Hjelp og tips til kraftstasjon

Startet av Toillball, oktober 29, 2016, 07:46:08

Toillball

Hei, jeg har arvet en strømløs hytte som jeg nå renoverer.
Den er liten, 35m2, og oppvarming tar peisen seg av.

Jeg har trekt opp to kurser, en i 2,5 kvadrat til belysning, tv og kjøleskap på 16A sikring , og en 6 kvadrat til platetopp og tyngre kjøkkenutstyr på 25a sikring.
Har brukt såpass kvadrat i tilfelle vanlig strøm kommer i framtiden. Pr dags dato setter en vrien bonde og en sær hyttenabo kjepper i hjulene for vanlig strøm, så jeg velger å gå for eget kraftverk.

Jeg har et Gebe 5500w aggregat uten elstart som jeg tenkte å starte når 6m2 kursen skal brukes, og kjøre den andre kursen fra en batteripakke.

Jeg har regnet ut et dagsforbruk med Ikea Kallnat kjøleskap, div lys og led tv til ca 1100wt dagen. Litt usikker på om utregningen er riktig, så gjerne si ifra hvis det virker feil.

Tenkte å ha et kombiapparat , enten victron multiplus eller et rimeligere MPP apparat fra sparelys.no

1. Vil en 1200w 12v kombiapparat gi nok strøm?
2. Hvor stor batteripakke trenger jeg i At?
3. Hvor stort solcellepanel trenger jeg?
4. Kan jeg koble 25a kursen direkte på aggregatet utenom kombiapperatet, siden det kun skal gå på aggregat?
Eller høres hele opplegget tullerusk ut? Setter pris på innspill  ;)
Budsjettskraftpakke 🤣

Mpp solar pip hs2424 kombiinverter
1x 255w 60 cellers panel.
6x 72ah 12v fritidsbatteri
Gebe 5500GL

Endeli

1 Ja
2 Det avhenger av bruk
3 se 2
4 Ja, men du bør koble aggregat  til kombiapperat også for å bruke overskuddstrøm til lading av batteri.

Du bør ikke gå for billig inverter, da det fort vil gi problem spesielt med TV mottager.

Størelse på batteri/panel er avhengig av hvor ofte du bruker hytten og hvor lenge av gangen. 1100 Wh var voldsomt, mener du 110 Wh
Hvis du mener 1100 Wh/dag trenger du 650 Ah i uken da må du ha en pakke på minimum 1300 Ah og da ville jeg ikke hatt mindre en 2x300 W panel og selv det vil ikke holde til lading i vintermåndene da vil du få rundt 250 Ah i uken.

jkirkebo

Jeg lurer litt på hvorfor du bruker en platetopp drevet av strøm? Gasstopper er jo supre i bruk og det naturlige førstevalget der strøm ikke er lett tilgjengelig. Mange bruker det hjemme også, men der foretrekker jeg induksjon.

Stekeovn er en annen sak, de er "ræva" på gass. Vi har en 5-bluss Smeg-topp på 75cm på hytta og elektrisk stekeovn fra Miele. Super kombinasjon.

Toillball

Hvorfor platetopp med strøm? Jo, fordi min samboer lider av overdreven gasskrekk, samt at min mor kommer til å bruke hytten, og hun har dessverre lite respekt for propan. Mine barndomsminner fra hytten gjennomsyres av propanlukt, da vi hadde et gammelt propankjøleskap som fyllte gangen med propanlukt uten at foreldrene mine trakk noe på skuldrene av den grunn. Heldigvis var hytta langt fra tett  ::) Dessuten har jeg merket meg at min mor ikke vet hvilken vei propanventilen skal stenges, eller at gummislanger+koblinger morkner... :-\
Føler en liten induksjonstopp blir et safere valg.

Godt mulig jeg har regnet feil, måtte lære meg dette fort og gæli. Men sånn ser excel arket ut mitt ut: (huff, ble rotete her)

                                        kwh år   -watt                   -watt 24h         -watt   timer pr dag
Kallnat kjøleskap                94   -10                    -257              -258   -24
led tv                               175,2   -20                   -480               -80   -4t
lampe tak 3x6w                      157,68   -18                   -432            -108   -6t
utelampe 10w                       87,6   -10                 - 240            -60   -6t
inverter                               131,4   -15                  -360            -360   -24
div lamper 20w                       175,2   -20                  -480            -120   -6t

Estimert wattforbruk pr dag : 986w
Kan dette stemme?
Budsjettskraftpakke 🤣

Mpp solar pip hs2424 kombiinverter
1x 255w 60 cellers panel.
6x 72ah 12v fritidsbatteri
Gebe 5500GL

torn

Jeg mener også at elektrisk koketopp er særdeles lite energieffektivt, og således en dårlig løsning på alternativ strøm.
Gass fungerer til og med bedre med rask temperaturregulering.
Er helt enig i at man skal ha respekt for gass. Jeg har plassert gassdunkene i skap utenfor hytta, med kobberrør inn. Jeg har fått installert elektrisk magnetventil på flaskene slik at gasstilførsel er stengt når jeg ikke bruker hhv gasskoketopp eller gassvannvarmer. Alt annet, som kjøl/frys og stekeovn går på strøm.
På denne måten er risikoen med gass eliminert. Når jeg behøver gass trykker jeg bare på en vanlig bryter inni hytta.

Toillball

Skjønner at gass kan enkelt gjøres sikkert, men jeg har altså et sterkt ønske om elektrisk platetopp. ;)

MEN, den skal ikke drives av batteripakken, men gå på en separat kurs drevet direkte av aggregatet på 5,5 oppgitte kw. Så koketopp trengs ikke med i wattberegningen.

Kun kjøleskap,led TV og lys.

Så hvor stort batteri,inverter og solcellepanel trenger jeg? Batteriene kan også lades av aggregat ved behov.

Er 1000wh mye? Regner jeg feil?
Eks: Ikea kallnat kjøleskap bruker 94kwh året. 94/365= 0,25 KWH døgnet (250wh)
LED TV med forbruk 20w i 4 timer = 20w*4= 80wh (?)
50w med ledpærer rundt om i hytta (evnt utebelysning) i 6 timer = 50w * 6= 300wh
Inverteren bruker 15w = 15w*24timer =360wh

Samlet forbruk= 990wh
Inverteren er ca 90% effektiv, 10% forsvinner = 990wh*1,1 = 1089wh trengs for 990wh ut

Høres utregningen riktig ut? Og hvordan finner jeg ut hvor stort batteri jeg trenger for å opprettholde dette forbruket i 3-4 dager?
Budsjettskraftpakke 🤣

Mpp solar pip hs2424 kombiinverter
1x 255w 60 cellers panel.
6x 72ah 12v fritidsbatteri
Gebe 5500GL

Røilern

Hei

Vårt "Byggehytte standard energi budsjett" ligger rundt 1000Wh (uten at det er gjort noen spesiell kvalitetssikring av de tallet). Det er denne jeg pleier å dele med de som spør. https://docs.google.com/spreadsheets/d/1EshymLqt3Z8dKk6DbuWHeU159QMpvV7R1yV_7J0vZhw/edit?usp=sharing

Mitt budsjett er på 3000Wh/dag https://docs.google.com/spreadsheets/d/1anb9pKSes_EX314TWyqWVp5PZbTx2Zgufo-Es57YYwY/edit?usp=sharing

Hvis du kjøper en skikkelig inverter så har denne to 230V utganger. Den ene er det bare strøm på når aggregatet går, men fordelen med dette er at inverteren kontrollerer det totale strømforbruket og veksler mellom å lade batteriet eller gir strøm til stekeovnen f.eks når termostaten slår inn.

Ellers er jeg nok enige med de som argumenterer for gass koketopp. Selv har jeg en rimelig en fra IKEA med integrert starter og avstengning av gassen hvis flammen slukker. Sikkert som banken.

Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

jkirkebo

Skjønner argumentene, men personlig tror jeg det blir kjipt i lengden å starte aggregatet samt høre på støyen fra dette bare man skal koke egg i 8 minutter...

Propankjøleskap er en helt annen sak, de er særdeles ineffektive, små, dyre og knotete å bruke. Elektrisk skap med A++ eller A+++ merking er IMHO veien å gå der.

Toillball

Hei, liten oppdatering her.
Jeg gikk for en MPP solar hs2424 24v 2400/4800w kombiapperat og er sålangt strålende fornøyd. Det driver induksjonstoppen , stekeovn, kaffetrakter, støvsuger osv uten trøbbel. En om gangen såklart,  og ikke boost på induksjonstoppen  (2500w+ fungerer en liten stund før inverteren hyler av smerte og vil ikke mer🤣)
Kjøleskap ,led TV og lys drar lite strøm og går uanstrengt på inverteren.
Den aksepterte begge mine Gebe aggregat (2500 og 5500gl) og både lader batterier og bypasser strøm til direkte forbruk.
Har litt stramt budsjett så derfor en liten batteripakke på 216ah @ 24v , men er ikke redd for å kjøre aggregatet litt av og til så det fungerer greit til min bruk. Hytta ligger ikke langt unna, så det blir helgeturer.

Venter på 255w solcellepanel , blir spennende å se hvordan det fungerer og om batteripakken kanskje holdrr etpar dager uten aggrregat og lades deretter iløpet av ukedagene.

Bruker gassgrill da 😉
Budsjettskraftpakke 🤣

Mpp solar pip hs2424 kombiinverter
1x 255w 60 cellers panel.
6x 72ah 12v fritidsbatteri
Gebe 5500GL

Toillball

Hmmm...
Lurer på om jeg har kjøpt feil type solcellepanel til pwm regulatoren på mpp solar pip2424hs kombiapperatet.

Jeg har kjøpt 255w 30v panel fra sparelys.no med 60 celler.
Jeg sendte mail og spurte om det passet til overnevnte regulator og de sa det passet godt, men etter noen dager ser jeg ladespenning er meget lav (overskyet vel å merke ) men displayet viser bare 25v ladestrøm.
Målte 30,4v på panelet før det ble koblet på inverteren.

Bør jeg bytte til 72 cellers panel eller vil panelet fungere med en mppt regulator?
Budsjettskraftpakke 🤣

Mpp solar pip hs2424 kombiinverter
1x 255w 60 cellers panel.
6x 72ah 12v fritidsbatteri
Gebe 5500GL

Røilern

Jeg kjenner ikke regulatoren din, men hvis den takler +60V ville jeg ha koblet panelene i serie.  255W er 255W uansett og det som er viktig er at spenningen her høy nok
Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

Toillball

september 14, 2017, 19:01:53 #11 sist endret: september 14, 2017, 20:29:17 by Toillball
Har googlet endel om emnet ikveld, og 2 stk 60 cellers panel i serie vil gi 76 VOC og Max PV Input Voc på PWM regulatoren på min MPP Solar PIP2424HS er 75V. Så fare for at det ikke vil fungere hvis jeg har forstått dette riktig.

Så hvis jeg kjøper enda ett panel må jeg ha en MPPT regulator i tillegg...
Og pr idag har jeg ikke veggplass til enda ett panel..


Budsjettskraftpakke 🤣

Mpp solar pip hs2424 kombiinverter
1x 255w 60 cellers panel.
6x 72ah 12v fritidsbatteri
Gebe 5500GL

OS

Jeg vil anbefale deg å sende en mail til MPP Solar og spørre de om det går med de to panelene i serie.

Hvis ikke det går kan du som en nødløsning montere et par dioder i serie med panelene slik at spenningen kommer under 75V. En 10A diode koster ikke mange kronene.
Victron Multiplus 24/3000/70, Venus GX, BMV 702
Morningstar Tristar MPPT 60
12 stk Fuli 6V/200Ah AGM
Midnite Solar MiniDC sikringsskap

Toillball

Forvirrende med solcelleanvisningene synes jeg. De to første bildene er fra manualen til Inverter\pwm . De ser ut til å anbefale solcellepanel med vmp mellom 30-32v og eksempelet deres under viser omtrent samme spec som det 60 cellers panelet jeg kjøpte (nederste bilde).
Det hadde vært mye enklere om de hadde spesifisert 72 / 2x36 celler.. ::)

Det står forøvrig maks 60v i manualen ved nærmere ettersyn, så med to paneler trenger jeg en MPPT regulator evt diode?. :-\
Budsjettskraftpakke 🤣

Mpp solar pip hs2424 kombiinverter
1x 255w 60 cellers panel.
6x 72ah 12v fritidsbatteri
Gebe 5500GL

kristianh

Du vil ihvertfall ikke få noe særlig mer strøm inn på batteriet ved to paneler i serie og PWM regulator.
Strømmen blir den samme om du har ett panel eller to i serie, men du dobler spenningen.
PWM regulatoren, såvidt meg bekjent, "kutter" vel bare spenningen ned til ladespenningen på batteriet og "beholder" strømmen. Så jeg tror du vil ha svært lite igjen lademessig for å installere to slike paneler i serie.

Om det var dette panelet ser det vel ut som de sterkt anbefaler MPPT:
https://www.sparelys.no/index.php?page=shop.product_details&flypage=flypage_ny.tpl&product_id=2480&category_id=26&option=com_virtuemart&Itemid=39

Jeg har ett panel som også egentlig er laget for nettilknytning, dette. Det har ganske like spesifikasjoner som ditt og fungerer fint med MPPT.

Uansett så høres det merkelig ut med en spenning på 25 volt. Du er sikker på at dette er spenning fra solcellepanelet og ikke batterispenningen? Kabler og forbindelser fra panel til regulator har gode nok dimensjoner slik at du ikke får noe spenningsfall der?

Toillball

4mm2 fra panelet orginalt, koblet til 4-5meter med 6mm2 fra panel til pwm.
-

Ser ut som de lærde strides om 60 cellers solpanel fungerer med 24 v pwm/mppt.
Sparelys holder på sitt og mener det skal fungere godt. Mulig jeg må vente lengre og se om noen dager med sterkt sollys gjør susen?

Alt jeg googler mener det fungerer dårlig å bruke 60 cellers panel til 24v batteri.


https://www.altestore.com/blog/2016/08/solar-panels-60-72-cells/

"60 cell grid-tie solar panels

Since 60 cell grid-tie solar panels are so common now, their price per watt has dropped much lower than the 12V panels, making them an attractive option to charge battery banks. Just remember you have to use a MPPT charge controller to do it. Also note that you cannot use a single 60 cell solar panel to charge a 24V battery bank. You need at least one 72 cell panel or two 60 cell panels in series to have a voltage high enough to charge 24V."

http://support.morningstarcorp.com/wp-content/uploads/2014/07/tech-tip-60-cell-PV-module-sizing.pdf


"Can I use 60 cell PV modules to charge a 24V battery system that uses a PWM controller?

Morningstar does not recommend using 60 cell modules for charging a 24V battery system with a PWM controller. Even though these modules have a Vmp of 29
-30V, which seems enough for charging 24V batteries, the system will typically have marginal performance.
After correcting for warmer temperature conditions, the Vmp will be well below
battery regulation voltage levels. Thus, the batteries would not be able to reach a
full charge and will miss out on the most important charge stage —the absorption stage.  Such undercharging for extended periods of time will greatly reduce the life of the batteries. "

"Can I use 60 cell PV modules to charge a 12V, 24V or 48V battery system that uses a
Morningstar MPPT controller?

Morningstar recommends using 60 cell modules with MPPT controllers as long as there are enough modules in Series to fully charge the battery bank. The table below summarizes
the possible string sizes for 60 cell PV modules in Series when using Morningstar's MPPT
controllers.
•For 24V battery banks this means at least two 60 cell modules in Series are required.  "

https://www.sunwize.com/tech-notes/60-cell-solar-modules-batteries/

"With the introduction and popularity of 60-Cell modules in many applications (both on-grid and off-grid), it's important to know there are critical differences between module types. Solar applications that utilize batteries need to be aware that 60-Cell solar modules do NOT have sufficiently high voltages to properly charge batteries using PWM charge controllers, which will result in damaged batteries and greatly reduced battery life.

SunWize strongly recommends that when using 60-Cell solar modules in battery applications to ALWAYS use MPPT charge controllers so that there is sufficient voltage to fully charge your batteries, which will help prevent premature battery failure."

Kan være norsk kaldt vær fører til høyere spenning på her til lands slik at det fungerer likevel ::)
Budsjettskraftpakke 🤣

Mpp solar pip hs2424 kombiinverter
1x 255w 60 cellers panel.
6x 72ah 12v fritidsbatteri
Gebe 5500GL

Toillball

Da har jeg vært en snartur på hytta og målt litt for å se om koblinger og sikring dro ned spenning. Men de gjorde ikke det. Panelet gir fra 30 (overskyet) til 35v (sol) til pwm , men displayet viser 25v og 0 amp når 30v kommer inn. Ved 35v inn så er displayet mere positivt og viser 34-35v og 3-6 amp.
På batteripakken målte jeg 28,6v.

Så det fungerer åpenbart likevel,  jeg må gi blanke i hva displayet viser og ha klokketro på at den blinkende chargedioden er sann. :-X
Budsjettskraftpakke 🤣

Mpp solar pip hs2424 kombiinverter
1x 255w 60 cellers panel.
6x 72ah 12v fritidsbatteri
Gebe 5500GL

Røilern

Jeg tror at en suksessfull og vellykket moderne solpanelinstallasjon alltid inneholer en bra MPPT regulator. Alle løsninger med PWM regulatorer medfører tildels betydelige  energitap.
Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

Toillball

Enig der. Kunne tenkt meg en regulator som logget data også. Men så lenge denne klarer å lade 1-2kwh i uka er jeg fornøyd inntil videre.
Budsjettskraftpakke 🤣

Mpp solar pip hs2424 kombiinverter
1x 255w 60 cellers panel.
6x 72ah 12v fritidsbatteri
Gebe 5500GL

Toillball

september 18, 2017, 17:39:30 #19 sist endret: september 18, 2017, 18:57:11 by Toillball
.
Budsjettskraftpakke 🤣

Mpp solar pip hs2424 kombiinverter
1x 255w 60 cellers panel.
6x 72ah 12v fritidsbatteri
Gebe 5500GL


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod