Problem med automatsikkring

Startet av glamsland, november 20, 2016, 11:12:04

glamsland

Hei.
Jeg har problemer med at automatsikkringen mellom regulator og batteriene ryker. Dette skjer ett par ganger i året. Alltid imens batteriene er fulladet.
Kan det være et slags tretthetsbrudd? Eller kan regulatoren legge inn en skikkelig boost av og til?  Skal vel mye til at en 30a regulator kan gi ut 30 amp nå på høsten fra 300w paneler!! ;D
Dette er en 30 amp mppt regulator. Med en 30a sikkring. Er det rett og slett sikkringen som er for liten? Kan bare ikke skjønbe hvorfor den bare ryker i perioder med fullt batteri når vi ikke er på hytta!
Ipkameraet mitt sluttet å virke, så jeg ante ugler i mosen og kjørte opp i dag. Sitter her nå å funderer på dette i mens aggregatet kjører laderen...
Noen ideer?
Ps; bildet viser en 50a sikkr, det står en 30 i skapet .

Runar
80m2 Hytte i sørlandskogen.
800w solcelle
"Suntracer" panelstativ
Epever 3000 hm 10022 hybridinverter.
24v/12kw lithium nmc  (kia Soul) el-bilbatteri.

OS

Jeg har flere slike sikringer og har aldri opplevd det du beskriver. Har du husket å koble sikringen rett veg? Siden det er DC er det ikke vilkårlig hvilken vei den er koblet. På mine skal det høyeste potensialet kobles til kontakten i underkant av sikringen.
Victron Multiplus 24/3000/70, Venus GX, BMV 702
Morningstar Tristar MPPT 60
12 stk Fuli 6V/200Ah AGM
Midnite Solar MiniDC sikringsskap

glamsland

Takker for svar.. Du er kanskje inne på noe der! Ser ikke bort ifra at denne kan være koblet motsatt?? Denne sitter jo på plusslederen som kommer fra regulatoren og forsyner batteriene med strøm. Dvs at kabel fra regulatoren må da inn på undersiden av sikringen og videre til batteriet fra topp sikring.
Dette må sjekkes opp i!

Det er bare denne sikringen her det har vært trøbbel med , de andre har aldri røket, men de får spenning fra batteriet og inn på pluss/nedre koplingspunkt på sikringen og videre ut...  Interessant..
80m2 Hytte i sørlandskogen.
800w solcelle
"Suntracer" panelstativ
Epever 3000 hm 10022 hybridinverter.
24v/12kw lithium nmc  (kia Soul) el-bilbatteri.


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod