Aggregat og batterilader

Startet av bambus, januar 19, 2017, 20:51:27

bambus

Vi installerte nylig et 140 W solpanel med MPPT regulator og 290 Ah AGM batteri på hytta. Til drift av div 230 V utstyr, bla et lite kjøleskap, trenger vi nå en ren sinus inverter. Vi vurderer også en batterilader, til bruk hvis solpanelet ikke gir nok strøm. Vi har nå tre aggregater til bruk for lading, nemlig ett Sierra på 5500 W, som brukes til vedkløyver og oppvarming av dusjrom i annekset, ett GeBe 2500 (2 kW), som for tiden ikke er i bruk samt ett Honda EU 10i (1 kW), som brukes til støvsuger og div håndverktøy. De to første er typiske billige PRC-produkter uten inverter.
Jeg lurer nå på å kjøpe en Victron Multiplus C 12/800/35 lader/inverter, men er usikker på om noen av aggregatene passer til å drive denne. Har surfet litt rundt på forumet og kommet til følgende (foreløpige) konklusjon: Multiplekslederen bør drives med et inverteraggregat, men kan programmeres til også å kunne drives med et aggregat med "ustabil frekvens og spenning", men kan da "slå ut" laderen hvis belastning og turtall på aggregatet varierer for mye. Hvis aggregatet overtar strømforsyningen til 230 V-systemet, kan også tilkoblet følsomt utstyr svikte eller bli skadet. Vårt Honda-aggregat tror jeg blir litt for lite og vil medføre lang driftstid. Jeg tro derfor at vi må bytte ut GeBe (2 kW) til et tilsvarende inverteraggregat.
Hva sier ekspertisen til disse foreløpige konklusjoner? Takknemlig for tips!

jkirkebo

Den laderen leverer jo bare 35A, noe til tilsier maks forbruk på rundt 550W. Det bør vel Honda-aggregatet fint kunne levere kontinuerlig i tillegg til litt forbruksstrøm?

Kjøper du et større aggregat ville jeg vurdert en større inverter/lader også, f.eks 1600W/70A. 800W er litt lite, du vil slite med å drive f.eks støvsuger, hårføner, kaffetrakter osv.

etsvends

Mener jeg har hørt at du kan regulere ned effekten i laderen på multiplus slik st den kan drives av mindre aggregat. Vet ikke om det stemmer.
2x350ah AGM
355w panel
Victron smart solar mppt 100/50
Bmv-712
Victron multiplus 12/2000-80
Briggs & stratton 1,7kw aggregat

Jgytterdal@gmail.com

JEg selger en snaut et år gammel Victron MultiPlus C 12/1600/70-16, Se eget innlegg.

Selges pga behov for større effekt

Kvittering medfølger
Victron Smartsolar 250/100 +150/35<br />MP 24/5000/120/100<br Inmesol 12kw gen set<br />6x350w + 3x270w <br />20kwt lithium 16p7s, Rec Q, Venus GX<br />Wallas 40CC, El stekeovn, <br />a++ kjøleskap,

Hod

Jeg har eu20i på min 2000w/80a 12v multiplus.
Går fint å sette maks belastning på aggregatet i oppsettet av multiplussen.
Aggregatet gir 1600w kontinuerlig(ja det har inverter). Setter da maks beslastning på innkurs til 6,5A. Da har jeg nok strøm til å drive både støvsuger og kaffetrakter(ikke likt) og fortsatt ha litt til lading av batteri. alt sømløst. Kjøp victron, hadde tidligere waeco kombiinverter, men den røyk/var ødelagt ved ankomst.


300w solcellepanel
100/30 Victron mppt regulator
12/2000-80 multiplus
Victron batterimonitor
Honda eu20i aggregat

pt 2x 290ah batteri. Sunwind dritt

Røilern

Har du slått på "Boost" slik at batteri bidrar hvis du ved et "uhell" skulle belaste mer enn aggregatet yter?
Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod