Cami Grønn/Lysdiode blinker

Startet av perg, desember 04, 2016, 18:09:14

perg

Jeg har nå prøvd å få startet Cami ovnen (545) for første gang.
Først som skjedde var at sikringen på 15 A inne i Camien gikk etter ca 2 minutter.

Byttet sikring og prøvde igjen, hører pumpa klikker og går og viftene inni brennermodulen starter.
Den gule lysdioden på toppen og den grønne nede på kretskortet lyser konstant.

Etter noen minutter så stopper vifta og den gule lysdioden begynner å blinke med ett blink hvert 5 sekund. Dette ser ut til å være den samme som den grønne nede på kretskortet.
Noen som vet hva denne dioden indikerer ?

Kunne ikke kjenne at det luktet noe særlig diesel fra brenneren, og når jeg koblet fra drivstoffrøret inn på Camien var det ikke noe diesellukt der.
Batterispenning inne i camien er 12,63 V så det skal ikke være for lav spenning.


MPP Solar 2400W 24V 60A batterilader / 60A MPPT
520 W IBC polykrystallinsk 260w x2
10 x 100Ah GEL batterier
220 V kjøleskap, støvsuger, utv. vannpumpe, brødrister
Cami dieselovn med Sikom styring

Ygnastølen

Hei

Cami er veldig kresen på hvile spenning, jeg hadde litt problemer også.
12,63V er på kanten...
I begynnelsen hadde jeg forøvrig for liten spenning, og da ble gløde stift ødelagt.
Har du sugd frem diesel i slange og satt den rett på når det er diesel i slange?
Det er også en del om lengde på slange og høyder mellom brenner og diesel nivå/tank.
Men det kan være nok å suge frem diesel, gjør alltid det jeg.
Har du manualen forresten? Legger den med i tilfelle....

Har nå 24V batteri bank, og Victron omformer til justerbar 12V, min har hvilespenning på 13V, fungerer hver gang nå.


Victron MultiPlus 5000W/120A 24V
Victron MPPT 250/100
Victron Cerbo GX
2040W solcelle paneler
20kwt lithium 16p7s, Rec Q BMS
Cami diesel/parafin ovn

perg

Sitat fra: Ygnastølen på desember 04, 2016, 19:03:03
Hei

Cami er veldig kresen på hvile spenning, jeg hadde litt problemer også.
12,63V er på kanten...
I begynnelsen hadde jeg forøvrig for liten spenning, og da ble gløde stift ødelagt.
Har du sugd frem diesel i slange og satt den rett på når det er diesel i slange?
Det er også en del om lengde på slange og høyder mellom brenner og diesel nivå/tank.
Men det kan være nok å suge frem diesel, gjør alltid det jeg.
Har du manualen forresten? Legger den med i tilfelle....

Har nå 24V batteri bank, og Victron omformer til justerbar 12V, min har hvilespenning på 13V, fungerer hver gang nå.



Jeg lurte på om jeg skulle suge diesel fram, men jeg gjorde det ikke.
Kan prøve det i kveld for jeg stusset over at det ikke luktet nevneverdig diesel av slangen når jeg koblet den fra brenneren.
Er det ikke en sånn prime funksjon på denne ?

MPP Solar 2400W 24V 60A batterilader / 60A MPPT
520 W IBC polykrystallinsk 260w x2
10 x 100Ah GEL batterier
220 V kjøleskap, støvsuger, utv. vannpumpe, brødrister
Cami dieselovn med Sikom styring

Ygnastølen

Hei

Jo det er det, men tror den sliter med og dra det opp i 4-5m slange.
Gjorde ikke dette første gang jeg heller, og da prøvde den tre ganger som den skal uten at det funket.
Hadde da høy spenning, det var ikke problem. Sugde så frem, og prøvde igjen, da kom den med en gang.

Merk at når jeg hadde 12V med 12.9V i hvilespenning, droppet den ned til 11.9-11.8V når den ble slått på.

Håper du får det til ;D
Victron MultiPlus 5000W/120A 24V
Victron MPPT 250/100
Victron Cerbo GX
2040W solcelle paneler
20kwt lithium 16p7s, Rec Q BMS
Cami diesel/parafin ovn

bambus

Hei!
Pass på at sugeledningen er trykket helt inn i sugestussen på pumpen. Vison Engros påpekte dette som et vanlig problem. Slangen skal nokså langt inn for at forbindelsen skal bli tett. Vi erfarte akkurat dette og hadde en tid problemer med å starte Cami. På printkortet sitter det en liten trykkbryter som aktiverer ekstra pumpekapasitet for å "speede opp" første gangs oppstart. Grønn lysdiode lyser (Så vidt jeg husker) når luftviftene er på.
Mvh Bambus

perg

Sitat fra: Ygnastølen på desember 05, 2016, 16:41:53
Hei

Jo det er det, men tror den sliter med og dra det opp i 4-5m slange.
Gjorde ikke dette første gang jeg heller, og da prøvde den tre ganger som den skal uten at det funket.
Hadde da høy spenning, det var ikke problem. Sugde så frem, og prøvde igjen, da kom den med en gang.

Merk at når jeg hadde 12V med 12.9V i hvilespenning, droppet den ned til 11.9-11.8V når den ble slått på.

Håper du får det til ;D

Prøvde å suge fram diesel i kveld med en kanne diesel rett ved siden av brenneren.
Like etter jeg skrur den på hører jeg litt klikking, tipper det er pumpen som starter så stopper klikkingen.
Forøvrig samme oppførsel som tidligere, viftene stopper etter noen få minutter og så begynner den gule lysdioden å blinke hvert 4-5 sekund.
12,63 V inne på Camien mens den prøver.
Kan det være tennpluggen ?
MPP Solar 2400W 24V 60A batterilader / 60A MPPT
520 W IBC polykrystallinsk 260w x2
10 x 100Ah GEL batterier
220 V kjøleskap, støvsuger, utv. vannpumpe, brødrister
Cami dieselovn med Sikom styring

perg

Har snakket med Terje på Visionengros og han sier at pluggen er defekt så da blir det bytte av den.
MPP Solar 2400W 24V 60A batterilader / 60A MPPT
520 W IBC polykrystallinsk 260w x2
10 x 100Ah GEL batterier
220 V kjøleskap, støvsuger, utv. vannpumpe, brødrister
Cami dieselovn med Sikom styring

perg

Da har jeg byttet plugg, ledninger til pluggen og brennmatte og rengjort hele Camien.
Og nå startet ovnen akkurat som den skal, den varmet godt, viftene startet etterhvert og jeg lot den gå en times tid.
God service av Vision Engros   ;D
MPP Solar 2400W 24V 60A batterilader / 60A MPPT
520 W IBC polykrystallinsk 260w x2
10 x 100Ah GEL batterier
220 V kjøleskap, støvsuger, utv. vannpumpe, brødrister
Cami dieselovn med Sikom styring

Ygnastølen

Flott, godt å høre. Enig i at det er flott service hos Terje ved Vision Engros ;D
Victron MultiPlus 5000W/120A 24V
Victron MPPT 250/100
Victron Cerbo GX
2040W solcelle paneler
20kwt lithium 16p7s, Rec Q BMS
Cami diesel/parafin ovn


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod