SBC med Linux for henting av data fra solcelleanlegg

Startet av Amatøren, november 10, 2016, 17:41:26

Amatøren

Noen med erfaring med å bruke SBC med Linux (Raspberry Pi o.l.) for henting av data fra solcelleanlegget?

Denne kom i annen tråd:
Sitat fra: kristianh på november 10, 2016, 15:11:29
Både raspberry pi og beaglebone black (tror denne er anbefalt av victron) skal være mulig, uten at jeg har satt meg inn i.

Men trenger man ikke skjermen i CCGX, syns jeg den nye enheten de utvikler basert på beaglebone black virker spennende:
https://github.com/victronenergy/venus/wiki/bbb-hardware-spec
https://www.dropbox.com/s/ob9vio70pmmol8y/beaglebonecontroller%20on%20venus%20wiki.pptx?dl=0

Hvis man bruker f.eks. Raspberry Pi mot ville/har dere fortsatt gå for Tristar MPPT 60 med Ethernet eller gått for en mindre modell uten Ethernet?

Ville/har dere valgt alt fra en leverandør (MPPT, Inverter, m.m.) eller spiller det ikke noen rolle?

Erfaringer fra egne prosjekter ønskes!
Man lærer så lenge man lever.

OS

Hei,

Jeg har brukt Raspberry Pi til dette men har nå kjøpt CCGX. Kjøpte den før de begynte å støtte Beagle bone black (BBB). Vil nok gå over til BBB når enheten til Victron kommer i salg. En av fordelene med BBB er de har Bluetooth Low energy (ikke alle modellene men noen). Da kan en f.eks koble til trådløse temperatursensorer. Det går ikke med CCGX.

Jeg har selv TS-MPPT 60 og har laget en modul til CCGX slik at CCGX viser data fra den. Den fungerer fint på BBB og Raspberry pi. Den virker i Linux på PC også. Den ligger her:https://github.com/osaether/dbus-tsmppt

Det har sine fordeler å velge alt fra en leverandør, f.eks Victron. Da slipper en å "hacke" til noe for å hente data fra de andre enhetene. Skal en ikke koble de sammen eller til nettet spiller det ikke så stor rolle.

En "show stopper" når det gjelder laderegultorene fra Victron er at de ikke temperaurkompenserer under +6C tror jeg det er. Det er hovedgrunnen til at jeg ikke går over til Victron MPPT.
Victron Multiplus 24/3000/70, Venus GX, BMV 702
Morningstar Tristar MPPT 60
12 stk Fuli 6V/200Ah AGM
Midnite Solar MiniDC sikringsskap

Amatøren

Venter selv spent på BBB og Victron. Lurer på om jeg skal teste med Raspberry Pi.

Du (OS) kommenterte i annen tråd at Victron skulle komme med "fiks" på temperatur kompensasjon. Venter også spent på den.

Kjenner du til VE.Direct?

Er det bare "standard" serie data på 5V nivå med egen protokoll for data?

I så fall er da "Victron VE.Direct - USB Interface" kun 5V serie til USB kabel med spesiell plugg på 5V siden?

Interessant prosjekt du har. Var det du som også kontaktet Victron om det for implementering?
Man lærer så lenge man lever.

OS

Sitat fra: Amatøren på november 15, 2016, 16:26:01
Venter selv spent på BBB og Victron. Lurer på om jeg skal teste med Raspberry Pi.

Du (OS) kommenterte i annen tråd at Victron skulle komme med "fiks" på temperatur kompensasjon. Venter også spent på den.

Kjenner du til VE.Direct?

Er det bare "standard" serie data på 5V nivå med egen protokoll for data?

I så fall er da "Victron VE.Direct - USB Interface" kun 5V serie til USB kabel med spesiell plugg på 5V siden?

Interessant prosjekt du har. Var det du som også kontaktet Victron om det for implementering?

Kjenner ikke til VE.Direct men du kan jo sjekke skjema til BBB som Victon driver med. De har implementert BBB der.

Ja kontaktet Victron ang dette da jeg måtte ha tilgang til et internt kildekodebibliotek  de har.

Ang temp.kompensasjon såfikk jeg denne for en stund siden:
SitatWe looked at it a few months back, and the problem is that it is rather risky to do temperature compensation for very low voltages without having a true battery temperature measurement.

Which I should have reported back to you.

The plan is to do two things:

A) we are coming with a, BLE connected, temp/voltage sense. This will take a while, since it will only work after we get some kind of (low power) BLE networking implemented.

B) mppts connected to a Ccgx or other Venus device, where the temperature is already measured by a multi or a bmv we'll make the Ccgx forward the temp sense to the mppts. I am trying to get that done asap, since winter is coming.

Det han ikke nevner er Multiplus og den har jo tempsensor.
Victron Multiplus 24/3000/70, Venus GX, BMV 702
Morningstar Tristar MPPT 60
12 stk Fuli 6V/200Ah AGM
Midnite Solar MiniDC sikringsskap

ivarw

Bumper denne.
@OS:
Er i gang med et Raspberry Pi-prosjekt med Venus (virtuell CCGX) fra Victron. Kobler denne til en BMV-700 for å lese batteridata. Kunne tenke meg å laste inn ditt program for å få med data fra TS-MPPT60.
Kan du (her eller på PM) gi en innføring i installasjon av din programvare samt kabling mellom TS-MPPT og rPi?
3x200W IBC Monosol
16x300Ah Winston 300AH LiFePO4@48V
REC Q BMS
Victron Cerbo GX
Victron BMV712
Victron MPPT SmartSolar 250/85
Victron Multiplus-II 48/5000/70-50
Honda EU70iS FS
Wallas 40

OS

Sitat fra: ivarw på mars 13, 2017, 23:55:58
Bumper denne.
@OS:
Er i gang med et Raspberry Pi-prosjekt med Venus (virtuell CCGX) fra Victron. Kobler denne til en BMV-700 for å lese batteridata. Kunne tenke meg å laste inn ditt program for å få med data fra TS-MPPT60.
Kan du (her eller på PM) gi en innføring i installasjon av din programvare samt kabling mellom TS-MPPT og rPi?
Hei, skal se om jeg finner det frem i helga. TS-MPPT skal ikke kobles til rPi, men rPi og TS-MPPT må kunne snakke sammen over nettet.

EDIT: Modulen min ligger her hvis du har lyst å prøve å kompilere den selv:
https://github.com/osaether/dbus-tsmppt
Victron Multiplus 24/3000/70, Venus GX, BMV 702
Morningstar Tristar MPPT 60
12 stk Fuli 6V/200Ah AGM
Midnite Solar MiniDC sikringsskap

ivarw

Takk så langt. Skal se om jeg får kompilet det som ligger på GitHub. Med begrenset Linux-erfaring, er det en mulighet for at det vil være behov for litt assistanse...
3x200W IBC Monosol
16x300Ah Winston 300AH LiFePO4@48V
REC Q BMS
Victron Cerbo GX
Victron BMV712
Victron MPPT SmartSolar 250/85
Victron Multiplus-II 48/5000/70-50
Honda EU70iS FS
Wallas 40

anmo

Hei,

Jeg også kunne tenke meg en liten brukerveiledning OS  :)

OS

Har dessverre ikke noen brukerveiledning men her er en oppskrift på installasjon jeg fikk tidligere:

SitatThe easiest way to make it start automatically is to make a daemontools service. For that you create two scripts, one that will call your service, and another that will log any output from your service. You put these in the right structure, and then symlink that into /service.

See this as an example: https://github.com/izak/bms-bridge/tree/master/service

The trick is to call your own software from run, and multilog from log/run.

Then on the CCGX, symlink that service directory into /service, eg if your application lives in /opt/myapplication:

  ln -s /opt/myapplication/service /service/myapplication

Daemontools will start the application almost immediately. You can check that it is running using the svstat tool:

  svstat /service/myapplication
  svstat /service/myapplication/log

And you can stop and start it using svc -d and svc -u. Anything your application sends to stdout will be logged.

For more info on daemontools, look at http://cr.yp.to/daemontools.html.


Jeg vil anbefale dere å følge med på mailinglisten til Victron. Der kan dere stille spørsmål:
https://groups.google.com/forum/?utm_medium=email&utm_source=footer#!forum/victron-dev-venus
Victron Multiplus 24/3000/70, Venus GX, BMV 702
Morningstar Tristar MPPT 60
12 stk Fuli 6V/200Ah AGM
Midnite Solar MiniDC sikringsskap

anmo

Til OS: Du som har hatt kontakt med disse utviklerene av CCGX. Vil de implementere denne funksjonen i noen senere oppdateringer av CCGX?

OS

Sitat fra: anmo på mars 21, 2017, 10:28:01
Til OS: Du som har hatt kontakt med disse utviklerene av CCGX. Vil de implementere denne funksjonen i noen senere oppdateringer av CCGX?
Jeg har spurt de og det vil de ikke da Morningstar er en konkurrent.
Victron Multiplus 24/3000/70, Venus GX, BMV 702
Morningstar Tristar MPPT 60
12 stk Fuli 6V/200Ah AGM
Midnite Solar MiniDC sikringsskap

SeSe

Hei

Jeg synes dette er et spennende tema. Jeg har brukt noen esp8266-01til å fange data fra Victron.  Har en for BlueSolar MPPT og en for BMV-700, bare MPPT'en i drift akkurat nå.  Hytta er under bygging, og batteriene står i garasjen hjemme.  Data sendes til en sky-tjeneste, altså ingen lokal visning.
Jeg vil nok utvide og samle det sammen etter hvert for å få lokal visning også.  Litt prematurt enda altså

Men det må bruke lite strøm!. ( Batteridrevet hytte :-)  )

Satte opp to  temp/hum/lufttryk måler. En innvendig og en i krypkjeller.  Drives av 9V batteri og sender data hvert 10. minutt.  Artig å kikke innpå


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod