Frittstående parafinovn til anneks !

Startet av hrac, januar 12, 2017, 18:05:58

hrac

Hei og godt nyttår :-)

Har et anneks i laftet tømmer jeg ikke bruker om vinteren, men som er soverom om sommeren. Annekset er ca 5m2. Tenker å kjøpe en frittstående parafinovn til dette, sånn at en person kan sove der. Parafinovnen fyller jeg med rensa parafin.

Noen som erfaring med lignende løsning? https://www.hyttetorget.no/qlima-parafinovn-2-7-kw

Jeg er bekymret for hvorvidt det er forsvarlig å la en person sove der mens den står på, samt om det blir veldig fuktig.

Takk:-)

Røilern

Du kan ikke sove i et rom med slik oppvarming
Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

jkirkebo

Sitat fra: Røilern på januar 12, 2017, 22:19:06
Du kan ikke sove i et rom med slik oppvarming

Enig, ville vært skeptisk selv. Parafinovn er greit, så lenge den er koblet til pipe eller vegggjennomføring.

pjot


I et så lite rom ville jeg også vært bekymret.
Går du over til gass, får du i hvertfall et fuktproblem. Husker jeg riktig, så vil gass
gi 1 liter vann pr. kilo forbrukt gass.

hrac

Takk, det var det jeg trodde.
Da blir det vedovn!

Amatøren

Har selv en Zibro frittstående varmeovn som ekstra varme på vinteren.

Vi bruker den ALDRI mens vi sover selv om den står i peisestuen som er på ca 25m2 (totalt areal på hytten er ca 45m2). Vi voksne sover der og barna inne på kammerset.

Tenker både på CO2 og brannfare hvis noe feiler på den.
Man lærer så lenge man lever.

bambus

Når 1 kg gass brenner, forbrukes ca 4 kg oksygen. Ved forbrenningen dannes det   ca 2,25 kg vann og ca 2,75 kg karbondioksid (CO2). Dette gjelder for de mest hydrogenrike petroleumsgassene.

Sæters

Denne er enkel å installere, trenger ikke pipe og skal være trygg å bruke i soverom.

http://www.sunwind.no/product/show/?id=1978&Gassovn-Echo---vegghengt

Ellers har du selvsagt Wallas parafinkamin, som har muligheten for samme enkle tilkobling, men som er temmelig mye dyrere.

Fordelen med disse er at du slipper pipe, som strengt tatt skal byggesøkes og som vil bli innlemmet i tvungen feierordning etterhvert, det er vel nye forskrifter fra i år om jeg ikke tar feil. Fordelen kontra vedovn er selvsagt også at de passer fyringen selv, bare du har parafin eller gass på tanken.


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod