Bygge ringmur under eksisterende hytte

Startet av Vegard, januar 01, 2017, 20:01:35

Vegard

Overtok ei nykjøpt hytte fra 1973 i jula. Vi var vel klar over at pilarene hadde seget, og det første vi tenker å gjøre er å utbedre dette. Det er snakk om til sammen 24 pilarer. Snakket med en som mente at det beste vil være å erstatte disse pilarene med en ringmur. Får vi tak i en som kan håndtere en liten gravemaskin bra, går det greit å grave opp og mure en ringmur under hytta etter at den er jekket opp. Noen med erfaring med dette? Kostbar sak?

Sæters

Jeg kan ikke gi noe prisbilde, men uansett er du prisgitt stedlige forhold, hvor stor hytte det er snakk om, hvor i landet mht priser m.m.

En hytteeier i nærheten gjorde samme øvelse i sommer.  Vet ikke prisen,  men vet at det ble langt mer kostbart enn antatt da de måtte drenere tilsig av vann som gjorde jobben mer komplisert. Tror de ville tjent på å rive hytta og sette opp en tidsriktig konstruksjon. Alt er selvsagt avhengig av hvor solid resten er. Nevnte hytte var en enkel ferdighytte  fra ca samme årstall som din. Materialspar fra ende til annen. De foretok samtidig annen utbedring av hytta noe som gjorde regnestykket enda dårligere.

Høres uansett ut som en ganske kostbar affære da punktene der pilarene står må understøttes  etterhvert som arbeidet skrider frem, det er ikke bare å sette igang med graving. Samt at alt skal foregå delvis under hytta. Få en pris fra stedlige håndverkere, men legg til en god buffer for uforutsette ting som kan dukke opp.

Einar_S

Snakk med en lokal byggmester. I tillegg til det Sæters nevner kommer en hel del ting forumdeltagere ikke kan se.

Kanskje kan hytta flyttes unna mens fundamentet utbedres. Dette forutsetter diverse ting som terreng, bygningens størrelse og tilstand o.a.

Tilgang for gravemaskin må vurderes. En liten gravemaskin må stå på omtrent flat mark for å jobbe.


jkirkebo

Jeg hadde samme problemet, mange av "pillarene" (mye av det var lecablokker stablet oppå bakken) hadde seget, andre ikke. Hytta var rimelig skjev.

Fikset det selv uten hjelp eller større kostnader. Begynte foran og gravde meg inn under hytta for hånd. Støpte pillarer etterhvert som jeg kom ned til fjell på passende steder. Høyeste pillar ble vel ca. 280cm høy, laveste ca. 30cm. Billige 20cm støperør fra Biltema og Byggmax samt justerbare stolpesko fra Biltema. Boret ned i fjell og satte ned 3 stk. 16mm kamjern i hver pillar.

Endte opp med 53 pillarer da jeg trengte to rader ekstra understøttelse (dårlig dimensjonerte gulvbjelker) så jeg la på dobbel 1,5"x6" i to rader under.

Var mye jobb da, regner med det ble 1500-2000 store trillebårlass med masse + en diger ur av stein.

Legger ved noen bilder av prosessen underveis.

Sæters

Oi. Du fortjener i allefall iherdighetsprisen   :D  Klart man kan komme rimelig unna en slik jobb, men jeg tror de færreste har pågangsmot og fysikk til slik innsats.

Forøvrig helt etter mitt hjerte, alle mine byggverk, som begynner å bli noen etterhvert, er blitt til etter samme prinsipp og tilstand, egeninnsats og dårlig hukommelse (glemmer hvor mye jobb og hvor lang tid alt tar). Den gravejobben der er det uansett mange år siden jeg hadde orket å gi meg i kast med.

Håper for trådstarters skyld at han orker å gjøre litt egeninnsats og helst får noen til å hjelpe seg, slik jobb er enten veldig tidkrevende eller temmelig kostbar.


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod