230V fryseboks på solstrøm

Startet av Røilern, desember 18, 2016, 22:26:31

Røilern

Vi har ønsket oss fryser en stund for at maten skal holde gjennom de "lange" feriene.
Vi har ikke tenkt at den skal gå noe særlig utover det.

Valget falt på en rimelig boks fra Matsui til 1500,-

Den har et teoretisk årsforbruk på 166Kwh. En liten måling viste at den brukte mellom 30-50W når kompressoren gikk. Faktisk dagsforbruk er selvfølgelig helt avhengig av hva man dytter i fryseren.

Det kanskje aller viktigst er at boksen er laget for å fungere ned mot -15C. Skal bli spennende å se hva den bruker av strøm. Jeg bruker en egen forbruksmåler til det.


Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

Zappa

Spennende info.  Vi har i perioder brukt et gammelt skap med freongass som tåler å stå på i minussgrader.  Ulempen med dette skapet fra 80-tallet er at det brukte veldig mye strøm og er brutal på startstrømmen. Vi kjøpte derfor i sommer et Liebherr GP1486 skap som teoretisk skal ha et årsforbruk på 100kWh/a (A+++). Vår gode erfaring med et Liebherr kjøleskap gjorde at vi valgte dette. Det skal fungere godt under +10C.

Denne herligheten kostet 8000,- og det er jo spennende at et skap fra Matsui også er spec´et til å gå lavere enn klimaklasse SN-T, som er laveste definerte temperatursone til nå.

Det er nok også en stor fordel for en fryser å stå kalt hvis man skal ha lavest mulig forbruk. Vi har derfor fryseren i boden hvor det er tilnærmet utetemperatur.
Multiplus II 48/5000/70-50
Victron SmartSolar 100/20
4x255w solceller (2p2s)
Honda EU65is aggregat
24kWt lithium Leaf 14p7s, Rec Q BMS, Venus GX
CAMI, El stekeovn, a+++ kjøleskap og fryser

Røilern

Etter noen dagers drift med svært lavt forbruk på fryseren (titalls Wh) tok jeg frem boken som jeg har referert til før - Energy unlimited - den anbefales sterkt.

En moderne godt isolert fryseboks som i tillegg står i et kalt rom drar nesten ikke strøm!

2)  Improve  insulation Let us first look at how much energy is needed to cool down food or drinks in a refrigerator. It  is  important  to  know  here  that  the  specific  heat  of  water  is  1.16  Wh  per  °C. The  specific  heat  of  other  drinks  and  food  is  similar.  This  means  that  to  cool  down  1  litre  of  water  or other drinks, or 1 kg of food, by 1°C, 1.16 Wh of heat has to be removed. So,  if  you  were  to  put  5  litres  of  mineral  water,  warmed  up  in  the  sun  to  35°C,  into  the  refrigerator  and allow  it  to  cool  to  10°C,  then  5  x  (35  -  10)  x  1.16  =  0.145  kWh  of  heat  must  be  drawn  from  the refrigerator. At  a  CoP  of  1.34,  the  amount  of  electrical  energy  needed  is  0.145  /  1.34  =  0.108  kWh,  i.e. 0.108  /  12  =  9  Ah  out  of  a  12  V  battery.  Not  to  bad,  9  Ah,  even  though  we  have  assumed  a  very  low CoP.

Conclusion: It  is  bad  insulation  and  /  or  a  bad  CoP,  and  not  cooling  down  the  drinks  and  food  that  are  the  reason  for high  power  consumption  of  the  refrigerator  and  freezer  on  board. Therefore: insulate! The  benchmark  for  energy  consumption  is  standard  household  equipment,  which  nowadays  has excellent  insulation: The  yearly  energy  consumption  of  a  modern  refrigerator  is  about  100  kWh,  which  translates  to 100  /  365  =  0.27  kWh  per  day,  or  0.27  x  1000  /  24  =  11  W  (!)  average  power  consumption.  If  fitted  with a  12V  DC  compressor,  Ah  consumption  would  be  0.27  x  1000  /  12  =  23  Ah  per  day  from  a  12  V  battery. The  yearly  energy  consumption  of  a  modern  freezer  is  about  twice  as  high,  and  would  take  46  Ah  per day from a 12 V battery. If  permanent  AC  power  from  an  inverter  is  available  anyway  (see  chapter  8)  it  is  certainly  advisable  to install a standard household refrigerator and freezer.
Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

Jgytterdal@gmail.com

Interessant dette,  jeg tenker også på å kjøpe en fryser som jeg tenker å bruke gjennom sommeren,.
Pga plassmangel må jeg sette den i uthuset hvor jeg. Har et eget 140 w panel og 150ah batteri som er startbatteri på Dometic samt lys i boden(led)
Skal lure på om dette er nok til å drifte en slik fryseboks.
Jeg har en liten inverter der 350w pure sine.



Victron Smartsolar 250/100 +150/35<br />MP 24/5000/120/100<br Inmesol 12kw gen set<br />6x350w + 3x270w <br />20kwt lithium 16p7s, Rec Q, Venus GX<br />Wallas 40CC, El stekeovn, <br />a++ kjøleskap,

Røilern

Mitt helt subjektive inntrykk er at startstrømmen på denne fryseren fra Matsui er mye mindre enn mitt Bosch kjøleskap - men det er ikke lett å "måle".

Jgytterdahl - jeg tenker at batteriet ditt vil fort gå tomt med 14 dager med drittvær. Du har bare 75x12 = 900Wh tilgjengelig energi
Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

Jgytterdal@gmail.com

Jeg er helt enig matematikken her,  men tanken er at fryseren er kun i drift når vi er på hytta og at jeg kan spe på med et lite aggregat i ny og ne!
Victron Smartsolar 250/100 +150/35<br />MP 24/5000/120/100<br Inmesol 12kw gen set<br />6x350w + 3x270w <br />20kwt lithium 16p7s, Rec Q, Venus GX<br />Wallas 40CC, El stekeovn, <br />a++ kjøleskap,

Røilern

Ah - det vil nok fungere gitt at inverteren takler startstrømmen.
Hva sier spesifikasjonen om peak power? Victron enhetene har typisk peak power på det dobbelte av "pålydene" i noen sekunder
Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

bambus

Hei!
Vi har i mange år hatt en liten 12 V kjøleboks til de mest følsomme matvarene. Har vi med oss noe som er frosset, legger vi det nederst i boksen. I løpet av en veekend ser vi da som oftest at kompressoren ikke starter i det hele tatt. Slike bokser har åpenbart god isolasjon, og så framt man unngår å putte varme saker ned i boksen, blir strømforbruket svært lavt. NB! Prøv drinken uten is!
Vi valgte så å bytte ut boksen med et lite kjøleskap, 230 V etter tips fra forumet. Vi oppgraderte hele solcellaanlegget og monterte en Victron 375 DE inverter til drift av skapet. Første startforsøk var vellykket. Målte 4,6 A strøm (60 W) ved normal kompressorgange. Etter at kjøleskapet var blitt kaldt, stoppet selvsagt kompressoren, men når den etter en tid skulle starte på nytt, kom det barre "sinte" brummelyder fra inverteren. Vår konklusjon er derfor at en større inverter må til. I  vårt tilfelle er åpenbart startstrømmen større enn 5 ganger driftsstrømmen, som ellers er en vanlig "tommelfingerregel"."
Mvh Bambus

Røilern

Min erfaring er at kjøleskapet drar borti 100A ved 12V ved oppstart. Selv min 5000W 24V inverter gir et lite "blink" i LED lys når kjøleskapet slår inn.
Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

Jgytterdal@gmail.com

Jeg har nevnt dette i en tidligere tråd,  men kjørte i over ett år kjøleskap med en Victron 350w pure sine inverter uten et feilslag.
Dette er et billig a++ kjøleskap fra Elkjøp.
Logik kjøleskap LUL55W14E (85 cm) med årlig forbruk på 91kwt.
Har ikke inntrykk av at dette drar så voldsom startstrøm
Ser på strømmåler at det drar i overkant 4a (12v)ved vanlig drift.

Jeg anbefaler dette hvis man tenker å gå 230v veien i kjøleskap,  og ikke har '' ubegrenset'' med inverter strøm
Victron Smartsolar 250/100 +150/35<br />MP 24/5000/120/100<br Inmesol 12kw gen set<br />6x350w + 3x270w <br />20kwt lithium 16p7s, Rec Q, Venus GX<br />Wallas 40CC, El stekeovn, <br />a++ kjøleskap,

Røilern

Kanskje er det stor forskjell på startstrøm avhengig av produsent.

Min nye fryseboks har ikke tilsvarende "tendenser"
Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

Jgytterdal@gmail.com

Når du sier anden ikke har samme tendens,  mener du at den'' lugger''
I start øyeblikket?
Victron Smartsolar 250/100 +150/35<br />MP 24/5000/120/100<br Inmesol 12kw gen set<br />6x350w + 3x270w <br />20kwt lithium 16p7s, Rec Q, Venus GX<br />Wallas 40CC, El stekeovn, <br />a++ kjøleskap,

Røilern

Ja, mitt helt subjektive inntrykk er at mitt kjøleskap trekker mer strøm i startøyeblikket enn min fryser.

Jeg skal teste det litt mer neste gang og se om jeg kan konkludere.

Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

Sæters

Sitat fra: Røilern på desember 18, 2016, 22:26:31

Valget falt på en rimelig boks fra Matsui til 1500,-

Det kanskje aller viktigst er at boksen er laget for å fungere ned mot -15C. Skal bli spennende å se hva den bruker av strøm. Jeg bruker en egen forbruksmåler til det.


Jeg er på leting etter en fryseboks som kan stå i en utebod. Leser så øyet blir vått, men kan ikke finne en eneste modell fra Matsui hvor de sier at den tåler lave temperaturer. På Elkjøp har de Beko bokser til over det dobbelte av prisen, og om disse skriver de at de har Freezer Guard teknologi som gjør at de tåler å stå¨ned mot 15 minus. På Elkjøp sine sider står det også at en del Elektrolux bokser også tåler -15 grader, men tilsvarende på Elektrolux sine sider står laveste omgivelsestemperatur som 0 grader.

Prisen på Matsuiboksene frister, men tør ikke sette de ut i vinterkald bod hvis ikke spesifikasjonene tilsier lave temperaturer, tror ikke garantien virker om det skjer noe da.

Har du link til den modellen du kjøpte?

Røilern

Denne boksen gjør jobben
Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

Sæters

Takk for svar. Ser ut til at det er den eneste Matsuiboksen som har -15 grader, mulig den blir i minste laget. Har funnet ut at både Gram og AEG har godt med denne typen i sitt assortement, så vi skal nok finne en passende boks, men til en del høyere pris.

Røilern

Lykke til - fortell oss gjerne hvordan det går
Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

Tottoa

Jeg leser med stor interesse den pågående diskusjonen. Ettersom vi er i ferd med å planlegge for kjøl og frys på hytta er det en en ting jeg lurer på; er det noen som har eksperimentert med kraftige kondenensarorer på ledningen til kjøleskapet. Hvil dette hjelpe på leveranse av strøm i starten?

Røilern

Nja, husker jeg ikke feil så sitter det et noen slike inne i Victron inveteren. Type "kubbelys"

Det er nok disse som gjør det mulig for min 5Kw inverter å levere 10Kw et kort øyeblikk.

Jeg tenker at det tryggeste man kan gjøre er å kjøpe en "ferdig boks"
Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

Knerten

Sitat fra: Røilern på desember 18, 2016, 22:26:31
Vi har ønsket oss fryser en stund for at maten skal holde gjennom de "lange" feriene.
Vi har ikke tenkt at den skal gå noe særlig utover det.

Valget falt på en rimelig boks fra Matsui til 1500,-

Den har et teoretisk årsforbruk på 166Kwh. En liten måling viste at den brukte mellom 30-50W når kompressoren gikk. Faktisk dagsforbruk er selvfølgelig helt avhengig av hva man dytter i fryseren.

Det kanskje aller viktigst er at boksen er laget for å fungere ned mot -15C. Skal bli spennende å se hva den bruker av strøm. Jeg bruker en egen forbruksmåler til det.


Hei

Ser utifra datoen på innlegget at du har hatt fryseren ca. et år nå.
Hvilke erfaringer har du med henblikk på strømforbruket?
Brukte dere fryseren gjennom hele året? Ingen problemer i kulda?



Masse solkraft og litt bensinkraft.
En hytte med masse duppeditter ;-)

Røilern

Sitat fra: Knerten på november 19, 2017, 10:31:26
Ser utifra datoen på innlegget at du har hatt fryseren ca. et år nå.
Hvilke erfaringer har du med henblikk på strømforbruket?
Brukte dere fryseren gjennom hele året? Ingen problemer i kulda?


Kort oppsummert

- Lavt strømforbruk - type tenker ikke noe særlig på det
- En enkelt metode å spare strøm på er å ha med en stor pose is når man drar til hytta.
- Den stod og gikk noen måneder i sommer (iskrem og isbiter i fryseren på en fjellhytte var ny superluksus) ellers har vi den ikke på med mindre vi er der, eller vi skal opp neste helg og har noe i fryseren som det er kjekt å la være der.
- Null problemer i kulda  -  er det -15° er behov lavt
Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

Knerten

Takk for deling av erfaring.
Så nå blir fryseboks kjørt opp i vinter ;D
Masse solkraft og litt bensinkraft.
En hytte med masse duppeditter ;-)

Sæters


Sæters

Tilbudet gjelder også Elkjøp. Kjøpte en av disse, men har ikke bestemt meg for om den kommer til å brukes på hytta, eller om den vil bli ekstraboks hjemme. Kommer an på hvilken løsning jeg havner på med nye batterier m.m.

Uansett, selger sa noe interessant, hvorvidt en selger av hvitevarer er å stole på....  Det står jo på denne fryseboksen at den går å bruke ned til - 15 grader. Den eneste fra Matsui ?  Det står også på en av fryseboksene til Elektrolux at den kan brukes ned til -15. Dette til tross for at de tilhører samme gruppe som de fleste som ikke har denne muligheten (SN-T dvs. 10-43 grader), men det var bare til idag jeg trodde det. Selger sa at det med -15 grader gjaldt de fleste boksene som ble produsert idag og han hørtes veldig overbevisende ut   ;D  Han sa at tidligere var det stort sett bare Beko sine frysere som hadde denne muligheten, men nå har de fleste kommet etter.

Ifølge mine tidligere undersøkelser, så gjelder dette de fleste fra AEG (står i beskrivelsen) og Gram (står der også). Men nå skal man da kunne bruke de fleste på hytta eller i uteboden hjemme. Hvis det stemmer, vil det være store muligheter for å finne veldig energigjerrige skap til en rimelig penge, fint om dette gjelder kjøleskap også, glemte jeg å spørre om.

Nok en gang, takk til Røilern (og dere andre som poster interessante ting) for gode tips. Veldig bra med konkrete eksemler, bl.a. som energimåleren det vises til. 35 watt er knapt mer enn hva én av de gamle hallogenpærene krevde. Idag bruker jeg ikke så mange watt på belysning totalt engang. Verden går fremover med stormskritt, i alle fall hytteverdenen.

Wilj

Har kjørt viktron easysolar og siemens A+++ kjøl og frys i 2 år nå. Kombiskapet står på fra mai til november. Batteribanken er full vær morgen og dette er i Finnmark. Har funket prikkfritt. Har 600w panel og 1400 ah bank. På høsten har jeg i tillegg utelys på 12w stående på døgnet rundt.
Ranahytte Panorana 3 
4 x 350Ah AGM @12V
Victron easysolar 12/1600/70-16
Victron BMV700
Subaru Robin 2500W
2x300w panel
Ampair 100 vindmølle
Vera toalett, gassvannvarmer, gass komfyr,A+++


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod