Energiforbruk dc-dc

Startet av torn, oktober 18, 2016, 20:41:18

torn

Hei!

Solcelleanlegget begynner å bli komplett nå.
Siden jeg har 24V batteribank måtte jeg installere en Victron Orion 24-12/12A dc-dc for å ha strøm til Wallas og hyttevokter. Tanken var også at denne skulle levere strøm til Telenor bredbåndsruter, for å få Victron colorcontrol på nett og ha oversikt. Foreløpig står dc-dc uten last, men i følge colorcontrol bruker den likevel 8w. Det rimer da ikke med oppgitte 7 mA i egetforbruk. Nesten 200w for å drifte denne pr døgn + forbruket til bredbåndsruter blir alt for mye i perioden okt-jan der solcellene nesten ikke lader i lange perioder. Dette til tross for 1200w paneler med 140V innspenning.
Har tenkt tanken at jeg kanskje må anskaffe aggregat for lading. Hvordan er mulighetene for fjernstart  for fjernstart med Victon multiplus og colorcontrol med nettilknytting?

OS

Kan ikke svare ang aggregat men er du sikker på at 8W er riktig? Har du koblet fra solcelleregulator og all last når du måler?

Jeg har en tilsvarende løsning på min hytte ogOrion DC/DC, Huawei bredbåndsruter, Control by web modul, Sikom GSM modul og solcelleregulator bruker til sammen ca 250mA eller ca. 6W. Dette står på hele tiden og jeg regner med å dra på hytta og lade med aggregat en eller to ganger før februar.
Victron Multiplus 24/3000/70, Venus GX, BMV 702
Morningstar Tristar MPPT 60
12 stk Fuli 6V/200Ah AGM
Midnite Solar MiniDC sikringsskap

GeirK

Jeg har tilsvarende oppsett med 24V-batteribank (4 stk. Rolls 600S) og en Victron Orion Dc-Dc konverter som står på hele tiden for å drive Wallas med Sikom GMS modul. Dette har stått i 2 år uten problem - min erfaring er at Orion Dc-Dc'en trekker svært lite strøm. Vår hytte ligger på Rørosvidda og har noe sol hele året, men lading er begrenset i desember-januar. Vi har 2 x 250 w solcellepanel.

Hvordan måler du forbruket? Vi har en Victron 600S batterimonitor med original shunt og har erfart at den er unøyaktig på lave strømstyrker. Det er en egen kalibreringsfunksjon i 600S for å kalibrering av 0-punktet. Dette har jeg måtte gjøre et par ganger.

Vedr. fjernstyring av aggregat: Vi har et Tec29 aggregat som kan fjernstyres via et rele (dvs. start/run-signalet til kontrollpanelet for aggregatet er jording av en ledning). Jeg kjenner ikke til om Colorcontrol har releutganger som kan fjernstyres. Jeg kan fjernstyre Tec29-aggregatet via Victrons VRM-app for andriod og iphone, se bilde. Vår Victron 600S batterimonitor koblet til Victron GlobalRemote2, som er bla. satt opp til å kommunisere med Victrons VRM tjeneste. Ved å koble kontrollpanelet til en releutgang på io-extender til GlobalRemote2 kan aggregatet enkelt fjernstartes fra Victrons VRM-app. På samme måte fjernstyrer vi utelyset på hytta. Kommunikasjon mellom VRM-app'en og GlobalRemote går via SMS.

I tillegg til fjernstyring via VRM-app'en fjernstyres vårt Tec29-aggregat av vår Studer Compact2600 inverter/lader etter samme prinsipp.

Dersom du har/kjøper et Honda-aggregat behøver du en litt mer avansert fjernstyring av aggregatet. For Honda behøves 2 signaler (releer), dvs. det behøves da en egen kontroller eller et mer avansert eget oppsett, jmf f.eks. Røilern.
 
Et lite tips til slutt. Du nevner at du har en Wallas. En (siste) mulighet for fjernstyring er at Wallas Sikom GMS-modulen har 2 releutganger som kan fjernstyres via SMS. Disse kan enkelt benyttes til fjernstyring av utstyr.

Beklager lang post...
Hilsen Geir

torn

Takk for interessante svar!
Jeg har nå koblet opp Telenor sin nye D-link bredbåndsruter også og BMV varsler at det brukes 17w kontinuerlig. Dette er da forbruket til ruteren og Orion til sammen. Høres det rimelig ut?
Veldig ok å kunne se tilstand til batteriene rettfra VRM appen til Victron hjemmefra. Litt morro også å kunne se statistikk over solcellelading etc.
Det skal visst også kunne ka seg gjøre å fjernstarte aggregat fra VRM men her mangler jeg kunnskap om hvordan. Om jeg skal skaffe aggregat blir det kun for lading da multiplus 24-5000 leverer noktil forbruk. Det mest aktuelle aggregater er nok i så fall et Honda EM 4500 cxs. Da får jeg utnyttet 120 amp laderen i multiplusen fullt ut, uten noe særlig til overs. Tanken var først å se om 1200w solcelle gjør jobben uten aggregat. Batteripakka er Lithium på 12 kw.

kristianh

Har en BMV 700 og slet med unøyaktige målinger. Prøvde kalibrering mange ganger uten at det hjalp. Jeg hadde på shunten koblet til en ledning på den lille 4mm skruen på last-siden av shunt i tillegg til den store 10mm skruen. Trodde ikke dette var noe problem, det står heller ikke noe om denne 4mm skruen i manualen. Fjernet tilkobling her, og det ble mye mer nøyaktig. Kan være verdt å sjekke.

CCGX har  funksjoner til aggregat-start, les her

versjon 1.80 av firmware som er på trappene skal ha funksjon for manuell styring av reléet mener jeg å ha lest.

OS

Sitat fra: kristianh på oktober 21, 2016, 10:41:00
Har en BMV 700 og slet med unøyaktige målinger. Prøvde kalibrering mange ganger uten at det hjalp. Jeg hadde på shunten koblet til en ledning på den lille 4mm skruen på last-siden av shunt i tillegg til den store 10mm skruen. Trodde ikke dette var noe problem, det står heller ikke noe om denne 4mm skruen i manualen. Fjernet tilkobling her, og det ble mye mer nøyaktig. Kan være verdt å sjekke.

CCGX har  funksjoner til aggregat-start, les her

versjon 1.80 av firmware som er på trappene skal ha funksjon for manuell styring av reléet mener jeg å ha lest.
De to små skruene er for å skru fast kretskortet og ingenting annet skal kobles til de da det er der den kalibrerte målingen skjer. Bare de to store skruene skal kobles til. På den det står batteri skal det være kun en ledning til minusterminalen på batteriet. På den andre store skruen skal minus til all last kobles til.
Victron Multiplus 24/3000/70, Venus GX, BMV 702
Morningstar Tristar MPPT 60
12 stk Fuli 6V/200Ah AGM
Midnite Solar MiniDC sikringsskap

OS

Sitat fra: torn på oktober 20, 2016, 20:51:22
Takk for interessante svar!
Jeg har nå koblet opp Telenor sin nye D-link bredbåndsruter også og BMV varsler at det brukes 17w kontinuerlig. Dette er da forbruket til ruteren og Orion til sammen. Høres det rimelig ut?

Du må ta med forbruket til CCGX også. Det er 90mA@24V med display av i følge datablad. Men fremdeles, syns jeg 17W høres litt mye ut.

En ting du kan prøve og det er å skru av wifi i ruteren hvis det går. Det er noen som har den muligheten men jeg kjenner ikke til D-link. Kanskje noen andre som har Telenor D-link kan bidra her?


Victron Multiplus 24/3000/70, Venus GX, BMV 702
Morningstar Tristar MPPT 60
12 stk Fuli 6V/200Ah AGM
Midnite Solar MiniDC sikringsskap


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod