4g router, 12 volt

Startet av Oerjan, desember 29, 2016, 10:32:43

Oerjan

Har veldig begrenset dekning på hytta, kun 4 g i korte perioder og skal man ringe må tlf stå i vinduskarmen og ikke röres.

Har nå fattet litt interesse for Wifi tale. Noen som har erfaring med utendörs antenne og 12v router?? Jeg har god dekning på en ca 50 meter fra hytta og vil tro at med en kraftig antenne i mönet på hytta så skal dette gå

Forslag til lösning??

Røilern

Hei

Jeg brukt ICE med utendørs antenne i mange år med godt resultat. Når Telenor bygget ut 4G dekningen så installerte jeg deres 4G ruter med utendørsantenne. Dette ga "full" 4G speed i en hytte hvor det ikke var 4G dekning på mobil hvis man ikke befant seg utendørs og på rett side av hytta.

Telenor tilbyr nå tale over Wifi automatisk men du er avhengig av å ha en telefonen som støtter dette. Pt er utvalget begrenset. http://www.tek.no/artikler/snart-kan-telenor-kundene-ringe-over-bade-4g-og-wifi/347133
Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

Oerjan

Takk for svar, går Telenor routeren på 12v og hvilken type uteantenne bruker du?


Tarzan

Jensen airlink 3g/4g bruker jeg og den har både 12 og 24 v kabel. Funker greit på biltur og på hytta.
Ansatt i Forbruksimport AS og Sørlandets Fjellsaging AS

Røilern

Sitat fra: Oerjan på desember 29, 2016, 17:12:00
Takk for svar, går Telenor routeren på 12v og hvilken type uteantenne bruker du?



Ja både Telenor og ICE ruterne går på 12V.

Til Telenor ruteren bruker jeg denne antennen
https://www.komplett.no/product/863597/mobil/mobilt-bredbaand/poynting-xpol-a0016-8dbi-4g-panelantenne#
Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

Oerjan

Er rimelig grønn på området men må man ha noe ekstra abonnement ,simkort eller er det bare å montere opp og begynne å surfe på nett med tlf ?

jkirkebo

Sitat fra: Oerjan på desember 29, 2016, 21:01:06
Er rimelig grønn på området men må man ha noe ekstra abonnement ,simkort eller er det bare å montere opp og begynne å surfe på nett med tlf ?

SIM-kort må du ha i en router, normalt brukes data-sim på samme abonnement som mobiltelefonen din.

Selv bruker jeg en ASUS 4G-AC55U router, den har egentlig strømforsyning på 19V men fungerer også helt fint på 12V.

Har 2 slike antenner: https://www.komplett.no/product/776069/mobil/mobilt-bredbaand/poynting-lpda-a0092#

Med mobilen inne får i knapt EGDE-dekning og 1-2 streker (kan ikke ringe). Med antennene over får jeg 4G med 30Mbit/s hastighet :)

Sæters

Noen ganger holder det med tålmodighet. Min situasjon var identisk med TS sin, samtaler via mobil en tålmodighetsprøve,  kun enkelte hjørner i hytta og spredte plasser utendørs var mulig. Å lese en avisartikkel kunne ta mange minutter om det i det hele tatt var mulig.

Ved påsketider dukket det opp sporadiske 4G signaler, noe som gjorde at jeg begynte å undersøke mulighet for 12v ruter, da jeg håpet den skulle kunne forsterke signalene. Via undersøkelser på Telenors sider, fikk jeg forståelsen av at de skulle forbedre dekningen hos en av mine
hyttenaboer (vet ikke bakgrunnen for dette, men antar han har klaget). Ventet derfor til etter sommeren med videre planlegging. Fra i høst har jeg så bra 4G at surfing og avislesing på nett går nesten like raskt som i Oslo området, uten hjelp av router.

OS

Jeg har ikke ICE men bare 3G og 4G og da holder det med en rimeligere variant av antennen Røilern viste ovenfor, denne:
https://www.komplett.no/product/776064/mobil/mobilt-bredbaand/poynting-xpol-a002-8-dbi-panelantenne#productinfo

Den fungerer meget bra med 3g/4G ruter fra Tela hos oss. Anbefaler at du sjekker med din teleleverandør før du evt bestiller antenne.
Victron Multiplus 24/3000/70, Venus GX, BMV 702
Morningstar Tristar MPPT 60
12 stk Fuli 6V/200Ah AGM
Midnite Solar MiniDC sikringsskap


Oerjan

Takk for alle svar, ting begynner å bli klarere nå. Var til hytta i dag og på taket hadde jeg 4g og to prikker på min IPhone.
Ser for meg å prøve med en router oppe på hemsen først og oppnår jeg ikke dekning da blir det å supplere med uteantenne.
Men lurer ennå på et par ting, vil andre kunne bruke 4g med sine tlf som om de var i et område med 4g?
Vil jeg bli belastet andres bruk ettersom det står et simkort i routeren som er tilknyttet mitt tlf abonnement ?

rolfm

Nå har ikkje eg lest meg opp på WiFi Tale hos Telenor, men antar at det her dreier seg om ein form for iptelefoni. Altså om du har en telefon som takler WiFi tale (etter det eg har fått med meg er det bare iPhone som fikser det ennå), brukar den eksisterende WiFi nett for å ringe i staden for vanlig mobilnett. Så om nokon bruker ditt mobile bredbånd for å ringe WiFi tale, så vil du bli belasta for datatrafikken det medfører.

Jgytterdal@gmail.com

Det er etthvert flere tlf som støtter WiFi tale,  Samsung, Sony mfl.
Dette er en kjempefin løsning hvis man har dårlig taledekning men bra 4g dekning. (Det har løst et stort problem på vår hytte)
Det er riktig at ringetrafikk vil belaste datakapasitet på abo,  men taletrafikk belaster egentlig veldig lite.


Victron Smartsolar 250/100 +150/35<br />MP 24/5000/120/100<br Inmesol 12kw gen set<br />6x350w + 3x270w <br />20kwt lithium 16p7s, Rec Q, Venus GX<br />Wallas 40CC, El stekeovn, <br />a++ kjøleskap,

Amatøren

For å bruke tale over WiFi (IP telefoni) så må telefonen ha tilgang til WiFi nett.

Setter man opp en 4G router på hytten må man bare passe på å ha passord (og byttet fra default fra leverandør) WiFi så andre ikke kan benytte seg av din WiFi over 4G.

Selvfølgelig vil andre som du har delt WiFi passordet med (husstandsmedlemmer og gjester) kunne benytte seg av tale over WiFi OG annen Internett aktivitet på ditt abonnement (kostnad).
Man lærer så lenge man lever.

jkirkebo

Tale over Wifi er testet på vår hytte nå over nyttår og fungerer helt strålende :) Eneste som fortsatt er knotete er BankID på mobil.

Så da hiver vi nok ut den gamle DECT-telefonen med GSM-base og ekstern antenne som vi pleide å viderekoble til før. Bedre med Wifi-løsningen siden vi da også får SMS fra de som ikke har iPhone.

Oerjan

Dette blir nok en bra løsning for meg som sliter med tlf dekning. Router er på tur men må nok ha Utendørsantenne i tillegg, har folket noen anbefalinger og erfaringer vedr utendørsantenner? Mange typer å velge i.

Jgytterdal@gmail.com

Victron Smartsolar 250/100 +150/35<br />MP 24/5000/120/100<br Inmesol 12kw gen set<br />6x350w + 3x270w <br />20kwt lithium 16p7s, Rec Q, Venus GX<br />Wallas 40CC, El stekeovn, <br />a++ kjøleskap,

OS

Sitat fra: Oerjan på januar 03, 2017, 20:18:26
Dette blir nok en bra løsning for meg som sliter med tlf dekning. Router er på tur men må nok ha Utendørsantenne i tillegg, har folket noen anbefalinger og erfaringer vedr utendørsantenner? Mange typer å velge i.

Se svar lengre opp i tråden.
Victron Multiplus 24/3000/70, Venus GX, BMV 702
Morningstar Tristar MPPT 60
12 stk Fuli 6V/200Ah AGM
Midnite Solar MiniDC sikringsskap

Rypesteggen

Har samme utfordring som mange over her med dårlig 4G.
Trenger derfor 4G-router og utendørs antenne.
Ser i spesifikasjonene på mange routere at nedre temperaturgrense er 0°C (!)
På hytter uten strøm kan det fort bli -10°C inne.
Noen som har erfaring med lavere temp? (Gjetter at denne grensen er en kunstig "ikke skyld på oss-grense")
Krav til router:
1: 12VDC (eller USB) og lavt forbruk.
2: Minst ned til -10°C

Antenne: Noen som har testet "kamuflasjemaling" på utendørs antenne?
Går ut fra at all garanti forsvinner, men hemmer maling/lakk funksjonaliteten?

OS

Sitat fra: Rypesteggen på november 12, 2017, 14:29:08
Har samme utfordring som mange over her med dårlig 4G.
Trenger derfor 4G-router og utendørs antenne.
Ser i spesifikasjonene på mange routere at nedre temperaturgrense er 0°C (!)
På hytter uten strøm kan det fort bli -10°C inne.
Noen som har erfaring med lavere temp? (Gjetter at denne grensen er en kunstig "ikke skyld på oss-grense")
Krav til router:
1: 12VDC (eller USB) og lavt forbruk.
2: Minst ned til -10°C

Antenne: Noen som har testet "kamuflasjemaling" på utendørs antenne?
Går ut fra at all garanti forsvinner, men hemmer maling/lakk funksjonaliteten?
Jeg har en Huawei B593S 4G ruter på hytta. Den har stått på konstant i over 2år nå og den har aldri koblet ut pga temperatur. Det har vært -24C på det kaldeste. Den har 12V driftsspenning.
Victron Multiplus 24/3000/70, Venus GX, BMV 702
Morningstar Tristar MPPT 60
12 stk Fuli 6V/200Ah AGM
Midnite Solar MiniDC sikringsskap

Knerten

Er det noen som vet hvilken spenning Huawei E5186s opererer med, er det også 12V inn på enheten?
Masse solkraft og litt bensinkraft.
En hytte med masse duppeditter ;-)

ivarw

3x200W IBC Monosol
16x300Ah Winston 300AH LiFePO4@48V
REC Q BMS
Victron Cerbo GX
Victron BMV712
Victron MPPT SmartSolar 250/85
Victron Multiplus-II 48/5000/70-50
Honda EU70iS FS
Wallas 40

OS

I natt var det -13,7C på det kaldeste og ruteren koblet ikke ut som dere kan se her:
http://www.olesaether.com:3000/dashboard/snapshot/EaXgZ7AlfmSd7CPcDEIlZ7qcX5z9vFc0
Victron Multiplus 24/3000/70, Venus GX, BMV 702
Morningstar Tristar MPPT 60
12 stk Fuli 6V/200Ah AGM
Midnite Solar MiniDC sikringsskap

Røilern

Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

Rypesteggen

Takk for mange og konstruktive innlegg om 4G-Router for 12V i kalde strøk.
Ser ut for at Huawei B593S er på vei ut av markedet, men D-Link DWR 953 kan være et godt alternativ. Oppgitt til 0°C nedre temperatur, men det er nok bare "reklamasjonsgrense". Dessuten vil der trolig bli ørlite intern varmeproduksjon i de indre kretser i boksen, der det trengs som mest, så lenge den står på 24/7/365.
Denne går på 12V. 230V-strømforsyningen er stemplet med 12V-DC 1A. Dvs max 12W forbruk, trolig under halvparten, og det må være akseptabelt selv med vintermørket.
Den har tilkopling for ekstern/utendørs antenne, og da har vi trolig løsningen  :)
Tydelig at 12V-markedet er marginalt, når man må være etterforsker på internett for å finne ut av dette.
Bra vi har byggehytte.no !


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod