april 26, 2024, 21:39:37


Webasto

Startet av perg, november 05, 2016, 19:54:41

perg

Noen som har prøvd webasto som oppvarmingskilde til hytte uten strøm.
Fins modeller med 4 og 5 kw effekt.

Per G
MPP Solar 2400W 24V 60A batterilader / 60A MPPT
520 W IBC polykrystallinsk 260w x2
10 x 100Ah GEL batterier
220 V kjøleskap, støvsuger, utv. vannpumpe, brødrister
Cami dieselovn med Sikom styring

Røilern

Studerte de litt inngåene for noen år siden, synes det var fristende med varmluftdistribusjon, men strømforbruket er skyhørt i forhold til de tradisjonelle dieselovnene (Cami osv)
Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

perg

Ja var redd for at det skulle være noe slikt    :(
MPP Solar 2400W 24V 60A batterilader / 60A MPPT
520 W IBC polykrystallinsk 260w x2
10 x 100Ah GEL batterier
220 V kjøleskap, støvsuger, utv. vannpumpe, brødrister
Cami dieselovn med Sikom styring

kristianh

Drev også og studerte slike løsninger, legger ved min sammenligning fra den gang (ikke nylig oppdatert). Wallas sine varmere er ikke så verst mtp strømforbrukt ift Wallas og Eberspächer, men fortsatt mye mer enn 26/40CC. Se kolonnen Effekt/kW -> mener du strømforbruk per kW varmeeffekt. Lav = Laveste varmeeffekt, Høy = Høyeste varmeeffekt.

perg

Det strømforbruket er jo hinsides....
MPP Solar 2400W 24V 60A batterilader / 60A MPPT
520 W IBC polykrystallinsk 260w x2
10 x 100Ah GEL batterier
220 V kjøleskap, støvsuger, utv. vannpumpe, brødrister
Cami dieselovn med Sikom styring

kristianh

Ja, derfor jeg forkastet Webasto og Eberspächer for min del. Wallas sine båtvarmere hadde nok vært overkommelig ift strømforbruk. F.eks. 1800T bruker 0,5A på full effekt, dvs. ca. 3,53 W per kW varmeeffekt. Den gir nok lite effekt ift å varme opp hytte, det jeg planla var for å holde lunk i baderom (i eget hus bygg vedovn og pipe). Ulempen med Wallas er at de er mer av en åpen konstruksjon, slik at man bør ant. installere disse innomhus, og må da ha eksosgjennomføring, rør inn til forbrenningsluft etc.
Wallas/Eberspächer er jo ofte montert under dørken på bil, og bør vel dermed tåle fint å stå f.eks. under gulvet i ei hytte med kun varmluftsrør inn i hytta.

anod3-2


perg

Eneste jeg ser som ulempe er at den har relativt lav effekt....2800W kontra wallas / cami med 4000w.
Det betyr sånn jeg ser det at den må stå på lenger for å få tilsvarende varme og den bruker tja de sier ikke noe mer enn at den bruker mindre enn 2 A i bruk da må man sikkert regne med 2 A.
2A er også relativt høyt strømforbruk for jeg mener at både wallas og cami bruker vesentlig mindre strøm.

Men like fullt et bra alternativ og vesentlig billigere enn wallas og cami.
MPP Solar 2400W 24V 60A batterilader / 60A MPPT
520 W IBC polykrystallinsk 260w x2
10 x 100Ah GEL batterier
220 V kjøleskap, støvsuger, utv. vannpumpe, brødrister
Cami dieselovn med Sikom styring


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod