Forbud mot fossilt brensel fra 2020

Startet av Jgytterdal@gmail.com, november 19, 2016, 15:59:58

Jgytterdal@gmail.com

Jeg har som mange andre blitt oppmerksom på at det vil komme et generelt forbud mot bruk av av fossilt brensel til oppvarming fra 2020.
I følge høringsdokument gjelder dette alle typer fossilt brensel, mao både parafin og landbruksdiesel.
Samtidig ligger det også et unntak for hytter under 70m2.

For alle oss som har hytte under 70m2 uten innlagt strøm betyr dette ekstremt mye.
Det er jo vanskelig å se pr dags dato hvordan man skal erstatte Wallas eller Cami ovnen.
Det finnes også etter det jeg forstår mulig å benytte bioolje på hytter over 70m2.

Dette er også viktig mtp forsikring og dekning ved eventuelle skader som kan knyttes til feil og ulovlig bruk.

Dette betyr i praksis t alle hytteeiere med hytter under 70m2 kan fortsette å bruke Wallas med diesel.
Parafin blir ganske sikkert mindre tilgjengelig etterhvert.
Victron Smartsolar 250/100 +150/35<br />MP 24/5000/120/100<br Inmesol 12kw gen set<br />6x350w + 3x270w <br />20kwt lithium 16p7s, Rec Q, Venus GX<br />Wallas 40CC, El stekeovn, <br />a++ kjøleskap,

Goosewater

Vil dette forbudet gjelde for ovner i eksisterende hytter også?

Vil en kunne sette opp en hytte under 70 kvm med ovn som bruker fossilt brennstoff etter 2020?

Jgytterdal@gmail.com

Etter det jeg skjønner vil dette gjelde for både eksisterende og framtidige nye eiendommer.

Mao man kan planlegge å bygge ny hytte inntil 70m2 , og fortsatt bruke eksempelvis Wallas eller Cami.
Victron Smartsolar 250/100 +150/35<br />MP 24/5000/120/100<br Inmesol 12kw gen set<br />6x350w + 3x270w <br />20kwt lithium 16p7s, Rec Q, Venus GX<br />Wallas 40CC, El stekeovn, <br />a++ kjøleskap,

torn

Jeg fyller et 200l fat, for å fylle tanken på hytta en gang pr år. Har wallas. Hvordan i all verden skal dette kunne reguleres? Skal ekspeditøren på bensinstasjonen bli med å måle opp hytta mi?

OS

Sitat fra: torn på november 20, 2016, 15:34:31
Jeg fyller et 200l fat, for å fylle tanken på hytta en gang pr år. Har wallas. Hvordan i all verden skal dette kunne reguleres? Skal ekspeditøren på bensinstasjonen bli med å måle opp hytta mi?
Parafin på pumpe vil det sannsynligvis bli slutt på men Wallas og Cami kan jo fyres på diesel også og det blir nok tilgjengelig i mange år enda selv om forbudet gjelder diesel også. Wallas kan også fyres på biodiesel og det blir det ikke forbud mot. Samme gjelder lampeolje men det blir en del dyrere enn parafin.

Jeg tipper forbudet blir håndhevet på samme måte som med eldre vedovner. Det er feieren/brannvesen som foretar stikkprøver.

Victron Multiplus 24/3000/70, Venus GX, BMV 702
Morningstar Tristar MPPT 60
12 stk Fuli 6V/200Ah AGM
Midnite Solar MiniDC sikringsskap

arctic421

Hei, vurderer en av disse ovnene. Men nå dukket det opp en utfordring ja. De er jo relativt dyre, hvis tilgangen på parafin blir borte så er jeg ikke sikker på om jeg skal skaffe meg en. Eventuelt vente til forbudet kommer, da dukker de vel billig opp på FINN. :)

Må cami eller wallas bygges om for å kunne fyre med diesel.

Ygnastølen

Hei

Dette har vært diskutert før her på forumet, og nei, Cami går utmerket på diesel.
Min har gått i mange år på det, andre her inne kjører også med diesel uten feilslag.

Victron MultiPlus 5000W/120A 24V
Victron MPPT 250/100
Victron Cerbo GX
2040W solcelle paneler
20kwt lithium 16p7s, Rec Q BMS
Cami diesel/parafin ovn

OS

Victron Multiplus 24/3000/70, Venus GX, BMV 702
Morningstar Tristar MPPT 60
12 stk Fuli 6V/200Ah AGM
Midnite Solar MiniDC sikringsskap

OS

Victron Multiplus 24/3000/70, Venus GX, BMV 702
Morningstar Tristar MPPT 60
12 stk Fuli 6V/200Ah AGM
Midnite Solar MiniDC sikringsskap

Sæters

Den antagelig ikke fullt så gode nyheten er at det er en statsråd fra Høyre som sier det. Vil anta at alle slike avgjørelser vil kunne reverseres hvis det blir rødgrønt flertall ved neste valg.


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod