Serie/parallellkobling av solcellepanel.

Startet av Moen, oktober 23, 2016, 09:32:13

Moen

Til sommeren skal vi ha kjøpt inn et solselleanlegg for montering på hytta,jeg lurer på hvilken oppkobling som må brukes dersom panelene monteres i forskjellige himmelretninger,slik at det blir best resultat. Her er det snakk om max 3 paneler. 2 stk mot syd og ett sydvest. Kanskje det står opplyst et sted her,men kunne ikke finne det. Må samtidig takke for mye god og nyttig info her :)

jkirkebo

Sitat fra: Moen på oktober 23, 2016, 09:32:13
Til sommeren skal vi ha kjøpt inn et solselleanlegg for montering på hytta,jeg lurer på hvilken oppkobling som må brukes dersom panelene monteres i forskjellige himmelretninger,slik at det blir best resultat. Her er det snakk om max 3 paneler. 2 stk mot syd og ett sydvest. Kanskje det står opplyst et sted her,men kunne ikke finne det. Må samtidig takke for mye god og nyttig info her :)

Hvis panelene står i forskjellige retninger må de parallellkobles. Men best resultat får du om alle panelene står mest mulig i retning ca. syd. Står de samme vei kan de evt. seriekobles om du har en MPPT-laderegulator som takler den samlede panelspenningen.

Moen

Takker :) Tenkte på en Victron EasySolar 24/1600/40 med innebygd regulator Mppt 100/50, Da kan jeg max bruke 3 monokrystall solceller på 200 W(ca max 30V),seriekoblet i retning syd og ev.ett i en annen retning. :)

jkirkebo

Sitat fra: Moen på oktober 23, 2016, 15:41:44
Takker :) Tenkte på en Victron EasySolar 24/1600/40 med innebygd regulator Mppt 100/50, Da kan jeg max bruke 3 monokrystall solceller på 200 W(ca max 30V),seriekoblet i retning syd og ev.ett i en annen retning. :)

Den kontrolleren har maks open circuit spenning på 100V, så du kan ikke ha mer enn 2 stk. i serie (husk temperaturkompensering av spenningen). Dvs. at du kan ha f.eks 2 stk. sydover og 2 stk. verstover, eller 4 stk. sydover (koblet 2s2p).

Andre kombinasjoner krever at du kobler alle i parallell. 2s2p der 3 stk. står sydover og 1 står vestover går ikke. Dvs. det går, men vil gi dårlig effektivitet.

Moen

Da dukker et nytt spørsmål opp, jeg seriekobler 2stk til regulatoren. Hvordan skal de neste 2stk kobles? Direkte i regulatoren eller via de seriekoblede. Bare for å si det så er dette helt nytt for meg!

Tottoa

Når det gjelder plassering av solcellepanel hersker det litt forvirring. Først vil jeg nevne at å bomme med 30 grader på solas senit medfører en reduksjon av tilført energi til solcellene med ca 13%, deretter avtar den raskt og er helt borte når sola er 90 grader inn mot en loddrett linje inn mot panelet.

Jeg har sakset en graf fra en tilnærmet perfekt solrik dag i Tromsø, i april, som viser intensiteten av solskinn i watt pr m2. Som grafen viser er det, i Tromsø og andre steder, dårlig butikk å bruke solcellene i noen annen retning enn der sola er på sitt høyeste. Litt avhengig hvor i landet man befinner seg er det mellom kl 11:00 -13:00.

Dette gjelder alle steder, med mindre man har et panel som er styrt av en tracker som finner max intensitet. Når sola er 3-4 timer fra toppunktet er solintensiteten redusert til ca 50%, og husk at de mest effektive panelene klarer bare nyttegjøre seg av ca 20% av dette.

Sæters

Det er bra at mitt solcellepanel ikke har sett denne grafen, for mitt 120 watts østvendte panel forsyner batteriene med mange gode amperetimer fra tidlig morgen og utover formiddagen, frem til mitt sydvendte overtar/overlapper. Det er ikke nok prosent forskjell mellom disse panelene til at jeg vil sette begge i samme retning.

Plasseringen østvendt, ble bestemt da det ofte er typisk mer solskinn tidlig morgen enn midt på dagen, da skyene har en tendens til å samles.

I de mørkeste vintermånedene vil man selvsagt ha mindre/ingen effekt av et østvendt panel, da vil en sydvendt være å foretrekke de få dagene solen er høyt nok på himmelen.

Moen

Ser at det er forskjellige måter å plassere solcellepanelene på og spør man selgere er svaret ofte at alle panelene monteres i syd. Har bygd sommerhytte nordpå(ikke i bruk vinterhavåret) Kan det være mere effektivt med forskjellig plassering av paneler,siden sola er over horisonten hele døgnet på sommeren?

OS

Sitat fra: Moen på oktober 23, 2016, 18:13:02
Ser at det er forskjellige måter å plassere solcellepanelene på og spør man selgere er svaret ofte at alle panelene monteres i syd. Har bygd sommerhytte nordpå(ikke i bruk vinterhavåret) Kan det være mere effektivt med forskjellig plassering av paneler,siden sola er over horisonten hele døgnet på sommeren?
Skal panelene stå fast og du har batterier bør de vende mot sør der solen er sterkest midt på dagen.
Victron Multiplus 24/3000/70, Venus GX, BMV 702
Morningstar Tristar MPPT 60
12 stk Fuli 6V/200Ah AGM
Midnite Solar MiniDC sikringsskap

jkirkebo

Sitat fra: OS på oktober 23, 2016, 19:30:25
Sitat fra: Moen på oktober 23, 2016, 18:13:02
Ser at det er forskjellige måter å plassere solcellepanelene på og spør man selgere er svaret ofte at alle panelene monteres i syd. Har bygd sommerhytte nordpå(ikke i bruk vinterhavåret) Kan det være mere effektivt med forskjellig plassering av paneler,siden sola er over horisonten hele døgnet på sommeren?
Skal panelene stå fast og du har batterier bør de vende mot sør der solen er sterkest midt på dagen.

Det er korrekt. Hvert panel vil gi mest energi totalt sett om det står sørvendt. Det spiller normalt ingen rolle om man lader sakte og jevnt over mesteparten av døgnet eller raskere på kortere tid. Det er totalen som teller. Gitt at vi snakker om solcellepaneler på hytter selvsagt, og ikke grid-tie løsninger på hustak. Da er det andre ting som spiller inn siden man ikke har batterilagring av strømmen.

Moen

Kan det være tilfelle at det er forholdsvis liten forskjell på ladig fra solcellene fra øst til vest?

Jgytterdal@gmail.com

ER i utgangspunktet enig at alle panelene bør stå i samme retning, men det eneste jeg kan komme på som kan ha innvirkning er å ha noen av panelene mer sørvest vendt ift til å forlenge float ladeperioden så lenge som mulig utover kvelden. dvs minimalisere utladningsperioden i løpet av et døgn.
Victron Smartsolar 250/100 +150/35<br />MP 24/5000/120/100<br Inmesol 12kw gen set<br />6x350w + 3x270w <br />20kwt lithium 16p7s, Rec Q, Venus GX<br />Wallas 40CC, El stekeovn, <br />a++ kjøleskap,

Røilern

Jeg mener å huske at Morningstar berørte dette tema i et webinar.

Ved å ha paneler i flere himmelretninger kan du utnytte kontrolleren bedre. Tristar kontrolleren fungerer slik at maks effekt ikke er et tak for hvor mye paneler du kan koble til kontrolleren, men et tak for hvor mye kontrolleren kan utnytte.

Mao. hvis kontrolleren takler 1500W så kan du godt ha 3000W med paneler 1500W i hver himmelretning. du vil aldri kunne høste med enn 1500W, men potensielt vil du kunne få det over dobbelt så lang tid.
Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

Moen

Sitat fra: jkirkebo på oktober 23, 2016, 15:56:39
Sitat fra: Moen på oktober 23, 2016, 15:41:44
Takker :) Tenkte på en Victron EasySolar 24/1600/40 med innebygd regulator Mppt 100/50, Da kan jeg max bruke 3 monokrystall solceller på 200 W(ca max 30V),seriekoblet i retning syd og ev.ett i en annen retning. :)

Den kontrolleren har maks open circuit spenning på 100V, så du kan ikke ha mer enn 2 stk. i serie (husk temperaturkompensering av spenningen). Dvs. at du kan ha f.eks 2 stk. sydover og 2 stk. verstover, eller 4 stk. sydover (koblet 2s2p).

Andre kombinasjoner krever at du kobler alle i parallell. 2s2p der 3 stk. står sydover og 1 står vestover går ikke. Dvs. det går, men vil gi dårlig effektivitet.

Moen

Har et spørsmål,har 2 stk panel koblet i serie 255W,37V open Ciricut(60 celler)Hadde tenkt å montere 2 stk panel (i en annen retning)og seriekoble disse.Parallellkoble begge strengene for ikke å overkjøre solcelleregulatoren som ikke må overstige 100V. Må begge seriene ha nøyaktig samme størrelse og oppgitt effekt eller kan det være litt forskjell. Kan være vanskelig å finne nøyaktig like?

Hyttesol

Du vil få strøm nesten uansett hva du gjør, men "problemet" er at hver rekke med paneler vil ha to forskjellige effektivitetskurver, og som endrer seg med sollyset. Dess mer ulike panelene er, og dess mer ulik solmengde de får, dess dårligere vil disse effektivitetskurvene overlappe, og MPPT kontrolleren må da velge et sted i mellom.

De bør vel bare være så like som mulig i spenning, mens effekt/strøm sikkert ikke spiller så stor rolle. Du bør antagelig også ha en diode i serie med hver rekke slik at ikke panelene med mest mater strøm tilbake til de panelene uten sol og dermed mister effekt på dette.

Ellers er en mulighet å skaffe en ekstra MPPT kontroller, da vil hver kontroller følge sin egen kurve.
Victron Multiplus II 48/3000, Honda EU20i
Victron SmartSolar MPPT 150/35, 6x300W Mono
20x AGM 12V/86Ah (48V, 20.6kWh)
230V kjøleskap, oppvaskmaskin, stekeovn. Gasskomfyr, gassvannvarmer, dieselvarm

ThomasR

Jeg har som du vurderer, altså 2 seriekoblede panel som igjen er parallellkoblet med en annen seriekoblet streng. Dog i samme himmelretning.

Til dels betydelig spesifikasjonsforskjell. Taper sikkert noen ørsmå prosent i forhold til optimalt, men i praksis nesten neglisjerbart. Fungerer veldig greit.

(Jeg er dog enig i at det i teorien for optimal virkningsgrad bør være likt. Poenget mitt er at det ikke nødvendigvis betyr allverden i praksis)
Hjemme: 4500Wp solcelleanlegg
Hytta:
- Cerbo GX m Touch
- 1200 Wp solcellepaneler
- Victron MPPT 100/50
- Victron Multiplus 24/3000/70-16
- Dometic Tec 29 aggregat
- 8,2kWt litium 8p7s LEV50

Moen

Har vært i kontakt med Sparelys som sier at jeg må ha to nye paneler i serie og parallell koble disse med dem som allerede er i bruk. Disse må ha samme effekten. Nevnte ikke at det trengtes dioder for optimal lading. Fikk tips om dette tidligere i denne tråden,men ikke at panelene måtte være like. Nu blir det bare å finne det som passer.

Hyttesol

Forklarte du at de skulle være i forskjellige himmelretninger? Panelene vil jo for det meste ha ulik solmengde, så da ser jeg ikke helt grunnen til at de bør ha samme effekt, i og med at de vil produsere ulik effekt mesteparten av dagen likevel. Men er jo mange faktorer her. Om du har tenkt å omtrent doble effekten med like store paneler, så er det jo greit å bestille noe som er mest mulig likt.

Jeg er også enig i ThomasR sitt svar, at det antagelig ikke har all verdens mye å si i det store og hele om ikke alt er "helt ideelt". Det viktigste er nok at spenningen matcher noenlunde, og så kommer himmelretning og effekt deretter. Når ting ikke er helt tilpasset med samme panelspenning, effekt og himmelretning, vil man i praksis bare miste litt effekt fra den panelrekken som har minst sollys (eller minst effekt) der og da, fordi MPPTen vil foretrekke å følge kurven som er mest ideell for panelene med mest sol/effekt. De med mindre sol vil ikke gi peak effekt, men det er ikke sikkert det hadde vært så mye effekt å hente uansett.
Victron Multiplus II 48/3000, Honda EU20i
Victron SmartSolar MPPT 150/35, 6x300W Mono
20x AGM 12V/86Ah (48V, 20.6kWh)
230V kjøleskap, oppvaskmaskin, stekeovn. Gasskomfyr, gassvannvarmer, dieselvarm

Moen

 Panelene skal monteres i en annen himmelretning. Veggen nåværende paneler vender ca. Syd Øst,så de neste er tenkt på Syd Vest retning. Altså 90˚i forhold. Håper å få extra lading utover ettermiddagen. Har god tilgang på sol,og etter kl. 3 vil jo disse nye panelene fortsette ladingen. Må tilføye at hytta ligger i Finnmark og har sol nesten hele døgnet. Den blir brukt på sommeren. Er enig i at de nye panelene kanskje ikke trenger å ha samme effekten,men vedkommende jeg pratet med på Sparelys poengterte at når to strenger skulle parallellkobles måtte de ha samme effekten. Fordi det ville ikke kunne lades mere enn den svakeste strengen. Poengterte at de skulle dekke forskjellig himmelretning. Jeg vet nu ikke helt.


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod