til Biltema har et ganske frynsete rykte har jeg registrert.
De er riktignok billige, men utover det er det ikke mye positivt å høre eller lese om de.

Slyboy

Har gjennom mange år i byggebransjen vært innom det meste av aggregater, og det jeg har kommet fram til er at skal du ha ett som skal vare i mange år, da kjøper du Honda. Har ett EU 20 som jeg kjøpte for snart 10 år siden. Har vært brukt til husbygging, stått i ett par år, sporadisk brukt til vintercamp med vogn, hyttebygging, nødstrøm på jobb, arbeid i fjæra med kai og flytebrygge og nå ett nytt hytteprosjekt.

På alle disse årene har jeg skiftet plugg èn gang og olje to ganger. Starter på andre draget etter en vinter og på første hvis det brukes ukentlig. Det eneste jeg har vært nøye med er å ikke kjøre gammel bensin på det, samt og kjøre det tomt før det lagres.

Har nå i tillegg kjøpt et EU30iFS som skal inn på nyhytta som stasjonært aggregat. Går som en drøm og like stillegående som en ny båtmotor. En drøm.

Med andre ord, skal du ha noen som varer og er stillegående og lett, så kjøp Honda. Aggregat har du alltid bruk for, og dessuten er di lette å selge igjen til en god pris.
Victron Multiplus II 48/5000, Cerbo + GX Touch, BMW 712 Smart
Smartsolar 250/60 MC4, 6 x Hyundai 395W mono
2x7kW Chainpro 48V LiFePO4, Honda EU20 & EU30iFs
Wallas 40, Gassbereder, koketopp & ovn.

Røilern

Sitat fra: Eggedal på oktober 16, 2016, 11:04:48

Hei, funderer på hvor stort strømaggregat som behøves til mitt behov. Største strømbehov blir hver gang en kompressor starter opp. Har en kraftig 2-syl kompressor på 3.0 kW som drar litt under oppstart. Hva trengs til å fyre denne?


Jeg tviler på at et 4 kw aggregat som bare takler 2.5KW kontinuerlig greier å drifte denne kompressoren
Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

Eggedal

Sitat fra: Røilern på oktober 17, 2016, 20:22:49
Sitat fra: Eggedal på oktober 16, 2016, 11:04:48

Hei, funderer på hvor stort strømaggregat som behøves til mitt behov. Største strømbehov blir hver gang en kompressor starter opp. Har en kraftig 2-syl kompressor på 3.0 kW som drar litt under oppstart. Hva trengs til å fyre denne?


Jeg tviler på at et 4 kw aggregat som bare takler 2.5KW kontinuerlig greier å drifte denne kompressoren


Du har helt rett. Var litt for kjapp med å lese specs, og tok motoreffekt for å være mulig strømuttak. Det er det selvsagt ikke.

Har funnet et rimelig dieselaggregat som antakelig er egnet:

https://www.finn.no/bap/webstore/ad.html?finnkode=43964494&fks=43964494

Dette er til byggeperioden + til drift av noe verktøy som blir stående i "snekkerboden". Tipper vi går for et mindre og stillegående bensinaggregat til lading i tillegg.

Røilern

Jeg ville spurt leverandøren og bedt om garanti for at dette fungerte.

Men forøvrig ville jeg tenkt meg om to ganger om det er en god ide og bruke et diesel aggregat til kontinuerlig daglig drift i en byggeperiode.

Det bråker noe fryktelig!

Hva slags anlegg skal du ha når hytta er ferdig? Har du vurdert å investere i det allerede nå? Selv har jeg kjøpt 6 x 300W solpaneler som skal integreres i den nye sydveggen på tilbygget jeg skal bygge. Jeg tenkte at jeg like godt kunne få glede av denne energien nå. De er pt montert på et enkelt midlertidig stativ.




Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

Eggedal

Sitat fra: Røilern på mars 04, 2018, 07:16:02
Jeg ville spurt leverandøren og bedt om garanti for at dette fungerte.

Men forøvrig ville jeg tenkt meg om to ganger om det er en god ide og bruke et diesel aggregat til kontinuerlig daglig drift i en byggeperiode.

Det bråker noe fryktelig!

Hva slags anlegg skal du ha når hytta er ferdig? Har du vurdert å investere i det allerede nå? Selv har jeg kjøpt 6 x 300W solpaneler som skal integreres i den nye sydveggen på tilbygget jeg skal bygge. Jeg tenkte at jeg like godt kunne få glede av denne energien nå. De er pt montert på et enkelt midlertidig stativ.








Joda, dieselaggregat bråker. Dog er de utrolig lett å selge igjen hvis det blir for kjipt!  ;)

Det blir i første omgang 2 x 200W monokrystallinske paneler og en bank på 3 x 350Ah AGM. Til storforbrukere henter jeg 230V fra et adekvat aggregat ved behov, som strøm til ekstra lading ved behov.


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod