Gamle blybatterier .

Startet av Tstens, november 07, 2016, 20:22:15

Tstens

Hei . Har 2 gamle paralellkoblede blybatterier av typen  Varta Solar 125ah . Disse er fra 2006 står det på de . Solcelle panelet er ukjent , men har sett 3,5 ampere m sola rett på . Kjøpte en Wera PR2020 styringstavle (mest for å få en status på anlegget) . Er nå nede i 66% på batteriene . Fant en gammel billader hjemme som jeg bruker m aggregatet , men 4 a lading blir litt å pisse i havet . Tar uendelig lang tid . Tenker jeg investerer i noe nytt utstyr til våren . Ønsker allikevel litt råd om mine gamle batterier . Hva er maks anbefalt C på disse batteriene (250ah til sammen ) ? Hva anbefales av lader ? Greit å ta litt vare på de . Er redd de kan ta skade m så lite som )60-70 % når det blir veldig kallt . De har nok greid seg bra opp igjennom årene da hytta har blitt lite brukt og batteriene har vært tilnærmet toppladet hele tiden . Men nå har vi tatt over og det blir jo litt lys og lading av mobiler osv osv . De tømmes sakte men sikkert .
Mvh Terje
SMA Sunny Island 4,4M
SMA Sunny Boy 1,5
4X305w mono
8X 24v/35 ah AGM ,48v system
Honda EU70
230v stekeovn, kjøleskap,vannpumpe
Gasstopp ,gassvarmer
230v Jets
Servitek dieselvarmer 24v sta

Røilern

Jeg tror disse batteriene nærmer seg livets slutt, men det kan jo være noe igjen. Min erfaring er at batterimonitor funksjonen i regulatorer av denne typen dessverre er ganske så begrenset.

Det er syrevekt, ladetid og utladningstid som teller.

Ellers så sier vel ekspertene at man bør ha minimum 10% av batteriets kapasitet for å "røre" rundt elektrolytten.
Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod