Installere nytt solcelleanlegg/hybridinverter MPP Solar 24v 2400w

Startet av OddgeirL, januar 05, 2017, 15:42:13

OddgeirL

Hei.

Hår gått til innkjøp av en MPP solar 24V 2400w hybridinverter med 60A AC-lading samt MPPT 60A solcelleinngang. Denne selges via www.sparelys.no.
Er det noen av dere som har erfaring med denne fra tidligere?

Pr nå har en jeg kombiinverter på 12V 2kw med 65A AC-Lading som fungerer veldig bra. I tillegg har jeg en Solar EP MPPT  20A og 2x100w solcelle paneler.

Nå ønsker jeg i første omgang å øke solcelleanlegget til f.eks 4x300w eventuelt 5x300w. Hvem selger disse billig pr i dag? Sparelys tar ca 2900kr pr panel. Det er vel ikke så ille?

I andre omgang ønsker jeg å øke batteribanken. Har i dag 4stk 12v 155Ah AGM Maraton batterier.


jkirkebo

Sitat fra: OddgeirL på januar 05, 2017, 15:42:13
Hei.

Hår gått til innkjøp av en MPP solar 24V 2400w hybridinverter med 60A AC-lading samt MPPT 60A solcelleinngang. Denne selges via www.sparelys.no.
Er det noen av dere som har erfaring med denne fra tidligere?

Pr nå har en jeg kombiinverter på 12V 2kw med 65A AC-Lading som fungerer veldig bra. I tillegg har jeg en Solar EP MPPT  20A og 2x100w solcelle paneler.

Nå ønsker jeg i første omgang å øke solcelleanlegget til f.eks 4x300w eventuelt 5x300w. Hvem selger disse billig pr i dag? Sparelys tar ca 2900kr pr panel. Det er vel ikke så ille?

Hei,

Jeg selger 255W paneler til 1600,-. Kommer på lager i februar. Se:

http://www.ladespesialisten.no/index.php/solcellepaneler

Tror det skal være en ganske konkurransedyktig pris.

perg

Sitat fra: OddgeirL på januar 05, 2017, 15:42:13
Hei.

Hår gått til innkjøp av en MPP solar 24V 2400w hybridinverter med 60A AC-lading samt MPPT 60A solcelleinngang. Denne selges via www.sparelys.no.
Er det noen av dere som har erfaring med denne fra tidligere?

Pr nå har en jeg kombiinverter på 12V 2kw med 65A AC-Lading som fungerer veldig bra. I tillegg har jeg en Solar EP MPPT  20A og 2x100w solcelle paneler.

Nå ønsker jeg i første omgang å øke solcelleanlegget til f.eks 4x300w eventuelt 5x300w. Hvem selger disse billig pr i dag? Sparelys tar ca 2900kr pr panel. Det er vel ikke så ille?

I andre omgang ønsker jeg å øke batteribanken. Har i dag 4stk 12v 155Ah AGM Maraton batterier.



Jeg har akkurat installert denne på hytta, men har dessverre ikke noen erfaringsdata enda. Den fungerte ihvertfall med en gang jeg slo på bryteren.
Litt ymse kvalitetskontroll ser jeg, manglet en par skruer her og der.



MPP Solar 2400W 24V 60A batterilader / 60A MPPT
520 W IBC polykrystallinsk 260w x2
10 x 100Ah GEL batterier
220 V kjøleskap, støvsuger, utv. vannpumpe, brødrister
Cami dieselovn med Sikom styring

OddgeirL

Hva kan du lese i displayet? Kan du lese status på ladestrøm, solcelleeffekt, antatt kapasitet på batteribank? Ser også ut som man kan også slå av inverter fra eksternt display. Har du dette? Denne har ikke utgang for styring av aggregat,  men det har jeg allerede et opplegg for.

OddgeirL

Sitat fra: perg på januar 05, 2017, 17:56:03
Sitat fra: OddgeirL på januar 05, 2017, 15:42:13
Hei.

Hår gått til innkjøp av en MPP solar 24V 2400w hybridinverter med 60A AC-lading samt MPPT 60A solcelleinngang. Denne selges via www.sparelys.no.
Er det noen av dere som har erfaring med denne fra tidligere?

Pr nå har en jeg kombiinverter på 12V 2kw med 65A AC-Lading som fungerer veldig bra. I tillegg har jeg en Solar EP MPPT  20A og 2x100w solcelle paneler.

Nå ønsker jeg i første omgang å øke solcelleanlegget til f.eks 4x300w eventuelt 5x300w. Hvem selger disse billig pr i dag? Sparelys tar ca 2900kr pr panel. Det er vel ikke så ille?

I andre omgang ønsker jeg å øke batteribanken. Har i dag 4stk 12v 155Ah AGM Maraton batterier.



Jeg har akkurat installert denne på hytta, men har dessverre ikke noen erfaringsdata enda. Den fungerte ihvertfall med en gang jeg slo på bryteren.
Litt ymse kvalitetskontroll ser jeg, manglet en par skruer her og der.




Må du ha på inverteren for at solcelle ladingen skal fungere? Eller fungerer denne utenom at inerter er skrudd helt på?


perg

Du kan lese av ladestrøm, effekt den lader med, ladespenning, spenning på batteribank  osv. Tror ikke du kan se kapasitet på batteribank.
Du trenger ikke skru på inverter for å lese av disse verdiene, men det fordrer at der er spenning på panelene dine, dvs at dersom det er kveld så vil du ikke kunne avlese noe for da ser den ikke noe spenning på solcellepanelene dine. Og da er displayet mørkt.
Med en gang der er nok spenning tennes den grønne bakgrunnbelysningen og du kan se symbolet for solcellepaneler.
Jeg har 2x260 W solcellepaneler og disse ladet med max 37-40W i går ca kl. 1230, og sola var såvidt oppe gjennom tretoppene da. Ladestrøm viste 1 A, var ikke noe mer oppløsning enn det uansett om den viste 28 W eller 40 W.
Den grønne CHG lysdioden blinket under lading og før jeg forlot hytta lyste den konstant grønn og indikerte at batteriene var fulladet.
Det var ikke noen stor overraskelse for de var fulladet før jeg tok dem med opp på hytta.

MPP Solar 2400W 24V 60A batterilader / 60A MPPT
520 W IBC polykrystallinsk 260w x2
10 x 100Ah GEL batterier
220 V kjøleskap, støvsuger, utv. vannpumpe, brødrister
Cami dieselovn med Sikom styring

OddgeirL

Sitat fra: perg på januar 09, 2017, 12:01:20
Du kan lese av ladestrøm, effekt den lader med, ladespenning, spenning på batteribank  osv. Tror ikke du kan se kapasitet på batteribank.
Du trenger ikke skru på inverter for å lese av disse verdiene, men det fordrer at der er spenning på panelene dine, dvs at dersom det er kveld så vil du ikke kunne avlese noe for da ser den ikke noe spenning på solcellepanelene dine. Og da er displayet mørkt.
Med en gang der er nok spenning tennes den grønne bakgrunnbelysningen og du kan se symbolet for solcellepaneler.
Jeg har 2x260 W solcellepaneler og disse ladet med max 37-40W i går ca kl. 1230, og sola var såvidt oppe gjennom tretoppene da. Ladestrøm viste 1 A, var ikke noe mer oppløsning enn det uansett om den viste 28 W eller 40 W.
Den grønne CHG lysdioden blinket under lading og før jeg forlot hytta lyste den konstant grønn og indikerte at batteriene var fulladet.
Det var ikke noen stor overraskelse for de var fulladet før jeg tok dem med opp på hytta.


Sitat fra: perg på januar 09, 2017, 12:01:20
Du kan lese av ladestrøm, effekt den lader med, ladespenning, spenning på batteribank  osv. Tror ikke du kan se kapasitet på batteribank.
Du trenger ikke skru på inverter for å lese av disse verdiene, men det fordrer at der er spenning på panelene dine, dvs at dersom det er kveld så vil du ikke kunne avlese noe for da ser den ikke noe spenning på solcellepanelene dine. Og da er displayet mørkt.
Med en gang der er nok spenning tennes den grønne bakgrunnbelysningen og du kan se symbolet for solcellepaneler.
Jeg har 2x260 W solcellepaneler og disse ladet med max 37-40W i går ca kl. 1230, og sola var såvidt oppe gjennom tretoppene da. Ladestrøm viste 1 A, var ikke noe mer oppløsning enn det uansett om den viste 28 W eller 40 W.
Den grønne CHG lysdioden blinket under lading og før jeg forlot hytta lyste den konstant grønn og indikerte at batteriene var fulladet.
Det var ikke noen stor overraskelse for de var fulladet før jeg tok dem med opp på hytta.



Takker for svar. Forstår jeg deg rett om man kan benytte mppt regulatordelen og lade batterier via sollys uten at selve inverteren er slått på? Regner med at dette er tilfelle, ellers ville inverter tappet batteriene helt ned i perioder med lite sol.

perg

Ja MPPT laderen fungerer uavhengig av om inverteren er skrudd på, men som jeg sier når spenningen er for lav for lading så kommer ikke displayet på.

For å få avlest noe i displayet da må du skru på inverteren, men da vil ikke solcelle symbolet vises ettersom det ikke er nok spenning for å lade.
MPP Solar 2400W 24V 60A batterilader / 60A MPPT
520 W IBC polykrystallinsk 260w x2
10 x 100Ah GEL batterier
220 V kjøleskap, støvsuger, utv. vannpumpe, brødrister
Cami dieselovn med Sikom styring


OddgeirL

Hei igjen.

Pga leveringsproblemer valgte jeg i stedet en 48vdc inverter som skal etterhvert kobles opp med 8 stk marathon 12v 155ah agm batterier
Da kobler jeg to banker på hver 48vdc  paralell. Tenkte å kjøpe 2 stk 48vdc omformere til 12vdc. Har teknisk utstyr i en bod ca 10 meter fra hytta, og trenger derfor  en omformer til 12v releer i boden, og en i hytta for å drive cami kaminen. Hva er å anbefale her? Masse å finne på ebay, men greit å bruke en med justerbar sekundærspenning slik at man kan justere inn korrekt spenning for cami kaminen. I dag har jeg også koblet startmotor på dieselaggregatet rett på 12v banken. Tror jeg går for et eget 12v batteri på aggregatet fremover. Dette sliter jo selvsagt om vinteren om det ikke blir vedlikeholdsladet, men jeg regner med en 48vdc  til 12vdc lader vil bruke mye strøm til vedlikeholdslading. Kanskje best å ta med batteriet opp hver gang på vinterstid. Har også bestilt 6 stk 255w solcellepaneler til oppsettet,  tenkte å koble 3stk i serie og to strenger i parallell. Har i tillegg dagens 2x100w paneler. Det blir vel feil å koble inn disse sammen med de andre? Tror også det holder i massevis med ca 1500w paneler :)

Moen

Hei,et spørsmål litt på siden av tråden til OddgeirL. Har du hatt disse Marathon 12 V_155 A i drift? Har du kjøpt nye batterier eller  brukte. Fikk et tilbud om å prøve noen brukte :)


perg

MPP Solar 2400W 24V 60A batterilader / 60A MPPT
520 W IBC polykrystallinsk 260w x2
10 x 100Ah GEL batterier
220 V kjøleskap, støvsuger, utv. vannpumpe, brødrister
Cami dieselovn med Sikom styring

OddgeirL

Sitat fra: Moen på januar 13, 2017, 12:27:24
Hei,et spørsmål litt på siden av tråden til OddgeirL. Har du hatt disse Marathon 12 V_155 A i drift? Har du kjøpt nye batterier eller  brukte. Fikk et tilbud om å prøve noen brukte :)



Hei. Ja, har hatt 4 stk i drift i ca to år. Fungerer veldig bra. Nå trenger jeg 4 stk til. Har du tilgang på flere?  Mine er produsert i 2012 og stod i en datasentral frem til jeg kjøpte dem i 2014.

Moen

Hei,vet ikke om flere slike. Var for sent ute med forespørsel.Det har  vært noen på Finn som selger,mener jeg.

OddgeirL

Sitat fra: Moen på januar 13, 2017, 15:58:55
Hei,vet ikke om flere slike. Var for sent ute med forespørsel.Det har  vært noen på Finn som selger,mener jeg.

Har vært i kontakt med han på Finn, men han har bare tre og de er langt unna. Sendte han en henvendelse og lurte på om han skulle sørover ilø av vinteren.

OddgeirL

Hei igjen

Da har jeg fått tak i seks batterier til, og skal skaffe to ekstra ilø av vinteren. Da blir det 3stk prarallelle banker på 48v 155AH :

Tenkte å bruke 48vdc automat for å sikre banken mot overstrøm/kortslutning i inverter. Men jeg ønsker å sette et vern på solarinngangen. Her kan spenningen komme opp i 145vdc. Hva slags vern er normalt å bruke? Skal ha paneler med samlet effekt på 1500w, så kanskje en 15A 250V glassikring er korrekt å benytte?

jkirkebo

Sitat fra: OddgeirL på januar 20, 2017, 15:26:17
Hei igjen

Da har jeg fått tak i seks batterier til, og skal skaffe to ekstra ilø av vinteren. Da blir det 3stk prarallelle banker på 48v 155AH :

Tenkte å bruke 48vdc automat for å sikre banken mot overstrøm/kortslutning i inverter. Men jeg ønsker å sette et vern på solarinngangen. Her kan spenningen komme opp i 145vdc. Hva slags vern er normalt å bruke? Skal ha paneler med samlet effekt på 1500w, så kanskje en 15A 250V glassikring er korrekt å benytte?

Jeg ville brukt en slik:

http://www.sparelys.no/index.php?page=shop.product_details&flypage=flypage_ny.tpl&product_id=1115&category_id=107&option=com_virtuemart&Itemid=39

At den går opp til 125V ville jeg ikke tatt tungt på, du ligger jo godt under 125V i normal drift om Voc ligger på 145V.

Ellers fåes 150V automatsikringer:

http://www.solarpanelstore.com/solar-power/elec-parts/dc_breakers/obdc-15/info/1.html

perg

Dersom du skal ha 1500 W paneler så bør du vel også se på hva panelene er dimensjonert for om du kobler dem i paralell eller serie og hva slags strøm du har på maks lading på panelene og så dimensjonere sikringen deretter...eller ?
MPP Solar 2400W 24V 60A batterilader / 60A MPPT
520 W IBC polykrystallinsk 260w x2
10 x 100Ah GEL batterier
220 V kjøleskap, støvsuger, utv. vannpumpe, brødrister
Cami dieselovn med Sikom styring

OddgeirL

Hei. Gikk en en sikring med mc4 kobling eller hva det heter. Regner med at jeg setter inn 20A smeltesikring. Burde holde med 15A, men ikke noe problem med litt høyere kortslutningsvern.


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod