Finne rett solcellepakke!

Startet av knupp, oktober 20, 2016, 20:28:42

knupp

Hei.
Er ny på dette forumet, og ser at det er mye ekspertise her når det gjelder solcelleanlegg  :D Har akkurat blitt eier av en hytte, som trenger nytt anlegg. Har da beregnet litt på vårt forbruk (2 voksende og 2 barn), og det kommer til og bli forbruk på 3 ting: tv-titting, belysning og lading av mobil/pc.
Kommer til å skaffe 12v tv, som bruker 19w(inkl. tuner), som kommer til å bli brukt 4/5 timer daglig. Dette blir det største forbruket av strøm.
Belysning blir 3stk leselys/soverom(3w 1 time daglig), kjøkken (5w 2-3 timer daglig), ellers brukes mye stearinlys i stue f.eks.
Lading av mobil/pc er jeg usikker på hvor mye watt det kommer til å bli (regner med  1-2 timer daglig).

Etter mine beregninger kommer jeg fort opp i 300wh om dagen. Dette blir da 25Ah.
Regner med opp til en uke på hytta, som da vil bli 175Ah.

Har da sett på forskjellige solcellepakker, fra da spesielt Sunwind og Sparlys.no.
Får gode rabatter fra Sunwind, så forskjellen mellom de og Sparlys er ganske liten.
De pakkene som jeg har kikket mest på er 200w panel (eventuelt 2x100w), med 2 x 260Ah (290Ah) AGM batterier.

Har også et rimelig aggregat 2000W/2200W, som kommer til å bli benyttet sammen med en lader, om det blir nødvendig. Støvsuger blir koblet til aggregat også.

Bør jeg da lade mobil med inverter 230v, eller bruke overgang til 12v lading?
Er dette gode solcelle alternativer for meg, eller synes dere det er noe "overkill"?
På forhånd takk  ;D


Arctic1827

Ditt planlagte solcelleanlegg og forbruk stemmer godt med det som vi har på hytta vår og som har fungert fint for oss i noen år nå.

Tror kanskje du beregner litt lavt forbruk.  Lading av mobiltelefoner og andre duppeditter blir nok mere en 1-2 timer pr døgn for 4 personer.  Du vil sikkert trenge strøm til dovifter, pumper etc, om ikke annet så etter hvert.
Ville kanskje hatt litt mere paneler en 200W, men med gode solforhold holder det kanskje, med noe aggregatlading i den mørke årstiden.
Vi har en 50 ah lader som vi bruker endel om vinteren her oppe i nord, kjørt på et 1000W aggregat. (2000W kan anbefales!)
Støvsuger, verktøy og slikt kjøres på et større aggregat, har ikke inverter.
Bruker hovedsakelig 12v til lading av telefoner, med også 220v om aggregatet likevel går.

Tipper du blir fornøyd med din planlagte løsning!

knupp

Takk for svar  :)
Da har jeg bestemt meg for å gå for et 300w panel, med 2 x 260Ah batterier.
Kommer selvfølgelig og ta med en MPPT regulator.
Men det har dukket opp et nytt spørsmål.
Ser jo at tv og belysning kan gå på 24v nå, så lurer på om det vil være et alternativ?
Er vel snakk om å seriekoble batteriene istedet for å parallellkoble.
Er det ikke sånn at ved serie, så vil Ah bli det samme, men pga høy spenning så vil effekten bli dobbelt så stor.
Kommer da fram til samme resultat: 260Ahx24=6240Wh      520Ahx12=6240Wh
Har det da noe for seg å gå over til 24v istedet?

Mvh Knut

Ygnastølen

Med 24V vil du få mindre spenning tap, og kunne gå ned i kabeltverrsnitt på dine kabler rundt omkring i hytta.
Victron MultiPlus 5000W/120A 24V
Victron MPPT 250/100
Victron Cerbo GX
2040W solcelle paneler
20kwt lithium 16p7s, Rec Q BMS
Cami diesel/parafin ovn

Endeli

Ville valgt TV på 220V og kjørt via inverter, men da må du ha en ren sinus inverter. TV mottager er veldig sensitiv mtp spenning og strømkvalitet, og lengre strek med 12V kan fort skape problemer. Samtidig er utvalget av 220V tv mye større.

Dupeditter bruker mer strøm en du tror, så her er det bedre og ta godt i. Det blir ofte litt mer forbruk en en regner med ipad har 25-30 Wh batteri avhengig av modell.
Jeg kjører lys på 12V, TV og lading går på 220 via en Studer inverter, til lading og TV holder det med en 250-300 W inverter og her er egen-forbruket neglisjerbart.
Størrelsen på panel er vanskelig å si noe om da det er avhengig av hvor ofte hytten brukes, hvis det er hver helg i vintermåndene trenger du større panel en om det er hver helg på sommeren. Et 300W panel kan fort bare levere 120-130 Ah/uke november-desember.

Endeli

Sitat fra: knupp på oktober 24, 2016, 12:05:47
Takk for svar  :)
Da har jeg bestemt meg for å gå for et 300w panel, med 2 x 260Ah batterier.
Kommer selvfølgelig og ta med en MPPT regulator.
Men det har dukket opp et nytt spørsmål.
Ser jo at tv og belysning kan gå på 24v nå, så lurer på om det vil være et alternativ?
Er vel snakk om å seriekoble batteriene istedet for å parallellkoble.
Er det ikke sånn at ved serie, så vil Ah bli det samme, men pga høy spenning så vil effekten bli dobbelt så stor.
Kommer da fram til samme resultat: 260Ahx24=6240Wh      520Ahx12=6240Wh
Har det da noe for seg å gå over til 24v istedet?

Mvh Knut

Bortsett fra at du kan gå ned i kabeltverrsnitt så har det ikke noe for seg på den pakken du snakker om. Skal du til med større invertere typisk +3 KW så ville jeg valgt 24 eller 48V pakke, men for dit bruk vil 12V være det mest hensiktsmessige da langt de meste av utstyr til hyttebruk er beregnet for 12V, utvalget er svært begrenset i 24V.

knupp

Du har nok helt rett "Endeli" at strømforbruket fort kan bli større enn man tror.
Gikk derfor opp til 2x350Ah agm batterier, med et 300w panel. Utstyret er nå bestilt.
Får hjelpe til med aggregatet/lader, om ikke panelet er nok (i vinter).
Når det gjelder tv, så har jeg sett på en Finlux med lite strømforbruk (17/19W).
Denne skal vist tåle et større spenningsområde enn andre 12v tv'er.
Men jeg skal vurdere en inverter til tv som du sier, men bruker ikke en inverter en god del strøm ved bruk...

jkirkebo

Sitat fra: knupp på november 03, 2016, 20:41:06
Du har nok helt rett "Endeli" at strømforbruket fort kan bli større enn man tror.
Gikk derfor opp til 2x350Ah agm batterier, med et 300w panel. Utstyret er nå bestilt.
Får hjelpe til med aggregatet/lader, om ikke panelet er nok (i vinter).
Når det gjelder tv, så har jeg sett på en Finlux med lite strømforbruk (17/19W).
Denne skal vist tåle et større spenningsområde enn andre 12v tv'er.
Men jeg skal vurdere en inverter til tv som du sier, men bruker ikke en inverter en god del strøm ved bruk...

Nei, det er minimalt. Mine store 3kW bruker riktignok 20W på "tomgang" men har en effektivtet på over 97%. Ved 1kW last forsvinner altså ca. 50W. Tilsvarende tenker jeg en 300W inverter med 50W last har et tap på 5W eller så? Ihvertfall så lenge vi snakker om kvalitetsgreier og ikke noe som kommer fra AliExpress ;)

Sjekket en ok type nå:
http://www.sparelys.no/index.php?page=shop.product_details&flypage=flypage_ny.tpl&product_id=338&category_id=46&option=com_virtuemart&Itemid=39

Tomgangsforbruk ~2W og maks effektivitet 93%. Dvs. ved 50W last mister du rundt 5W, kanskje  litt over.

Vil man spare litt penger og tåler litt høyere tap har denne ~3W tomgangstap og maks effektivitet 89%:

http://www.sparelys.no/index.php?page=shop.product_details&flypage=flypage_ny.tpl&product_id=983&category_id=46&option=com_virtuemart&Itemid=39

knupp

Takk for opplysningen jkirkebo :) Var ikke klar over at inverterer bruker såpass lite strøm.
Er nok ikke dumt å benytte pga bedre kvalitet på strøm, som Endeli har nevnt.

knupp

Da dukket det opp et spørmål til, denne gang angående inverter/regulator.
Som jeg har skjønt så skal inverter kobles direkte til batteriet.
Hvordan blir det da og lese av strømforbruk (hvor mye som er igjen på
batteribanken), ettersom den er koblet utenom regulatoren  :-\

jkirkebo

Sitat fra: knupp på november 04, 2016, 16:29:01
Da dukket det opp et spørmål til, denne gang angående inverter/regulator.
Som jeg har skjønt så skal inverter kobles direkte til batteriet.
Hvordan blir det da og lese av strømforbruk (hvor mye som er igjen på
batteribanken), ettersom den er koblet utenom regulatoren  :-\

Jeg anbefaler separat instrument for å holde styr på batteribank og forbruk. Selv bruker jeg Outbacks FN-DC men det er jo fordi hele systemet mitt er Outback (har 3 shunter som holder styr på forbruk (DC+AC) og produksjon).

Her er et eksempel på et bra batteri-monitor system som fungerer uavhengig av type komponenter i anlegget:
http://www.bogartengineering.com/products/pentametric-components/

knupp

Det systemet så ut til gjøre en god jobb med å vise oversikt på batteriene ja.
Kobling av shunt til batteri og inverter, er grei, men lurer litt ut av tegningene
av den siste (nr3). Blir den koblet mellom panel og regulator?

jkirkebo

Sitat fra: knupp på november 05, 2016, 10:49:46
Det systemet så ut til gjøre en god jobb med å vise oversikt på batteriene ja.
Kobling av shunt til batteri og inverter, er grei, men lurer litt ut av tegningene
av den siste (nr3). Blir den koblet mellom panel og regulator?

Om du har 3 shunter har du de normalt koblet slik:

- Mellom batteri og resten av systemet, viser inn/ut på batteri
- Mellom solcelleregulator og resten av systemet, viser ladeeffekt fra paneler
- Mellom inverter og resten av systemet, viser strømtrekk fra invertere, evt. lading fra generator

Har du DC-laster kan du ha en egen shunt på de også. Eller en som viser lading fra vindmølle om man har en slik. Noen shunt mellom paneler og regulator brukes vanligvis ikke, den skal stå mellom regulator og batteriene. Men maks 3 shunter totalt på dette systemet da, andre mer avanserte systemer kan takle flere.

Selv har jeg 52V batterispenning og 12V laster drives via en DC-DC. Denne er koblet etter samme shunt som invertere, så alt forbruk måles av samme shunt.

knupp

Takk skal du ha!
Setter pris på tilbakemeldingene  :D


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod